Co jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń wtryskiwaczy gazowych?
Wojciech Czaplejewicz, Kierownik Zespołu Konstrukcji Mechaniki firmy AC S.A., producenta marki STAG.: Najczęstszą przyczyną niesprawności wtryskiwaczy gazowych, niezależnie jakiego producenta, są zabrudzenia. Zanieczyszczenia biorą się niestety z paliwa gazowego, które dostępne jest na stacjach.
Zanieczyszczenia najczęściej osiadają na tłoczku, jego powierzchniach cylindrycznych, powodując zwiększone opory ruchu. Dodatkowo zabrudzane są powierzchnie gumowe: uszczelniająca i amortyzująca, co z kolei powoduje "klejenie się tłoczka" do współpracujących powierzchni dyszy i stopki.
Taki wtryskiwacz można przywrócić do sprawności poprzez jego wyczyszczenie. We wtryskiwaczach marki STAG jest to możliwe, ze względu na ich konstrukcję. U konkurencji niekoniecznie. Jednak najlepiej jest zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń do wtryskiwaczy, stosując dobre filtry.
Montaż nowego filtra GF01 z wkładem z włókna szklanego fazy lotnej wydłuża gwarancję na wtryskiwacze STAG z dwóch na trzy lata – dlaczego rodzaj wkładu jest taki ważny?
We wkładach filtracyjnych najważniejsze są dwa parametry: duża powierzchnia filtracyjna oraz materiał, z którego wkład jest wykonany.
Wkład użyty w naszym filtrze odstojnikowym STAG GF01 posiada dużą powierzchnię filtracyjną oraz wykonany jest z włókna szklanego zapewniającego najlepsze właściwości filtracyjne. To zdecydowanie ogranicza zanieczyszczenie wtryskiwaczy.
Czym różni się wkład z włókna szklanego od innych wkładów do filtra fazy lotnej STAG GF01?
Odpowiadając na to pytanie należałoby wrócić do początków, czyli procesu projektowego filtra STAG GF01. Podczas projektowania badaliśmy różne rodzaje wkładów filtrujących wykonanych na bazie papieru, tkanin poliestrowych i z włókna szklanego.
Już na samym początku badań odrzuciliśmy wkłady papierowe, które praktycznie niczego nie filtrują. Lepsze efekty filtracji uzyskaliśmy z wkładami poliestrowymi, w które zatrzymywały 10-krotnie więcej zanieczyszczeń niż wkłady papierowe. Najlepiej sprawdzały się wkłady z włókna szklanego, bo zatrzymywały 10-krotnie więcej zanieczyszczeń niż wkłady poliestrowe i 100 razy więcej zanieczyszczeń niż wkłady papierowe.
Przeprowadziliśmy analizę, dlaczego tak się dzieje. Papier to swobodnie ułożone włókna celulozy pomiędzy którymi znajdują się spore przestrzenie i przez nie przedostają się zanieczyszczenia.
Wkłady poliestrowe wykonane są z tkaniny. Pomiędzy regularnie ułożonymi splotami włókien tkaniny również występują szczeliny choć dużo mniejsze niż w przypadku papieru.
Wkłady z włókna to zaciśnięta pomiędzy dwiema stalowymi siatkami dość gruba warstwa swobodnie ułożonych włókien szklanych. Pomiędzy zaciśniętymi włóknami wolne przestrzenie są zdecydowanie najmniejsze, stąd najlepsze efekty filtracji.
Czy instalator może w jakikolwiek sposób zapobiec uszkodzeniom wtryskiwaczy?
Oczywiście zawsze lepiej i taniej jest zapobiegać niż leczyć. Najlepiej użyć w instalacji odpowiedniej jakości filtrów. Filtrów fazy ciekłej, a co najważniejsze – fazy lotnej. Filtr fazy ciekłej znajduje się w zespole elektrozaworu w postaci wymiennego wkładu wykonanego najczęściej z papieru. Do filtracji zanieczyszczeń stałych z cieczy taki wkład wystarczy.
Jednak większość zanieczyszczeń wydziela się z paliwa gazowego podczas zmiany jego stanu skupienia w reduktorze z ciekłego na gazowy, dlatego dobór filtra fazy lotnej jest sprawą kluczową dla wydłużenia życia wtryskiwacza.
Jako największy polski producent kompletnych systemów autogaz, w tym wtryskiwaczy, polecamy filtr odstojnikowy STAG GF01, koniecznie z wkładem z włókna szklanego. Filtr ten wyposażony jest w spiralny wlot gazu, wymuszający jego ruch wirowy. Wykorzystana jest w ten sposób siła odśrodkowa, która zmusza "klejące" zanieczyszczenia do przylegania do ścianki odstojnika. Zanieczyszczenia te spływają po ściance na jego dno. Pozostałe zanieczyszczenia trafiają na wkład filtracyjny z włókna szklanego. Po przejściu przez filtr, gaz jest bardzo dobrze oczyszczony i poprawia się jego jakość.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl