Jednostka napędowa pracująca wg cyklu Atkinsona ma skrócony w stosunku do klasycznego silnika 4-suwowego suw sprężania, co realizuje się przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych w czasie jego trwania. Dzięki temu uzyskuje się wyższą sprawność silnika. Niestety silniki takie mają nieco niższą moc niż podobne jednostki pracujące wg klasycznego cyklu 4-suwowego, lecz w hybrydowym układzie napędowym silniki elektryczne niwelują tę niedogodność.
W przypadku prezentowanego hybrydowego Mondeo 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik spalinowy pracujący wg cyklu Atkinsona dysponuje mocą 185 KM (138 kW) oraz momentem obrotowym o wartości 180 Nm.
Jednostka napędowa została dostosowana do zasilania gazowego z wykorzystaniem zestawu montażowego STAG ze sterownikiem QNext Plus. Zawiaduje on pracą silnika na LPG, dobierając na podstawie zbieranych z różnych czujników sygnałów odpowiednią do zapotrzebowania sinika dawkę paliwa gazowego. Zmiana dawki LPG jest realizowana tak samo jak w benzynowym układzie zasilania czyli przez zmianę czasu otwarcia wtryskiwaczy gazowych.
Zapas paliwa gazowego (LPG w stanie skroplonym) jest przechowywany z toroidalnym, umieszczonym w miejscu koła zapasowego, zbiorniku LPG. Ma on pojemność 34 l (średnica 585 mm x wysokość 180 mm).
Ze zbiornika, LPG w stanie ciekłym przepływa do reduktora-parownika AC R01, w którym następuje zmiana stanu skupienia z ciekłego na gazowy. LPG w stanie gazowym jest kierowane do listwy wtryskowej LPG – AC W02, która podaje gaz do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika.
Listwa ta charakteryzuje się parametrami pozwalającymi na szybką zmianę dawki paliwa w zależności od aktualnego obciążenia silnika, a producent, firma AC S.A. deklaruje, że dzięki zastosowaniu powłok teflonowych listwa nie jest wrażliwa na przywieranie zanieczyszczeń, które szczególnie zimą sprawiały kłopoty kierowcom.
Po montażu instalacji LPG użytkownik hybrydowego Mondeo pojawił się w firmie Dargaz na pierwszym przeglądzie instalacji po 1000 km i przekazał właścicielowi warsztatu ciekawe spostrzeżenia.
Użytkownik twierdzi, że po przejechaniu 1000 km nie zauważył zużycia benzyny. Prawdopodobnie samochód ma fabrycznie zamontowaną grzałkę elektryczną do podgrzewania płynu chłodzącego w celu ogrzewania samochodu. W tym przypadku podgrzewa też reduktor LPG. Dlatego instalacja samochodu bardzo szybko przełącza się z benzyny na LPG, czego dowodem jest właśnie niezauważalny na wskaźniku poziomu ubytek benzyny.
Dariusz Smuniewski, Dargaz
Użytkownik samochodu po konwersji na LPG zanotował zużycie paliwa w czasie jazdy po mieście (do czego stworzono pojazdy hybrydowe) w granicach 4,5 l LPG na 100 km. Zużycie paliwa w czasie jazdy pozamiejskiej wynosi według deklaracji użytkownika około 6,5 l LPG/100 km, a w czasie użytkowania na autostradzie wzrasta do 8,5 l LPG na 100 km.
Przy średniej cenie litra LPG 2,43 zł wg notowania e-petrol z 3 października 2018 r. użytkowanie samochodu tej klasy na LPG to niecałe 11 zł na 100 km (w mieście!!). Rewelacyjny wynik.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl