fot. Rządowe Centrum LegislacjiFragment tabeli zestawiającej uwagi dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Zestawienie to liczy 459 stron, co świadczy o wadze tego projektu nie tylko dla branży samochodowych instalacji gazowych (LPG)
Apel gazeo.pl
Nasze pismo przesłane do Ministerstwa Klimatu i Środowiska zostało odnotowane w zestawieniu uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych, jednak argumentacja okazała się niewystarczająca dla Ministerstwa i nasze stanowisko nie zostało uwzględnione.
Warto podkreślić, że gazeo.pl było jednym z dwóch podmiotów, obok firmy Landi Renzo Polska, reprezentujących branżę samochodowych instalacji gazowych, które Ministerstwo ujęło w zestawieniu uwag zgłoszonych do projektu zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Załącznik 1, Klasyfikacja stref czystego transportu
Na uwagę zasługuje Załącznik 1, zamieszczony na ostatniej, 459 stronie w.w. zestawienia uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Zawiera on tabelę, w której znajduje się Klasyfikacja stref czystego transportu.
Według niej do strefy V (zielonej) nie mogą wjeżdżać żadne obecnie stosowane pojazdy spalinowe, także zasilane LPG oraz gazem ziemnym. W strefie V (zielonej) mogą poruszać się jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem i autobusy zeroemisyjne.
Wjazd do pozostałych klas stref czystego transportu (od I do IV) jest zależny od spełnianej przez pojazd normy emisji spalin (szczegóły w tabeli Klasyfikacja stref czystego transportu).
fot. Rządowe Centrum LegislacjiKlasyfikacja stref czystego transportu (SCT)Nowy projekt z 11 lutego 2021 r.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się także nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, w którym LPG jest wymienione tylko na początku w definicji paliw alternatywnych.
Niestety wszystkie inne zapisy dotyczące LPG (w tym dotyczące możliwości wjazdu do stref czystego transportu) zostały usunięte. Okazało się, że lobby elektromobilności jest silniejsze (nie tylko w Polsce).
W nowym projekcie nie ma już obowiązku tworzenia stref czystego transportu w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców. Chyba, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenie dopuszczalnego poziomu średniorocznego stężenia poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO2 w takiej gminie (powyżej 100 tys. mieszkańców). 12 miesięcy od dnia otrzymania informacji o przekroczeniu poziomu NO2 w powietrzu gmina będzie miała obowiązek stworzenia strefy czystego transportu (SCT). Dobrowolną możliwość tworzenia SCT mają wszystkie gminy.
Wjazd do stref czystego transportu (SCT) będzie zakazany dla pojazdów samochodowych innych niż elektryczne, napędzane wodorem i gazem ziemnym. Ten zapis kłóci się z informacjami zawartymi w wyżej widocznej tabeli, w której ujęto Klasyfikację stref czystego transportu. W strefach klasy V (zielonych) wprowadza ona zakaz poruszania się samochodów zasilanych gazem ziemnym.
Paliwa gazowe w odwrocie?
Jak widać paliwa gazowe (gaz ziemny i LPG) są traktowane podobnie jak klasyczne paliwa kopalne, a polityka europejska stawia na napędy bezemisyjne. Tylko, że bezemisjność np.pojazdów elektrycznych dotyczy jedynie miejsca ich użytkowania.
Przy produkcji energii elektrycznej (w Polsce głównie z węgla) emisyjność pojazdów elektrycznych jest o wiele większa niż spalinowych, a przecież ten skomplikowany pojazd elektryczny trzeba wyprodukować, a późnej jeszcze zutylizować.
Ciekawe informacje na temat bezemisyjnego (elektrycznego) transportu miejskiego znajdziecie na stronie CNG-LNG.pl w artykule Raport IGKM o gazomobilnosci w komunikacji miejskiej.