REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 12
fot. gazeo.pl / Aby wyniki testu były miarodajne, przygotowaliśmy auta o zbliżonej masie poprzednie następne
09.07.2015

Crash test LPG od podszewki

Crash test LPG od podszewki fot. gazeo.pl

Przeprowadzenie testu zderzeniowego wymaga nieco więcej pracy niż uderzenie jednym samochodem w drugi na pustym parkingu. O tym, jak przebiegały przygotowania do naszej próby i dlaczego zdecydowaliśmy się na właśnie taki, a nie inny rodzaj symulacji wypadku, w kolejnym z serii naszych crash-tekstów.


Dlaczego uderzenie w tył?

Najechanie na tył stanowiło ponad 30% wypadków i kolizji zarejestrowanych przez policję w 2014 rokufot. gazeo.plNajechanie na tył stanowiło ponad 30% wypadków i kolizji zarejestrowanych przez policję w 2014 roku

Chcieliśmy jak najwierniej odzwierciedlić to, co dzieje się na polskich drogach. Naszą decyzję potwierdzają policyjne statystyki: ponad 30% ogólnej liczby wypadków i kolizji zgłoszonych policji to najechania na stojący samochód lub uderzenie w tył innego auta. Rocznie zgłaszanych jest ponad 120 tys. tego typu kolizji, co oznacza, że codziennie policja notuje ponad 330 tego typu zdarzeń! Jeśli przyjąć, że 15% aut wyposażonych jest w instalację LPG, oznacza to, że codziennie w 50 kolizjach biorą udział auta zasilane LPG. Jedno co 30 minut! Tyle w kwestii policyjnych statystyk z 2014 roku. A do ilu pomniejszych kolizji nie wzywa się policji?

Z drogowymi zdarzeniami mają także do czynienia strażacy, więc oddajmy im głos w sprawie:

 

Ładowanie video...

 

Kolejnym argumentem na rzecz tego typu zderzenia była możliwość sprawdzenia przy okazji jednego uderzenia wytrzymałości zbiornika LPG oraz działania instalacji LPG w różnych sytuacjach krytycznych (uderzenie przodem oraz w tył auta).

Opel Astra II. Idealny kandydat do crash testufot. gazeo.plOpel Astra II - idealny kandydat do crash testu

Dlaczego Opel Astra II?

To bardzo popularny i ceniony za trwałość samochód, przedstawiciel segmentu C, czyli niższej klasy średniej. Oferowano aż sześć odmian nadwoziowych oraz silniki benzynowe i Diesla o pojemnościach 1,2, 1,4, 1,6, 1,8, 2,0 oraz 2,2 l.

Silniki Opla dobrze znoszą konwersje na LPG, a po naszych drogach nadal jeżdżą tysiące egzemplarzy Astry G (czyli drugiej generacji).

Nadal są one chętnie kupowane jako auta używane i nadal wyposaża się je w instalacje LPG. Astrę II ceni się także za niskie ceny części i serwisu.

47-litrowy zbiornik toroidalny STAKO w miejscu koła zapasowegofot. gazeo.pl47-litrowy zbiornik toroidalny STAKO w miejscu koła zapasowego

Dobór i montaż zbiorników

Przed testem postawiliśmy sobie dwa cele:

1. sprawdzić, co dzieje się ze zbiornikiem toroidalnym zamontowanym w miejscu koła zapasowego w trakcie uderzenia w bagażnik oraz
2. sprawdzić, jakie siły działają na zbiornik walcowy (zamontowany w aucie uderzającym), z racji sposobu montażu bardziej narażony na wyrwanie z mocowań podczas zderzenia.

Montaż obu zbiorników (marki STAKO) przeprowadzony został w typowy sposób, zgodnie z zaleceniami producenta. Żaden z elementów montażowych nie był w jakikolwiek sposób wzmacniany czy dostosowywany do czekającej go próby.

Pod maską zamontowana w typowy sposób instalacja STAG QBOXfot. gazeo.plPod maską zamontowana w typowy sposób instalacja STAG QBOX Basic

Instalacja LPG

W ramach konwersji na zasilanie LPG zastosowano typowy (także wzięty ze sklepowej półki, a nie przysłany przez producenta) system marki STAG. Na pasie przednim (bardzo narażonym na uszkodzenie podczas kolizji) w komorze silnikowej samochodu uderzającego zamontowano reduktor-parownik STAG R02 wraz z elektrozaworem zintegrowanym z filtrem fazy ciekłej gazu. Obok akumulatora zamocowana została centrala QBOX Basic sterująca systemem LPG. Jak w każdej instalacji LPG, także i tu znalazł się czujnik ciśnienia i temperatury, który w naszym teście odegra kluczową rolę. Zawory tankowania w obydwu samochodach zamontowano pod tylnymi zderzakami.

Ostatnie przymiarki przed uderzeniemfot. gazeo.plOstatnie przymiarki przed uderzeniem

Prędkość

Astra po podczepieniu liny ciągnącej rozpędzona została do 54 km/h. Jak na uderzenie w tył auta, jest to dużo. Dlaczego?

Do najechania na tył auta dochodzi najczęściej w miastach, na zatłoczonych ulicach i pomiędzy światłami. Wtedy, nawet jeśli prędkość pojazdu w trakcie jazdy jest wyższa, tuż przed uderzeniem następuje faza awaryjnego hamowania i wytracania prędkości.

Dlatego postanowiliśmy wykonać próbę przy relatywnie wysokiej prędkości, by uzyskać bardziej miarodajne wyniki.

Jaki był wynik testu? O tym w kolejnym artykule o teście zderzeniowym samochodów z instalacjami LPG.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.