W Polsce rynek samochodów zasilanych LPG rozwija się od ponad 30 lat i jest on w zdecydowanej większości oparty na konwersjach samochodów już używanych. Przez ten cały okres udział samochodów zasilanych LPG wśród wszystkich samochodów osobowych w Polsce wzrastał i wynosi obecnie ponad 13%.
Tymczasem w 2022 r. nastąpił spadek liczby rejestracji nowych aut LPG o 9,4%. W 2021 r. zarejestrowano 13 552 nowych samochodów zasilanych LPG, a w ubiegłym, 2022, roku było ich 12 247. Nie są to jednak liczby oddające w pełni obraz polskiego rynku, ponieważ statystyki Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA obejmują tylko samochody nowe, zarejestrowane po raz pierwszy jako napędzane autogazem, czyli mające fabryczną homologację na LPG.
Niestety takich samochodów jest "jak na lekarstwo", a właściwie tylko jeden koncern sprzedaje takie pojazdy. Jest nim Renault Group, reprezentowany w Polsce przez firmę Renault Polska, która jest oficjalnym dystrybutorem samochodów marek Renault i Dacia.
Można z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że w Polsce sprzedano w zeszłym roku około 12 tys. samochodów LPG koncernu Renault, były to głównie gazowe Dacie.
Nowe samochody kupowane w Polsce z instalacjami LPG nie są objęte zestawieniem rejestracji nowych samochodów, które publikuje ACEA, ponieważ nie są to auta fabrycznie homologowane na autogazie.
Producenci pojazdów, chcąc mieć w ofercie samochody zasilane gazem działają wspólnie z producentami instalacji gazowych i opracowują konkretne modele samochodów pod kątem zasilania LPG. Takich nowych samochodów, w których instalacje LPG są montowane (najczęściej w serwisach danej marki samochodu) w formule 0 km jest sporo. Oferuje je Skoda, Fiat (szerzej Stellantis), Kia, Hyundai, SEAT, SsangYong czy Toyota.
Według ten samej formuły, niektórzy kierowcy "na własną rękę" poddają konwersji na LPG swoje nowe samochody. Odbywa się to ze świadomym naruszeniem gwarancji pojazdu, którą można jednak "utrzymać" wykupując stosowne ubezpieczenie. W przypadku wystąpienia na gwarancji awarii związanej z montażem instalacji LPG ubezpieczyciel pokrywa koszty jej usunięcia. Czyli dla kierowcy działa to tak samo jak gwarancja fabryczna (bez kosztów).
Czy zatem 12 247 nowych samochodów zarejestrowanych jako zasilane LPG to w przypadku Polski dużo czy mało? Z pewnością jest to liczba niedoszacowana z powodu wspomnianych nowych samochodów, w których instalacje gazowe są montowane w formule 0 km. Poza tym głównym kierunkiem rozwoju rynku pojazdów zasilanych LPG nadal jest montaż instalacji gazowych w samochodach już używanych. Jako branża autogazu nadal mamy więc duży potencjał rozwoju.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl