Działanie instalacji V generacji jest analogiczne do benzynowych układów wtryskowych. Do jej sterowania wykorzystuje się jedynie sygnały pracujących wtryskiwaczy benzyny. Są to najczęściej systemy dedykowane do konkretnych modeli samochodów.
Instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu ciekłego (V generacji) składa się z następujących elementów (schemat 6):
Zawór tankowania (1)
Montowany w tylnej części pojazdu, najczęściej w zderzaku lub pod nim, przy wlewie benzyny lub w tylnym błotniku. Zapewnia bezpieczne połączenie z pistoletem na stacji tankowania i napełnienie zbiornika gazem. W codziennej eksploatacji jest zabezpieczony za pomocą wkręcanego korka lub odchylanej klapki. Łącznie z wielozaworem wchodzi w skład osprzętu zbiornika.
Zbiornik gazu (2)
Magazynuje ciekłą mieszaninę propanu i butanu pod ciśnieniem. Zbiorniki mogą mieć różne kształty. Najczęściej stosuje się zbiorniki toroidalne, montowane we wnęce koła zapasowego, lub walcowe, umieszczane w przestrzeni bagażnika. Na specjalnie ukształtowanym kołnierzu montuje się pompę gazu z wielozaworem.
Pompa gazu z wielozaworem (3)
Pompa tłoczy ciekły gaz do dalszej części instalacji, zwiększając jego ciśnienie powyżej ciśnienia panującego w zbiorniku. Jest zabezpieczona przed nadmiernym wzrostem ciśnienia za pomocą zaworu przelewowego. W kołnierzu pompy znajduje się wielozawór, będący zespołem zaworów zintegrowanych w jednym urządzeniu, stanowiących wraz z zaworem tankowania osprzęt zbiornika. Wielozawór zapewnia prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie zbiornika oraz instalacji, m. in.: zatankowanie odpowiedniej ilości gazu, otwieranie i zamykanie wypływu gazu ze zbiornika, kiedy jest to wymagane, jego ochronę w sytuacjach awaryjnych (nadmierny wzrost ciśnienia, rozszczelnienie) i możliwość serwisowania instalacji.
Regulator ciśnienia (4)
Montowany w komorze silnikowej, utrzymuje ciśnienie w instalacji powyżej ciśnienia panującego w zbiorniku, co między innymi zapobiega możliwości lokalnego odparowania gazu w przewodach. W regulatorze znajduje się również elektrozawór, który otwiera i zamyka przepływ gazu do dalszej części instalacji.
Wtryskiwacze (5)
Dostarczają do silnika odpowiednią do aktualnego zapotrzebowania dawkę ciekłego paliwa gazowego.
Sterownik elektroniczny (6)
Przetwarza sygnały służące do uruchamiania wtryskiwaczy benzynowych (generowane przez sterownik benzynowy), uwzględniając własności paliwa gazowego. W ten sposób przetworzone impulsy sterują otwieraniem poszczególnych wtryskiwaczy gazowych. Sterownik jest zintegrowany z emulatorem wtryskiwaczy, który podaje sygnały do sterownika benzynowego, dzięki czemu nie koduje on błędów wynikających z odłączenia wtryskiwaczy. Steruje również pracą pozostałych elementów systemu (pompa gazu, elektrozawory). Odpowiada za moment przełączenia na zasilanie gazowe. Jest ono możliwe po pewnym czasie od uruchomienia silnika, po osiągnięciu przez sondę lambda temperatury roboczej, co wymaga czasu od kilku sekund (rozruch rozgrzanego silnika) do kilku minut (rozruch zimnego silnika). Sterownik przełącza również silnik na zasilanie benzyną w momencie wyczerpania zapasu gazu w zbiorniku.
Przełącznik rodzaju zasilania (7)
Dwupozycyjny (benzyna-gaz), montowany w kabinie kierowcy, służy do przełączania rodzaju zasilania silnika z benzyny na gaz i odwrotnie, co jest sygnalizowane zaświeceniem odpowiedniej diody. Steruje pracą instalacji poprzez uruchamianie odpowiednich elementów kontrolowanych przez sterownik elektroniczny (6) (elektrozawory w regulatorze ciśnienia i wielozaworze, zasilanie wtryskiwaczy benzynowych i pompy gazu).
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl