Silnik Kappa II jest 4-cylindrową, wolnossącą jednostką napędową z pośrednim wtryskiem benzyny o pojemności skokowej 1 248 cm³, która osiąga moc maksymalną 87 KM przy 6 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 122 Nm przy 4 000 obr./min.
Przy okazji ostatniej wizyty w firmie Czakram mieliśmy okazję obserwować prace nad nowym silnikiem Kappa II w wersji MPI stosowanym m.in w Hyundaiu i10.
Silnik jak silnik, pośredni wtrysk benzyny z dwoma wtryskiwaczami na cylinder (dual injectors), co wydaje się znaną technologią w zasilaniu jednostek napędowych MPI, choćby z Nissana czy Toyoty.
To prawda, w zasadzie to nic nowego, poza tym, że wtryskiwacze pracują nieco inaczej niż w wcześniej wymienionych rozwiązaniach.
W Nissanie i Toyocie mamy do czynienia z podwójnym wtryskiwaczami benzynowymi pracującymi synchronicznie. Dawka paliwa jest podzielona na 2 części i podawana jednocześnie przez oba wtryskiwacze na każdy cylinder.
W rozwiązaniu Hyundaia jest inaczej. Zastosowano 8 wtryskiwaczy podających paliwo do kanałów dolotowych ale każdy z nich pracuje niezależnie. Stawia to nowe wyzwania w adaptacji takiej jednostki napędowej na zasilanie LPG.
Specjaliści z firmy Czakram wraz z kolegami z BRC pracują nad opracowaniem tego silnika pod kątem zasilania LPG. Adaptacja tego silnika na zasilanie LPG będzie możliwa przy zastosowaniu tylko 4 wtryskiwaczy LPG.
Musi to być rozwiązanie dostosowane do poziomu cen instalacji LPG montowanych w formule 0 km na krajowym rynku. Oczywiście można by sobie, zupełnie teoretycznie, wyobrazić zastosowanie do takiego silnika (z ośmioma wtryskiwaczami benzynowymi) instalacji gazowej ze sterownikiem do silników 8-cylindrowych, który wysterowuje 8 wtryskiwaczy LPG. Byłby to jednak zdecydowany przerost formy nad treścią, a koszt takiego rozwiązania z pewnością nieakceptowalny dla klientów.
Czekamy zatem na rozwiązanie firmy Czakram wykorzystujące podzespoły firmy BRC i dostępne w salonach, jako jedynie słuszna opcja napędu dla samochodów Hyundai z silnikiem 1.25 MPI.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl