REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Bosch / Diagnoskopy Bosch FSA współpracujące z testerami usterek KTS są bardzo pomocne w diagnozowaniu usterek, które mogą występować we współczesnych jednostkach napędowych poprzednie następne
13.03.2017

Diagnostyka cewek zapłonowych

Diagnostyka cewek zapłonowych fot. Bosch

Układ zapłonowy jest bardzo istotną częścią każdego silnika o zapłonie iskrowym, a awarie związane z zapłonem są jedną z częstszych przyczyn niedomagań samochodów. Z tego powodu diagnostyka uszkodzeń w obrębie układu zapłonowego jest bardzo ważna dla szybkiego ich usuwania.
REKLAMA

Niestety, niedomagania układu zapłonowego nie zawsze objawiają się całkowitym zanikiem iskry. Bardzo często zdarza się, że kłopoty w funkcjonowaniu układu zapłonowego występują okresowo, w określonych warunkach. Takie uszkodzenia najczęściej dotyczą cewek zapłonowych, co wynika z ich budowy i warunków, w jakich pracują.

Zasilanie LPG

Szczególne warunki cewkom zapłonowym stwarza także autogaz stosowany do zasilania silników, ponieważ proces spalania LPG trudniej zainicjować. Z tego powodu w silnikach zasilanych paliwami gazowymi, przynajmniej teoretycznie, zużycie cewek zapłonowych może następować nieco wcześniej.

Cewki zapłonowe wymienia się dopiero po wystąpieniu objawów nieprawidłowej pracy, które najczęściej polegają na trudnościach z uruchomieniem zimnego silnika czy wypadaniu zapłonów, co może objawiać się nierównomierną pracą silnika czy poszarpywaniem przy przyspieszaniu. W nowoczesnych jednostkach napędowych wyposażonych w systemy diagnostyki pokładowej (EOBD) nawet jeszcze przed wystąpieniem tych objawów może zaświecić się kontrolka awarii silnika, co jest efektem zapisania błędu w sterowniku silnika, co może, choć nie musi, być pierwszym sygnałem ostrzegającym o uszkodzeniu cewki zapłonowej.

Komora silnikowa Renault Kangoofot. gazeo.plJak pokazuje praktyka uszkodzenia cewek zapłonowych w samochodach z instalacjami gazowymi nie występują częściej niż w silnikach zasilanych wyłącznie benzyną

Sprawdzenie przez eliminację

Przed kompleksową diagnostyką cewki należy sprawdzić inne elementy układu zapłonowego (świece, przewody, w starszych silnikach także rozdzielacz), eliminując w ten sposób ewentualne ich uszkodzenie.

Kontrola wstępna

Cewkę zapłonową należy sprawdzić pod kątem ewentualnych uszkodzeń jej obudowy. Wszelkie mikropęknięcia czy inne uszkodzenia mechaniczne mogą być przyczyną nieprawidłowości w działaniu cewki, pojawiających lub nasilających się w warunkach podwyższonej wilgotności powietrza. Wilgoć może także przenikać do wnętrza cewki, powodując uszkodzenie uzwojeń.

Bosch MOT 251 w trakcie diagnozowania cewki zapłonowej w Renault Kangoofot. gazeo.plBosch MOT 251 pracujący jako oscyloskop jest bardzo pomocny w diagnozowaniu wielu elementów, także cewek zapłonowych

Należy także sprawdzić stan styków oraz przewodów, którymi cewka jest zasilana. Styki powinny być czyste i wolne od korozji, ponieważ może ona być przyczyną spadków napięcia zasilania.

Z tego samego powodu ważny jest stan akumulatora i układu ładowania (czy wytwarza odpowiednie napięcie). Zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej powoduje wydłużenie czasu ładowania cewki, która potrzebuje więcej czasu, by osiągnąć żądane wartości natężenia prądu.

Diagnozowanie uszkodzeń cewek zapłonowych występujących okresowo bywa czasami kłopotliwe i niestety pracochłonne. Jeśli do tego dodamy „syndrom dentysty”, czyli niewystępowanie usterki w warsztacie, mamy obraz trudności, jakie musi pokonać mechanik w prawidłowej ocenie działania cewki zapłonowej.

Wtedy z pomocą przychodzą specjalistyczne urządzenia diagnostyczne, których użycie nie jest może zbyt skomplikowane, wymaga jednak pewnego przygotowania. Interpretacja uzyskanych wyników wymaga już sporej wiedzy i doświadczenia.

Oporność (rezystancja) uzwojeń Podstawowa diagnostyka cewki zapłonowej polega na pomiarze oporności (rezystancji) uzwojeń: pierwotnego i wtórnego. Oporność uzwojenia pierwotnego cewki może wynosić od poniżej 1 Ω (w nowych samochodach) do kilku Ω (cewki starszego typu). Oporność uzwojenia wtórnego jest znacznie większa i powinna zawierać się w granicach od około 8 do 19 kΩ. Są to wartości, które należy traktować orien…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Jak prawidłowo zdiagnozować cewkę zapłonową
i jakich narzędzi użyć? Nie czekaj - przeczytaj!

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.