Coraz więcej osób kupujących samochód rozważa zasilanie LPG, ponieważ właśnie autogaz pozwala na zmniejszenie o około połowę kosztów eksploatacji związanych z paliwem. Czy jednak z ogromu ofert sprzedaży samochodów wybierać egzemplarz już wyposażony w gazowy układ zasilania, czy też kupić samochód bez LPG i zamontować instalację we własnym zakresie?
Obie metody są dobre choć pierwsza będzie z pewnością tańszym rozwiązaniem.
Jeśli dodatkowo jest to samochód dostosowany fabrycznie do zasilania gazem otrzymujemy wysokiej klasy, markową instalację (producenci pojazdów wybierają systemy z "górnej półki"). Druga opcja kusi użytkownika nową, będącą na gwarancji instalacją gazową.
Najważniejsze jest jednak (zarówno w przypadku zakupu samochodu, który chcemy dostosować do zasilania gazem jak i pojazdu z instalacją gazową) sprawdzenie czy do danego silnika można bez przeszkód zastosować instalację LPG. Technicznie, LPG można zastosować do każdego pojazdu wyposażonego w silnik benzynowy.
Montaż LPG na "własną rękę" (w profesjonalnym warsztacie) ma tę zaletę, że można wybrać instalację taką jaka nam odpowiada, zarówno pod względem funkcjonalnym jak i kosztów montażu. Można zainstalować odpowiedni do swoich potrzeb zbiornik paliwa gazowego. Jeśli jest to zbiornik walcowy użytkownik ma możliwość zamontowania go w dogodny dla siebie sposób (poprzecznie lub wzdłużnie). To samo dotyczy przełącznika rodzaju zasilania, czy zaworu tankowania, które można zamontować w optymalnym dla siebie położeniu.
Ponadto montaż indywidualny w stosunku do rozwiązań oferowanych jako fabryczne jest rozwiązaniem znacznie tańszym, ponieważ w większości (szczególnie tańszych modeli samochodów) nie ma potrzeby stosowania drogich, markowych komponentów, a instalację możemy z powodzeniem zamontować poza autoryzowaną siecią stacji obsługi, w niezależnym warsztacie.
Właśnie w tym aspekcie (dużej elastyczności w zakresie doboru systemu zasilania gazowego) można upatrywać pewną przewagę warsztatów niezależnych. Przy odpowiednim doświadczeniu są one w stanie dobrać odpowiednią do konkretnego samochodu instalację gazową, czyli zaoferować system gazowy, który jest wypadkową wymagań technicznych i kosztów, które musi ponieść użytkownik.
W ten sposób, w większości przypadków, można zaoferować system tańszy niż oferowane rozwiązania fabryczne (jeśli do danego modelu samochodu jest dostępna taka opcja) przy zachowaniu wymaganych reżimów technicznych. W przypadku importera czy producenta samochodu takie działanie (indywidualny dobór systemu do konkretnego modelu) jest niemożliwe. W ofercie znajduje się zawsze przynajmniej kilka pojazdów zasilanych LPG, zatem znacznie łatwiej zaoferować jeden system zasilania gazowego, który jest różnicowany pod kątem poszczególnych modeli jedynie za pomocą oprogramowania sterownika. Komponenty są takie same, pochodzą od tego samego dostawcy, co ułatwia choćby obsługę samochodów na gwarancji.
Warto wybierać warsztaty niezależne, które są autoryzowane lub rekomendowane przez poszczególnych producentów samochodowych instalacji gazowych. Ich adresy i kontakty do nich można znaleźć w Wyszukiwarce warsztatów gazeo.pl.
Jest to z pewnością rozwiązanie najbardziej atrakcyjne pod względem finansowym (ceny samochodów z instalacją i bez niej są bardzo zbliżone), a w przypadku gdy mamy do czynienia z instalacją fabryczną, dodatkowym atutem jest system gazowy uznanej marki. Tego typy systemy nie są powszechnie montowane przez niezależne warsztaty, szczególnie w samochodach najbardziej popularnych z uwagi na wyższe koszty. Niezależne warsztaty tego typu systemów używają z reguły w samochodach bardziej zaawansowanych. Z tych samych powodów użytkownik kupujący samochód bez gazowego systemu zasilania bardzo rzadko decyduje się na tego typu instalację i najczęściej wybiera rozwiązania tańsze.
Zaletą fabrycznej instalacji gazowej, pod warunkiem, że nie były w niej dokonywane żadne zmiany, jest poprawność wykonania montażu, który odbywa się zgodnie z opracowaną przez dostawcę instalacji technologią, zarówno w zakresie sposobu i miejsca montażu poszczególnych elementów jak i poprawności oprogramowania sterującego pracą instalacji.
Oprócz technicznych aspektów montażu instalacji gazowej, których "na oko", poza oceną estetyki montażu, również pod samochodem (stan i mocowanie przewodów gazowych oraz stan zabezpieczeń antykorozyjnych), przeciętny Kowalski raczej nie oceni, bardzo istotne są dokumenty.
Jednym z najważniejszych dokumentów instalacji gazowej jest paszport zbiornika LPG, którego okazanie jest wymagane przy corocznym badaniu technicznym pojazdu wykonywanym w stacji kontroli pojazdów. Brak takiego dokumentu oznacza dla przyszłego właściciela koszty związane z uzyskaniem jego duplikatu. W skrajnej sytuacji, kiedy zamontowany w samochodzie zbiornik pochodzi od zagranicznego producenta nie dopuszczonego w Polsce do użytkowania jedynym wyjściem jest jego wymiana.
Wszystkie samochodowe zbiorniki LPG są dopuszczane do eksploatacji na 10 lat. Graniczny termin użytkowania jest wybity na jego tabliczce znamionowej trwale zamocowanej do zbiornika, termin ten jest także podany w paszporcie zbiornika. Sprawdzenie tej daty leży w interesie przyszłego użytkownika samochodu. Zbiornik, którego dopuszczenie minęło lub niedługo minie musi być poddany badaniu w toku którego uzyskuje możliwość eksploatacji przez kolejne 10 lat. Wymaga to jednak jego demontażu, którego koszty w sumie z kosztami badania są porównywalne z wymianą zbiornika na nowy. Tak czy inaczej wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
To, że samochód musi mieć dowód rejestracyjny chyba nikogo nie dziwi, jednak w dowodzie pojazdu napędzanego LPG powinna być adnotacja stwierdzająca dokonanie zmiany sposobu zasilania (najczęściej jest to wpis: gaz lub LPG). Od momentu montażu instalacji właściciel ma na dokonanie takiego wpisu 30 dni. Jeśli tego nie zrobił problem może spaść na przyszłego użytkownika. W tej sytuacji niezbędne stają się kolejne dokumenty: faktura za montaż i wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu. Nawet jeśli adnotacja o zasilaniu gazem jest w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, takie dokumenty powinniśmy otrzymać od poprzedniego właściciela.
Należy również pamiętać o sprawdzeniu czy adnotacja o zamontowaniu gazowego systemu zasilania znajduje się w karcie pojazdu.
Jeśli wraz z w.w. dokumentami dotychczasowy właściciel przekaże nam książkę gwarancyjną instalacji mamy komplet dokumentów jakie warsztat montujący przekazuje użytkownikowi samochodu zasilanego LPG.
Z pewnością odpowiednio dobrana i poprawnie założona instalacja gazowa jest bardzo dobrym rozwiązaniem niezależnie od tego czy jest założona w warsztacie niezależnym czy oferowana jako fabryczna. Każda z nich pozwoli ograniczyć koszty eksploatacji do niezbędnego minimum. Tak czy inaczej jeśli już staniemy się użytkownikiem samochodu z gazowym układem zasilania pamiętajmy o jego terminowej, zgodnej z zaleceniami producenta obsłudze, która gwarantuje bezproblemowe działanie w długim okresie użytkowania.
W dziale Praktyk możecie zadawać pytania odnośnie możliwości montażu instalacji LPG w interesujących Was samochodach oraz usterek, które mogą pojawić się w samochodach wyposażonych w gazowe układy zasilania.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl