Według producenta, LiquidGD nadaje się do zastosowania prawie w każdym silniku wysokoprężnym wyposażonym we wtrysk paliwa typu common rail, również turbodoładowanym (zresztą, czy są dzisiaj inne?) i spełniającym normę Euro 5. Nierozprężony gaz podawany jest do kolektora dolotowego blisko komór spalania, a jego rozprężanie dopiero wewnątrz kolektora przyczynia się do lepszego napełnienia cylindrów mieszanką, co poprawia wydajność procesu spalania i obniża apetyt na paliwo. Nie mówiąc już o tym, że zastąpienie części dawki oleju napędowego LPG samo w sobie obniża koszty.
A na ile holenderski gazodiesel je obniża? Dość pokaźnie – Vialle podaje, że stopień zastąpienia paliwa dieslowskiego gazowym to 34%. Przy cenach z drugiej połowy stycznia 2015 r. oznacza to, że zamiast 1 l ON w cenie 4,37 zł, zużywa się go 0,76 l (za 3,32 zł), a do tego 0,34 l LPG (za 74 gr), co łącznie daje kwotę 4,06 zł za litr paliwa. 30 gr oszczędności na litrze to niewiele w samochodzie osobowym, ale w ciężarówce potrzebującej 40 l/100 km to już 12 zł/100 km, a w skali roku 12 tys. zł przy założeniu, że pojazd pracujący w transporcie międzynarodowym pokonuje rocznie 100 tys. km.
Dodatkową zaletą jest wydłużenie zasięgu na jednym tankowaniu. O ile w przypadku samochodów benzynowych konwertowanych na zasilanie LPG tego typu deklaracje to czczy marketing (wiadomo, że jeździ się tylko na gazie, którego zbiornik uzupełnia się po każdym wyczerpaniu, bez korzystania z całego zapasu benzyny), tutaj ma to rzeczywiście sens, bo oleju napędowego i gazu używa się jednocześnie. Jak wylicza Vialle, 80-litrowy zbiornik ON, który normalnie zostałby opróżniony po ok. 750 km, dzięki wsparciu niewielkiego zbiornika LPG wystarcza na 1000 km. Tankować trzeba dwa paliwa, ale rzadziej niż wcześniej jedno.
LiquidGD ma działać równie dobrze o każdej porze roku i z użyciem autogazu o dowolnych proporcjach propanu i butanu (system nie gardzi także bio-LPG). Niewątpliwą zaletą systemu, zwłaszcza że jest on skierowany głównie do operatorów flot pojazdów użytkowych, jest jego bezobsługowa natura – wystarczy zamontować, a potem już tylko tankować i jeździć. Gwarancja obowiązuje przez 2 lata lub 100 tys. km, zależnie od tego, co nastąpi wcześniej. Będzie przełom w dziedzinie gazodiesla? Się okaże.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl