Skoda
Skoda - czeska marka i producent samochodów. Historia marki rozpoczyna się w 1859 r. kiedy w Pilźnie została założona mała fabryka maszyn. Głównym inżynierem był w niej Emil Skoda, który w 1869 r. przejął zakład i zaczął go rozwijać. W 1900 r. (po śmierci Skody) firma była jedną z największych w Austro-Węgrzech. W 1923 r. podpisano umowę z firmą Hispano-Suiza, a w 1924 r. bramy zakładów opuścił pierwszy licencyjny samochód.
Z kolei 18 grudnia 1895 r. w miejscowości Mlada Bolaslav zaczęła działać firma Laurin & Klement założona przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa. W 1898 r. wyprodukowała pierwszy motocykl, a w 1901 opracowała pierwszy prototyp samochodu, który wszedł do produkcji w 1905 r. W latach 20 firma zaczęła szukać partnera, co w 1925 r. doprowadziło do fuzji z zakładami Skody. W 1926 r. zakłady w Mlada Boleslav opuścił pierwszy pojazd marki Skoda.
Obecnie Skoda jest marką samochodów należącą do koncernu Volkswagen AG.
W gamie silnikowej współczesnych samochodów marki Skoda dominują silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które zaczęły się upowszechniać z wprowadzeniem 2 wersji Superba w 2008 r. (nie był on już oferowany z silnikami z pośrednim wtryskiem benzyny) i stopniowo wchodziły do mniejszych modeli, np. 3 wersji Octavii w 2012 r. W tym samym roku silniki z bezpośrednim wtryskiem pojawiły się w Rapidzie, a od 2014 w Fabii. Są one jednak stosowane także w innych markach samochodów koncernu Volskwagen AG i w związku z tym zostały opracowane pod kątem zasilania LPG przez wielu producentów instalacji gazowych. Pozostałe w ofercie i wcześniej oferowane silniki z pośrednim wtryskiem benzyny są wyposażone w hydrauliczne kompensatory luzów zaworowych, dzięki czemu nie wymagają stosowania lubryfikacji przy zasilaniu LPG. Obecnie jedynym silnikiem z pośrednim wtryskiem pozostaje jednostka napędowa 1.0 MPI stosowana w Citigo i Fabii.
Zawory tankowania LPG w Skodach bez problemu mieszczą się pod klapkami wlewów benzyny. Są to z reguły zawory przedłużane wymagające wkręcania złączki przy tankowaniu.