
Cała galeria |
1 z 3
|
fot. Bosch / Diagnoskopy Bosch FSA współpracujące z testerami usterek KTS są bardzo pomocne w diagnozowaniu usterek, które mogą występować we współczesnych jednostkach napędowych | poprzednie | następne |
Diagnostyka cewek zapłonowych
Niestety, niedomagania układu zapłonowego nie zawsze objawiają się całkowitym zanikiem iskry. Bardzo często zdarza się, że kłopoty w funkcjonowaniu układu zapłonowego występują okresowo, w określonych warunkach. Takie uszkodzenia najczęściej dotyczą cewek zapłonowych, co wynika z ich budowy i warunków, w jakich pracują.
Zasilanie LPG
Szczególne warunki cewkom zapłonowym stwarza także autogaz stosowany do zasilania silników, ponieważ proces spalania LPG trudniej zainicjować. Z tego powodu w silnikach zasilanych paliwami gazowymi, przynajmniej teoretycznie, zużycie cewek zapłonowych może następować nieco wcześniej.
Cewki zapłonowe wymienia się dopiero po wystąpieniu objawów nieprawidłowej pracy, które najczęściej polegają na trudnościach z uruchomieniem zimnego silnika czy wypadaniu zapłonów, co może objawiać się nierównomierną pracą silnika czy poszarpywaniem przy przyspieszaniu. W nowoczesnych jednostkach napędowych wyposażonych w systemy diagnostyki pokładowej (EOBD) nawet jeszcze przed wystąpieniem tych objawów może zaświecić się kontrolka awarii silnika, co jest efektem zapisania błędu w sterowniku silnika, co może, choć nie musi, być pierwszym sygnałem ostrzegającym o uszkodzeniu cewki zapłonowej.

Sprawdzenie przez eliminację
Przed kompleksową diagnostyką cewki należy sprawdzić inne elementy układu zapłonowego (świece, przewody, w starszych silnikach także rozdzielacz), eliminując w ten sposób ewentualne ich uszkodzenie.
Kontrola wstępna
Cewkę zapłonową należy sprawdzić pod kątem ewentualnych uszkodzeń jej obudowy. Wszelkie mikropęknięcia czy inne uszkodzenia mechaniczne mogą być przyczyną nieprawidłowości w działaniu cewki, pojawiających lub nasilających się w warunkach podwyższonej wilgotności powietrza. Wilgoć może także przenikać do wnętrza cewki, powodując uszkodzenie uzwojeń.

Należy także sprawdzić stan styków oraz przewodów, którymi cewka jest zasilana. Styki powinny być czyste i wolne od korozji, ponieważ może ona być przyczyną spadków napięcia zasilania.
Z tego samego powodu ważny jest stan akumulatora i układu ładowania (czy wytwarza odpowiednie napięcie). Zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej powoduje wydłużenie czasu ładowania cewki, która potrzebuje więcej czasu, by osiągnąć żądane wartości natężenia prądu.
Diagnozowanie uszkodzeń cewek zapłonowych występujących okresowo bywa czasami kłopotliwe i niestety pracochłonne. Jeśli do tego dodamy „syndrom dentysty”, czyli niewystępowanie usterki w warsztacie, mamy obraz trudności, jakie musi pokonać mechanik w prawidłowej ocenie działania cewki zapłonowej.
Wtedy z pomocą przychodzą specjalistyczne urządzenia diagnostyczne, których użycie nie jest może zbyt skomplikowane, wymaga jednak pewnego przygotowania. Interpretacja uzyskanych wyników wymaga już sporej wiedzy i doświadczenia.
Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

i jakich narzędzi użyć? Nie czekaj - przeczytaj!
Pozostało: 50%
Newsletter
- 7 tys. czytelników
- Auta na LPG
- Testy i relacje wideo
- Nowości i porady