Beijing Automotive Group (BAIC od dawniejszej nazwy Beijing Automotive Industry Corporation) jest chińskim producentem samochodów. Ta mająca siedzibę w Pekinie państwowa firma funkcjonuje od 1958 r. Jej pierwszym produktem był sedan własnej konstrukcji "Jinggangshan". Marka przez dekady była znana głównie z produkcji samochodów terenowych serii BJ (BJ212) oraz pojazdów użytkowych BJ130. W 2024 r. BAIC Group wyprodukował blisko 1,8 mln pojazdów. BAIC Group oferuje samochody pod wieloma markami (np. Arcfox, Beijing, Foton czy Stelato). W Polsce pod marką BAIC i Foton.
BAIC 5 to średni SUV marki BAIC o rozstawie osi 2 735 mm i długości 4 620 mm, który ma bardzo ciekawą stylistykę. Nadwozie jest zaprojektowane na wskroś nowocześnie i w takim stylu, że auto może się podobać szerokiej klienteli. Nawet ortodoksyjni miłośnicy klasycznej niemieckiej motoryzacji podkreślają, że BAIC 5 to ładne auto. Nie inaczej jest wewnątrz. Auto ma ciekawe fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami, wygodną kierownicę, coś na wzór tunelu w samochodach z klasycznym układem napędowym, z wygodnym podłokietnikiem, ze sterowaniem automatyczną skrzynią biegów i hamulcem pomocniczym oraz podwójnym cupholderem i ładowarką indukcyjną. Pod tunelem, który "wyrasta" z podłokietnika znajduje się półka. Wygląda to bardzo ciekawie. Ambientowe podświetlenie wnętrza samochodu z możliwością zmiany koloru to fajny gadżet, który jeszcze bardziej rozszerza grono potencjalnych użytkowników.
Poza tym auto jest przynajmniej bardzo poprawne. Tablica przyrządów składa się z dwóch "telewizorów". Jeden wyświetlacz (10,25") to zestaw wskaźników, drugi jest umieszczony centralnie na desce rozdzielczej (10,1") i służy do sterowania wszystkim (m. in. nagłośnieniem, radiem, ogrzewaniem, wentylacją, klimatyzacją, ogrzewaniem i wentylowaniem przednich foteli, systemami wspomagającymi kierowcę, trybami jazdy, czy otwieraniem bagażnika). Fizyczne przełączniki znajdują się jedynie pod kierownicą i na niej. Niestety, to znak naszych czasów. Brak przycisków i sterowanie wszystkim "dotykiem" z poziomu tabletu nie jest jednak aż tak bardzo uciążliwe, ponieważ najważniejsze elementy sterownia są dostępne na ekranie głównym. Można się do tego przyzwyczaić. Wyświetlacz z prędkościomierzem i obrotomierzem można wybierać spośród trzech różnych opcji graficznych, także ciemniejszych, a wyświetlacz centralny można wyłączyć. Dostęp do tych opcji nie jest jednak intuicyjny i znajduje się w menu wysuwanym z góry ekranu.
Silnik 1.5 Magic Core zdobył tytuł "China Heart" Ten Best Engine of 2021. Jurorzy docenili jego niską emisję hałasu określaną na 57,5 dB na biegu jałowym oraz wysoką sprawność cieplną jednostki napędowej, która wynosi 39,2%.
Auto jeździ i prowadzi się bardzo dobrze w czym pomaga wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Przednie zawieszenie jest klasyczne i składa się z wahaczy poprzecznych i kolumn prowadzących typu McPherson. Siła napędowa jest przekazywana na koła osi przedniej, na którą trafia ona za pośrednictwem układu napędowego, w którym pracuje zautomatyzowana dwusprzęgłowa, 7-biegowa skrzynia przekładniowa (DCT – Dual Clutch Transmission), której praca nie budzi zastrzeżeń.
Silnik jest zbudowany w czterocylindrowym układzie konstrukcyjnym i dysponuje objętością skokową 1 498 cm³. Jest on doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT – Variable Geometry Turbine). Jednostka napędowa została opracowana we współpracy z niemiecką firmą Meta.
Obieg Millera wykorzystując ciśnienie doładowania pozwala na opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych, dzięki czemu zmniejszają się straty sprężania a tym samym rośnie sprawność silnika.
Pracujący wg obiegu Millera silnik dysponuje mocą 177 KM (130 kW) oraz momentem obrotowym o wartości 305 Nm, który jest dostępny już od 1 500 obr./min.
Zasilanie benzyną jest realizowane przez układ wtrysku bezpośredniego, co oznacza, że odmierzone dawki paliwa trafiają bezpośrednio do komór spalania. Wtryskiwacze benzynowe są zatem umieszczone w głowicy a ich końcówki znajdują się wewnątrz komór spalania. Są zatem narażone na działanie bardzo wysokich temperatur oraz szybkozmiennych w szerokim zakresie ciśnień. Przepływająca przez wtryskiwacze benzyna zapewnia efektywne odbieranie ciepła z ich końcówek i pozwala na usuwanie produktów spalania osadzających się na nich w czasie pracy jednostki napędowej.
Z tych właśnie powodów tego typu jednostki napędowe (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) dostosowane do zasilania LPG muszą zużywać niewielką ilość benzyny, która jest niezbędna do zachowania w pełnej sprawności wtryskiwaczy benzynowych. Dlatego o takich gazowych układach paliwowych mówimy, że są to dedykowane instalacje LPG, w których ilość dawkowanej benzyny i strategia jej dawkowania jest dostosowana do potrzeb konkretnej jednostki napędowej. Konstruktorzy instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny tak dobierają parametry ich pracy, także dawkowanej benzyny, aby jej ilość była minimalna i nie wpływała na zachowanie dwukrotnego ograniczenia kosztów użytkowana w porównaniu z jazdą na benzynie.
W samochodzie BAIC 5 została zastosowana instalacja gazowa...
Instalacje gazowe EuropeGAS Injecto są właśnie systemami zasilania gazowego do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Sterowniki tych instalacji sterują pracą wtryskiwaczy gazowych, które dawkują fazę lotną LPG do kanałów dolotowych oraz okresowo otwierają wtryskiwacze benzynowe co pozwala na utrzymanie ich w pełnej sprawności.
Poza tym istotnym szczegółem (obligatoryjnym udziałem benzyny w zużyciu gazu przez silnik za co odpowiada sterownik), instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim nie różni się w sposób zasadniczy od zwykłej uniwersalnej "sekwencji" i zawiera nawet takie same elementy.
Zastosowano oczywiście toroidalny zbiornik LPG, który jest zamontowany we wnęce koła zapasowego i w ten sposób nie ogranicza w najmniejszym stopniu przestrzeni ładunkowej. W modelu BAIC 5 jest możliwość montażu zbiorników o dwóch wielkościach.
W prezentowanym egzemplarzu zastosowano większy zbiornik o wysokości 250 mm i średnicy 680 mm, który ma pojemność brutto 70 l i mieści 56 l autogazu.
Druga opcja przewiduje zbiornik 630/220 o pojemności 52,5 l mieszczący 42 l LPG.
Zastosowano zawór przedłużany zamontowany w taki sposób, że mieści się wraz z wkręconym adapterem pod klapką wlewu benzyny. Nie jest wymagane zatem każdorazowe jego wkręcanie przy tankowaniu LPG. Adapter blokuje jednak wlew benzyny, zatem jej zatankowanie wymaga wykręcenia adaptera. Biorąc jednak pod uwagę, że jeżdżąc na gazie benzynę tankuje się znaczenie rzadziej, takie rozwiązanie jest bardzo wygodne i pozwala lepiej "zagospodarować" mniejszą przestrzeń pod klapką i mieć pełny zawór tankowania LPG bez konieczności każdorazowego wkręcania przejściówki.
Wszystkie wysokociśnieniowe przewody paliwowe, czyli takie w których LPG występuje w fazie ciekłej (z zaworu tankowania do zbiornika LPG oraz ze zbiornika do elektrozaworu w komorze silnikowej są przewodami termoplastycznymi, które są bardzo łatwe w kształtowaniu i układaniu pod samochodem.
Po modzie na reduktory zintegrowane w jednej obudowie z elektrozaworami gazowymi okazało się, że rozwiązanie to często utrudnia podstawową obsługę instalacji gazowej, bowiem montaż reduktora, który powinien znajdować się poniżej poziomu cieczy chłodzącej silnik z reguły wypada w miejscu gorzej dostępnym. Jeśli jest to urządzenie zintegrowane z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej to wymiana tego ostatniego bywa kłopotliwa. Z tego powodu (by ułatwić prace obsługowo-naprawcze) w samochodzie BAIC 5 zastosowano reduktor EG Premo Next firmy EuropeGAS, który współpracuje z umieszczonym w lepiej dostępnym miejscu elektrozaworem gazowym z filtrem gazy ciekłej LPG.
Zastosowano elektrozawór OMB GB2, który jest zamocowany na ścianie grodziowej. Dzięki temu wymiana wkładu filtra fazy w ramach okresowej obsługi technicznej instalacji jest bardzo prosta. Dostęp do elektrozaworu jest bardzo dobry.
Filtr fazy lotnej LPG EG Spinner z wkładem z włókna szklanego, zgodnie z zasadami zamontowano na wyjściu gazu z reduktora przed czujnikiem ciśnienia. Jest to filtr, który oprócz tradycyjnej separacji we wkładzie filtracyjnym wykorzystuje także bezwładność przepływającego strumienia gazu, który jest wprawiany w ruch wirowy za pomocą specjalnej kierownicy. Siła odśrodkowa działająca na najcięższe zanieczyszczenia powoduje, że są one separowane z fazy lotnej LPG.
Filtr jest także zamontowany w sposób, który zapewnia bezproblemową wymianę pracującego w nim wkładu filtra fazy lotnej EG Spinner.
Zobacz stronę producenta:
Polmocon wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl