16.11.2014

Auto z instalacją LPG - jesienny przegląd

Prawidłowo obsługiwana instalacja gazowa działa poprawnie zarówno latem, podczas upałów jak i w okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem słota lub mróz. Aby tak było, warto jednak dokonać przeglądu niektórych elementów zasilania gazowego, szczególnie przed nadejściem zimy.
REKLAMA
Zużyte filtry LPGfot. gazeo.plBrudne filtry to pewne kłopoty

Po pierwsze filtry

Skrajnie brudne filtry to możliwe zabrudzenie wtryskiwaczy gazowych i kłopoty podczas porannego zapalania. W instalacjach gazowych spotkać można dwa filtry: fazy ciekłejlotnej.

Filtr fazy ciekłej zatrzymuje zabrudzenia stałe. Filtry takie występują we wszystkich generacjach instalacji LPG.

Filtr fazy gazowej odpowiada za oczyszczenie gazu z frakcji oleistych, które często zanieczyszczają wtryskiwacze, powodując ich problemy z dawkowaniem gazu. Filtry fazy gazowej występują w instalacjach sekwencyjnych.

Nowa i zużyte świece zapłonowefot. gazeo.plŚwiece zapłonowe należy wymieniać wedle zaleceń producenta samochodu

Wymiana filtrów LPG powinna być zgodna z zaleceniami producenta instalacji. Zwykle jest to 10 – 15 tys km.

Po drugie reduktor

W starszych instalacjach autogazu (I i II generacji) reduktor wyposażony jest w specjalny korek do spuszczania frakcji oleistych, które powstają podczas odparowania LPG. Jego odkręcenie powoduje wypływ nagromadzonych we wnętrzu zanieczyszczeń. Najlepiej wykonać tę czynność na rozgrzanym (ale niepracującym) silniku, wtedy zanieczyszczenia są bardziej płynne.

Przebicie w układzie wysokiego napięciafot. gazeo.plPrzebicia w układzie wysokiego napięcia nasilają się w okresie jesienno-zimowej wilgoci w powietrzu

Układ elektryczny instalacji LPG

Podobnie jak w przypadku innych komponentów samochodu, stan złącz instalacji elektrycznej systemu LPG ma kluczowe znaczenie nie tylko dla pracy elektrozaworów gazowych czy wtryskiwaczy lecz także dla funkcjonowania sterownika LPG oraz benzynowego. Należy skontrolować czy styki nie są skorodowane a przewody przełamane lub odarte z izolacji.

Układ wysokiego napięcia

Czyli świece, przewody wysokiego napięcia i cewki. Praca silnika na LPG wymaga „silnej” iskry. Jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu wysokiego napięcia (uszkodzony przewód, przebicia, zużyta świeca) zostaną szybciej zauważone podczas pracy na LPG niż na benzynie. Autogaz jest zatem dobrym „testerem” tego układu.

Kontrola szczelności instalacji gazowejfot. gazeo.plKontrola szczelności to podstawa każdego przeglądu instalacji LPG

Szczelność instalacji LPG

Czasem słyszy się opinie, że za autem zasilanym LPG zawsze czuć gazem. Prawda jest taka, że zawsze czuć gaz gdy instalacja jest niesprawna (najczęściej powodem jest zbyt bogata mieszanka i niemożność spalenia całej dawki LPG lub nieszczelność instalacji).

W takim przypadku należy bezzwłocznie pojechać do mechanika. Przy prawidłowo działającej instalacja LPG nic nie śmierdzi!

Na koniec

Wykonując wszystkie wymienione czynności, które wchodzą w skład obsługi technicznej gazowych układów zasilania, gwarantujemy prawidłową jego pracę w najbardziej wymagającym okresie, jesienno - zimowym.

Najważniejsza jest terminowa wymiana wkładów filtrów, zabezpieczająca reduktor i wtryskiwacze gazu przed zanieczyszczeniem.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.