Kolejne modele zasilanych LPG samochodów wzbogacają oferty importerów, co w sytuacji kiedy sprzedaż nowych samochodów nie idzie najlepiej z pewnością przyczynia się do poprawy jej wyników. Z drugiej strony użytkownicy szukając pojazdów tanich w eksploatacji wymuszają na importerach działania wychodzące naprzeciw ich oczekiwaniom.
Wśród oferowanych w Polsce nowych pojazdów zasilanych LPG są takie, w których gazowe układy zasilania są montowane w położonych w pobliżu fabryk samochodów montowniach (np. Dacia, Opel). Przeważa jednak rozwiązanie, w którym instalację gazową montuje się w serwisie w momencie zakupu nowego samochodu, kiedy przyszły użytkownik decyduje się na najtańsze z powszechnie dostępnych na rynku źródeł napędu.
Oprócz szerokiej gamy oferowanych modeli do zakupu zachęca także cena autogazu wykazująca w okresie przedwakacyjnym tendencje spadkowe. Może właśnie teraz, kiedy wakacje za pasem warto zastanowić się nad zakupem, taniego w eksploatacji, samochodu zasilanego LPG
Oferta samochodów napędzanych LPG jest na tyle szeroka, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Wśród samochodów LPG dominują oczywiście modele bardzo praktyczne, lecz w obszernej gamie pojazdów LPG znajdziemy także samochody bardziej indywidualne np. o sportowym zacięciu czy typu SUV.
Ile trzeba dopłacić za instalację gazową w stosunku do wersji benzynowej konkretnego modelu, kiedy zwróci się ta inwestycja, jak wygląda gwarancja na samochód z gazem i o ile droższa jest jego obsługa? Takie pytania z pewnością zadają sobie przyszli właściciele samochodów napędzanych LPG, szczególnie ci którzy za kierownicą gazowego samochodu zasiądą po raz pierwszy.
Citroën
W szerokiej gamie pojazdów Citroën oferuje model C-Elysee (samochód bliźniaczy w stosunku do Peugeota 301) z silnikiem 1,6 VTi, który można wyposażyć w gazowy układ zasilania BRC. Samochód jest objęty 2-letnią gwarancją producenta. Na taki sam okres udzielena jest gwarancja na instalację gazową. Dostarczane przez Czakram systemy BRC są montowane serwisach Citroëna.
Dacia
Prawie wszystkie samochody Dacia (oprócz Dustera 4x4) są dostępne w odmianach dostosowanych do zasilania LPG. Fabryczną wersję gazowego układu zasilania można zamówić w Dusterze, Loganie MCV oraz Loganie (sedan), Sandero i Lodgy. Montaż dealerski (w momencie zakupu samochodu) dostępny jest w Dusterze, Lodgy, Dokkerze i Dokkerze van. W obu przypadkach oferowana jest instalacja gazowa Omegas, włoskiej firmy Landi Renzo. Gwarancja na samochody Dacia napędzane LPG jest taka sama jak na wszystkie inne modele i obejmuje okres 3 lat z ograniczeniem przebiegowym do 100 tys. km.
Fiat, Alfa Romeo i Lancia
Współpraca Fiata z firmą Tartarini na rynku włoskim trwa od końca lat 80. Fiat Auto Poland współpracuje z przedstawicielem Tartarini Auto w Polsce, czyli Auto Gaz Śląsk od 2000 r. Współpraca jest kontynuowana, czego wyrazem jest szeroka oferta zasilanych LPG modeli Fiata, Alfy Romeo i Lancii. Są to zarówno samochody osobowe oraz pojazdy użytkowe spod znaku Fiat Professional. LPG można zastosować w silnikach:
Montaż instalacji Tartarini odbywa się w serwisach Fiata, Alfy Romeo i Lancii w opaciu o dokumentację opracowaną w Auto Gaz Śląsk.
Gwarancja na samochody Fiat, Alfa Romeo i Lancia wynosi 2 lata bez ograniczenia przebiegu.
Hyundai
Hyundai oferuje 3 modele samochodów zasilanych LPG. i20, ix20 oraz i30 są konwertowane do zasilania gazowego za pomocą sekwencyjnych instalacji gazowych BRC, których dostawcą jest Czakram. Wszystkie modele Hyundaia wyposażone w instalacje LPG są objęte 5-letnią gwarancją bez limitu przebiegowego (gwarancja na gazowy układ zasilania obowiązuje na terenie Polski). Montaż odbywa się w autoryzowanych stacjach obsługi.
Kia
Kia oferuje szeroką paletę modeli, które można dostosować do zasilania LPG z wykorzystaniem instalacji firmy BRC. Dostarcza je firma Czakram, która opracowała także technologię montażu systemów gazowych w poszczególnych modelach Kia. Wyjątkiem jest Kia Picanto, która jest importowana z już zamontowaną instalacją gazową. Picanto jest także wyjątkiem pod względem gwarancji na instalację LPG, która obejmuje 7-letni okres z ograniczeniem przebiegu do 150 tys. km. Oprócz Picanto do zasilania LPG można dostosować następujące modele: Venga, Rio i cee'd. Działanie gazowego układu zasilania w tych modelach jest gwarantowane w okresie 3 lat z możliwością wydłużenia do 48 miesięcy.
Opel
W ofercie Opla znajdziemy także bardzo szeroką gamę modeli zasilanych LPG. Instalacje do samochodów Opel dostarcza firma Landi Renzo, a montaż odbywa się w przyfabrycznym centrum w Rüsselsheim. Listę gazowych Opli otwiera ADAM, który w wersji LPG jest dostępny z silnikiem 1,4 (87 KM). Kolejnym gazowym Oplem jest Corsa, którą w wersji z silnikiem 1,2 l (85 KM) można wyposażyć w zasilanie LPG. Gazowa Astra, podobnie jak Meriva, Mokka, Insignia i Zafira są oferowane z silnikami 1,4 turbo (140 KM).
Wszystkie Ople zasilane LPG są objęte 2-letnią gwarancją.
Peugeot
Peugeot, podobnie jak Citroen, od niedawna ma w ofercie samochód zasilany LPG, choć nie jest to debiut w segmencie samochodów gazowych. Wcześniej z gazowymi układami zasilania dostępne były modele 405 i 307. Obecnie w ofercie znajdziemy Peugeota 301 LPG. Stosuje się w nim instalację gazową BRC, dostarczaną przez Czakram i montowaną w serwisie.
Gwarancja na samochód z instalacją LPG jest taka sama jak w przypadku modeli napędzanych benzyną lub olejem napędowym i wynosi 2 lata bez limitu przejechanych kilometrów.
Skoda
Pierwsze samochody Skoda w programie Twin Power (tak określane są modele zasilane LPG) trafiły do klientów w 2006 r. Program jest realizowany przez Skodę we współpracy z firmą Landi Renzo Polska, która jest dostawcą gazowych układów zasilania i technologii montażu. Montowane w serwisach instalacje gazowe są obecnie dostępne w obu wersjach Skody Citigo z silnikiem 1,0 MPI (44 i 55 kW), Fabii z silnikami 1,2 (51 kW) i 1,4 16V (63 kW). Z silnikiem 1,4 16V (63 kW) można także zamówić gazowego Roomstera i Praktika, a Rapid w wersji LPG jest dostępny z silnikiem 1,2 MPI (55 kW). Wszystkie Skody objęte są 2-letnią gwarancją producenta, a montaż jest wykonywany w serwisach.
Niestety kilka marek oferujących modele z zasilaniem LPG wycofało je z oferty. Obecnie nie można zamówić samochodów Mitsubishi dostosowanych do zasilania LPG lub już wyposażonych w instalacje gazowe, choć według przedstawicieli importera jest to sytuacja przejściowa. Z gamy dostępnych w Polsce pojazdów LPG zniknął także Chevrolet, który, decyzją centrali firmy, wycofuje się z Europy. W lipcu 2013 r. z oferty "wypadł" także jedyny napędzany LPG Volkswagen, czyli Caddy Bifuel.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl