Aby zachować wysoką efektywność chłodzenia, układ klimatyzacji wymaga okresowej obsługi. W jej ramach uzupełnia się czynnik chłodzący, olej oraz usuwa z wnętrza układu wilgoć. Czyszczenia wymagają także kanały wentylacyjne i parownik, ponieważ duże ilości wilgoci powstające przy schładzaniu powietrza wspomagają rozwój grzybów i bakterii, a te wraz z powietrzem tłoczonym przez układ wentylacji przedostają się do naszych płuc i mogą być przyczyną różnego rodzaju dolegliwości. Z tego powodu odgrzybianie jest bardzo istotnym elementem obsługi układu klimatyzacji.
W ramach obsługi klimatyzacji powinno się także sprawdzić drożność otworu pod parownikiem tak, aby woda skraplająca się w procesie chłodzenia powietrza miała swobodny odpływ. Niedrożność tego otworu powoduje, że woda może przedostawać się do wnętrza samochodu.
Obsługa instalacji klimatyzacji
W okresie rocznej eksploatacji z układu klimatyzacji ubywa 10-15% czynnika chłodzącego. Nie jest to powodem znacznego zmniejszenia intensywności chłodzenia powietrza, jednak brak uzupełnienia czynnika przez kilka lat z pewnością odbije się na wydajności układu. Z tego powodu powinno się okresowo uzupełniać ilość czynnika w układzie chłodzenia.
Należy mieć świadomość, że wraz z czynnikiem chłodzącym przenoszony jest także olej smarujący elementy układu klimatyzacji. Oprócz smarowania jest on także czynnikiem chłodzącym dla sprężarki, która jest jednym z droższych elementów całej instalacji.
Obsługa klimatyzacji wymaga użycia specjalistycznych urządzeń - stacji. Urządzenie takie usuwa czynnik chłodzący z układu, przy okazji go oczyszczając, sprawdza jego ilość i umożliwia jego uzupełnienie.
Bardzo istotną czynnością w obsłudze klimatyzacji jest także usunięcie z wnętrza układu wilgoci, która przedostaje się do niego, choćby przez różnego rodzaju uszczelnienia. W tym celu urządzenia do obsługi klimatyzacji wytwarzają w układzie próżnię, która wspomaga usuwanie wilgoci.
Zmiany
W związku z wprowadzonymi od 1 stycznia 2011 r. zmianami układy klimatyzacji wszystkich nowo homologowanych pojazdów o masie do 3,5 t są napełniane nowym czynnikiem R 1234yf. Powoduje to, że serwisy zajmujące się obsługą klimatyzacji powinny mieć w swoim wyposażeniu 2 stacje, z których jedna obsługuje układy ze starym czynnikiem R 134a, a druga jest przystosowana do wymiany nowego czynnika R 1234yf.
Oferta firmy Texa
Oferta urządzeń do obsługi klimatyzacji serii Konfort 700R firmy Texa uwzględnia wszystkie te wymogi i najnowsze zmiany. Jej urządzenia są przystosowane do używania obu rodzajów czynników, a każda stacja, która pracuje na czynniku R134a może być w każdej chwili, za pomocą odpowiedniego zestawu, przystosowana do obsługi układów wykorzystujących czynnik R 1234yf. Flagowym modelem serii jest KONFORT 780 Bi-GAS, który może jednocześnie pracować z oboma czynnikami. Oprócz niego seria Konfort 700 obejmuje jeszcze 3 inne urządzenia:
Co wyróżnia stacje do obsługi klimatyzacji firmy Texa?
Urządzenia do obsługi klimatyzacji firmy Texa wyróżniają się wieloma cechami zwiększającymi precyzję ich działania i komfort obsługi.
Ważenie czynnika
We współczesnych samochodach ilość czynnika chłodzącego jest ograniczona do niezbędnego minimum, co wynika z wymagań ekologicznych. Równocześnie zawężają się tolerancje narzucane przez producentów, co do ilości czynnika w układzie. Z tego względu wagi stosowane do odmierzania czynnika muszą być bardzo precyzyjne. Jak wiadomo pomiar masy odbywa się z wykorzystaniem siły grawitacji. Aby uzyskać wymaganą dokładność waga musi być w odpowiedni sposób wypoziomowana. W przeciwnym razie, błąd pomiaru masy może wynosić nawet do 20%. Zaprojektowany i opatentowany przez Texę system elektronicznego ważenia czynnika, kontroluje wypoziomowanie wagi, co eliminuje błędy w odmierzaniu ilości czynnika.
Olej
Czynnik chłodzący jest także nośnikiem oleju smarującego elementy układu klimatyzacji. W urządzeniach Texa wykorzystywane są hermetyczne pojemniki na olej, co zapobiega jego zawilgoceniu (wilgocią z powietrza). W konsekwencji, olej, który wraz z czynnikiem jest wtłaczany do układu klimatyzacji, jest pozbawiony wilgoci, która jak wiadomo przyczynia się do powstawania korozji. Hermetyczne pojemniki na olej stosowane w urządzeniach Texa są objęte ochroną patentową.
W zależności od typu układu klimatyzacji wykorzystuje się różne oleje. Przy każdej zmianie oleju na inny typ należy przewody stacji przepłukać, aby uniknąć zanieczyszczenia jednego oleju innym. Urządzenia firmy Texa są wyposażone w specjalny system płukania przewodów wewnętrznych oraz kontroli stosowania właściwego typu oleju
Jaki czynnik chłodzący?
Przypuszczalnie, szczególnie w początkowym okresie po wprowadzeniu zmiany czynnika chłodzącego na R1234yf, częstym błędem przy obsłudze klimatyzacji będzie napełnianie układu nieodpowiednim gazem. Będzie to bardzo trudne do sprawdzenia, ponieważ system tego nie sygnalizuje. Kolejna wizyta pojazdu w serwisie, który nie będzie świadomy tego, że w układzie jest nieodpowiedni czynnik spowoduje, że przy jego wymianie nastąpi zanieczyszczenie stacji. Urządzenia Konfort oferują, jako wyposażenie opcjonalne (do modeli 760 R i 780 R) zestaw do analizy czynnika chłodzącego, który blokuje postęp procesu obsługi klimatyzacji w przypadku wykrycia niezgodności rodzaju czynnika chłodzącego.
Bezpieczeństwo
Z uwagi na to, że czynnik R 1234yf jest gazem palnym urządzenia do obsługi klimatyzacji firmy Texa, w których jest on wykorzystywany są w odpowiedni sposób zabezpieczone. Urządzenia serii Konfort w czasie całego procesu obsługi klimatyzacji kontrolują szczelność układu, a specjalne wentylatory o wysokiej wydajności eliminują możliwość gromadzenia się czynnika pod obudową stacji. Wszystkie procedury dotyczące bezpieczeństwa są wykonywane automatycznie, co eliminuje możliwość popełnienia błędu w tym zakresie przez operatora.
Ekologia
Szkody wywoływane przez niektóre czynniki chłodzące w zakresie efektu cieplarnianego powodują, że coraz większe wymagania stawiane są urządzeniom w zakresie odzyskiwania czynnika w czasie obsługi układu klimatyzacji. Jego odzysk musi być na poziomie nie mniejszym, niż 95%. Stacje Konfort spełniają ten warunek oraz wymagania norm SAE J2788 dla czynnika R 134a i SAE J2843 dla R 1234yf.
Podsumowanie
Oprócz okresowej (corocznej) obsługi należy pamiętać także o uruchamianiu klimatyzacji nawet w okresach, które tego nie wymagają (np. zimą). W ten sposób olej smarujący zostaje rozprowadzany we wnętrzu całego układu, żadna z części nie pozostaje odsłonięta i narażona na korozję. Jest to bardzo istotne, ponieważ zawarta w układzie wilgoć przedostająca się do klimatyzacji w trakcie eksploatacji (przez uszczelnienia, przewody i inne części gumowe) może tworzyć z czynnikiem chłodzącym bardzo agresywne i korozyjnie oddziałujące związki.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl