REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
Dacie Logan z gazowymi układami zasilania / Relacom poprzednie następne
25.08.2011

Flota na LPG

Flota na LPG gazeo.pl

Nie od dziś wiadomo, że w kosztach eksploatacji pojazdów najważniejszą pozycją są koszty paliwa. W ostatnim czasie koszty te uległy znacznemu zwiększeniu za sprawą wzrostu cen klasycznych paliw silnikowych. Z tego powodu poszukiwania oszczędności w tym zakresie nabierają większego tempa. Jedną z możliwości jest zastosowanie do zasilania samochodów paliwa gazowego.
REKLAMA

Nie od dziś wiadomo, że w kosztach eksploatacji pojazdów najważniejszą pozycją są koszty paliwa. W ostatnim czasie koszty te uległy znacznemu zwiększeniu za sprawą wzrostu cen klasycznych paliw silnikowych. Z tego powodu poszukiwania oszczędności w tym zakresie nabierają większego tempa. Jedną z możliwości jest zastosowanie do zasilania samochodów paliwa gazowego.

Firma Relacom użytkuje 106 Dacii Logan zasilanych LPGRelacomFirma Relacom użytkuje 106 Dacii Logan zasilanych LPG

Proporcje pomiędzy cenami benzyny i autogazu są stałe od wielu lat, jednak dopiero osiągnięcie przez benzynę i olej napędowy poziomu cen w okolicach 5 zł/l spowodowało, że wielu użytkowników zaczęło dostrzegać ekonomiczne zalety LPG w zastosowaniu do zasilania silników trakcyjnych.

Relacom
Użytkownicy wierni walorom ekonomicznym i ekologicznym LPG notują oszczędności od dawna. Jedną z firm, która od dłuższego już czasu eksploatuje flotę pojazdów zasilanych LPG jest Relacom. Firma zajmuje się utrzymaniem sieci telekomunikacyjnych stacjonarnych i komórkowych na terenie całego kraju. Specyfika pracy powoduje, że ekipy monterów, konserwatorów wraz z niezbędnym sprzętem i materiałami są nieustannie w ruchu.

Dlaczego Logan?
Właśnie przewóz wyposażenia i materiałów zdeterminował wybór samochodu dla ekip monterskich. Zdecydowano się na zakup m.in. Dacii Logan Van, prostych samochodów, które wydają się być idealnym rozwiązaniem dla tego typu zadań. Samochód jest stosunkowo niski, w związku z czym łatwo na zamontowanych na dachu poprzeczkach zamocować najważniejszy element wyposażenia ekip monterskich jakim jest drabina. Jednocześnie stosunkowo duży prześwit pozwala na zjechanie na nieutwardzoną drogę bez ryzyka uszkodzeń podwozia.

Zamontowane na dachu Loganów poprzeczki służą do przewożenia drabiny, podstawowego narzędzia ekip monterskich RelacomRelacomZamontowane na dachu Loganów poprzeczki służą do przewożenia drabiny, podstawowego narzędzia ekip monterskich Relacom

Dodatkowo długa ładownia umożliwia przewożenie materiałów używanych do konserwacji sieci telekomunikacyjnych. Firma Relacom doceniła w Loganie także łatwość obsługi i napraw wynikającą z prostej budowy oraz niewielkie koszty tych operacji. Od początku zakładano, że samochody zostaną poddane adaptacji na zasilanie gazem. Pierwsze konwersje wykonano u autoryzowanych partnerów Renault z wykorzystaniem systemów zasilania gazowego firmy Landi Renzo.

W okresie późniejszym dostarczane były już pojazdy z zamontowanymi fabrycznie instalacjami gazowymi (także Landi Renzo). Odbywało się to jeszcze zanim Dacie z gazowymi układami zasilania weszły do oferty na polskim rynku. Można zatem powiedzieć, że duże flotowe zamówienia Relacom spowodowały zintensyfikowanie działań mających na celu wprowadzenie gazowych Dacii do krajowej sieci sprzedaży.

Oferta samochodów napędzanych LPG obejmuje również Logana w wersji Pick-up. Jest to także pojazd stricte użytkowy, jednak jego parametry, szczególnie w zakresie możliwości zabezpieczenia ładunku oraz wielkości ładowni nie do końca odpowiadały specyfice działalności firmy Relacom. Obecnie we flocie firmy znajdują się 122 pojazdy zasilane LPG. Większość stanowią Dacie Logan (106) z czego 103 to Logany Van, pozostałe to wersje MCV (kombi).

Komora silnikowa Dacii Logan z silnikiem 1,6 wyposażonym w układ zasilania gazowego Landi Renzo Omegas. Jedynymi widocznymi elementami są wtryskiwacze MED i filtr fazy gazowej. Zastosowano dwie listwy wtryskowe, z których każda zasila po 2 cylindryRelacomKomora silnikowa Dacii Logan z silnikiem 1,6 wyposażonym w układ zasilania gazowego Landi Renzo Omegas. Jedynymi widocznymi elementami są wtryskiwacze MED i filtr fazy gazowej. Zastosowano dwie listwy wtryskowe, z których każda zasila po 2 cylindry

Pierwsze wrażenia - duże oszczędności
Po roku eksploatacji samochodów zasilanych LPG i dokonywanych sukcesywnie zakupach nowych pojazdów wyposażonych w gazowe układy zasilania (dzięki czemu systematycznie zmniejsza się udział pojazdów wyposażonych w silniki Diesla) okazuje się, że koszty związane z zakupem paliwa są coraz niższe pomimo znacznego wzrostu cen paliw silnikowych.

Nowoczesna instalacja gazowa
Użytkowane w Daciach instalacje gazowe IV generacji są znacznie bardziej przyjazne dla użytkowników niż systemy oferowane wcześniej. Czynności związane ze zmianą rodzaju zasilania są realizowane automatycznie (przejście z benzyny na gaz czy też zmiana rodzaju zasilania w przypadku wyczerpania zapasu LPG). Instalacja jest przyjazna dla kierowcy, użytkowanie samochodu z napędem gazowym w niczym nie odbiega od eksploatacji samochodu z silnikiem zasilanym wyłącznie benzyną czy olejem napędowym. Nie występują żadne dodatkowe kłopoty eksploatacyjne związane z zastosowaniem gazowego układu zasilania. Markowe komponenty systemu zasilania gazowego Landi Renzo Omegas) gwarantują bezawaryjną pracę gazowego systemu zasilania w długim okresie eksploatacji.

Logany, włącznie z gazowym układem zasilania podlegają pełnej ochronie gwarancyjnej w okresie 3 lat lub 100 tys. km. Wszystkie czynności serwisowe związane z instalacją są wykonywane w autoryzowanych stacjach obsługi Dacii.

Plany na przyszłość
Oprócz pojazdów gazowych w firmie Relacom eksploatowane są również samochody zasilane olejem napędowym. Obecnie stanowią one jeszcze większość floty. Jednak plany zakładają, że do końca 2012 r. tabor firmy będzie w większości zasilany LPG.

Kierowcy Relacom są wyposażeni w karty paliwowe Orlen, co pozwala na łatwe rozliczanie kosztów paliwa w firmie. Dodatkowo tankowanie na markowych stacjach daje gwarancję wysokiej jakości paliwa. Karty paliwowe mają miesięczny limit ilości możliwej do zatankowania benzyny, co wymusza na kierowcach maksymalne wykorzystywanie LPG.

Nawyki kierowców
Z uwagi na niższy zasięg samochodów zasilanych LPG (zbiornik o pojemności użytkowej 34 l pozwala na pokonanie około 300 km) w stosunku do pojazdów z silnikiem Diesla, na początku wprowadzania gazowych samochodów zdarzały się przypadki niezadowolenia wśród kierowców. Z czasem jednak zjawisko to stało się coraz mniej widoczne, użytkujący samochody przyzwyczaili się do innego rytmu tankowania samochodu z instalacją gazową.

Według informacji uzyskanych w Renault koszty obsługi samochodu z instalacją gazową są porównywalne z samochodem napędzanym wyłącznie benzyną. Częściej, co 30 tys. km wykonuje się regulację luzu zaworowegoRelacomWedług informacji uzyskanych w Renault koszty obsługi samochodu z instalacją gazową są porównywalne z samochodem napędzanym wyłącznie benzyną. Częściej, co 30 tys. km wykonuje się regulację luzu zaworowego

Zdaniem szefów
Rok eksploatacji gazowych Dacii potwierdził wszelkie pozytywne aspekty związane z użytkowaniem samochodów zasilanych LPG. Zarządzający flotą pojazdów Relacom są z tego powodu bardzo zadowoleni, czego dowodem są zapowiedzi zakupu kolejnych pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe.

Praktyka wskazuje, że przy odpowiednim doborze systemu zasilania gazowego (tutaj w wykonaniu fabrycznym, choć pierwsze samochody były adaptowane w autoryzowanym serwisie Dacii) eksploatacja samochodu w niczym nie odbiega od użytkowania pojazdu zasilanego innymi paliwami. Koszty serwisu są znacznie mniejsze niż w przypadku samochodów napędzanych silnikami Diesla i niewiele wyższe niż w przypadku silników benzynowych przy blisko dwukrotnym ograniczeniu kosztów eksploatacji związanych z paliwem.

Podsumowanie
Doświadczenie firmy Relacom w użytkowaniu samochodów zasilanych autogazem jednoznacznie obalają wszelkie mity dotyczące eksploatacji samochodów z instalacją gazową, które krążą w kręgach związanych z rynkiem flotowym. Samochody sprawują się bardzo dobrze, a ich użytkowanie nie jest specjalnym wyzwaniem dla zarządzających, ani pod względem organizacyjnym, ani technicznym.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Relacom



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.