REKLAMA
LPG
11.11.2010

Przewody zapłonowe w silniku zasilanym LPG

Stan przewodów zapłonowych w sposób zasadniczy wpływa na pewność rozruchu silników o zapłonie iskrowym oraz ich prawidłową pracę. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy wzrasta wilgotność powietrza mogą pojawić problemy wynikające z ich zużycia.
REKLAMA
Firma Janmor oferuje szeroką gamę przewodów zapłonowych z rdzeniem miedzianym lub ferromagnetycznymJanmorFirma Janmor oferuje szeroką gamę przewodów zapłonowych z rdzeniem miedzianym lub ferromagnetycznym

Stan przewodów zapłonowych w sposób zasadniczy wpływa na pewność rozruchu silników o zapłonie iskrowym oraz ich prawidłową pracę. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy wzrasta wilgotność powietrza mogą pojawić problemy wynikające z ich zużycia.

Oferowane przez firmę Janmor silikonowe przewody wysokiego napięcia zapewniają odpowiednie parametry zapłonu oraz odporność na warunki panujące zimą.

Układ zapłonowy a silnik zasilany LPG

Wydaje się, że przewód zapłonowy, póki jest cały i nie ma widocznych ubytków izolacji powinien działać. Nic bardziej mylnego, nawet niewidoczne mikrouszkodzenia izolacji mogą być przyczyną występowania przebić wysokiego napięcia i związanych z tym kłopotów w pracy silnika. Objawiają się one znacznie szybciej w silnikach zasilanych LPG, ponieważ zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest trudniejszy, ma ona znacznie wyższą rezystancję, co powoduje, że w układzie zapłonowym indukują się wyższe napięcia. Jeśli do tego w układzie wysokiego napięcia pracują świece zapłonowe ze zbyt dużą przerwą pomiędzy elektrodami wynikającą ze zużycia elektroerozyjnego, rezystancja jaką musi pokonać impuls zapłonowy zwiększa się jeszcze bardziej. Powoduje to zwiększenie napięcia zapłonu, co może w krańcowym przypadku prowadzić do wystąpienia przebicia przez izolację przewodu.

Właściwa eksploatacja

Przewody zapłonowe, często są niesłusznie nazywane najsłabszymi elementami układu zapłonowego. Opinia ta wynika przede wszystkim z niewłaściwej obsługi układu zapłonowego. Demontaż przewodu zapłonowego polega na jego odłączeniu od świecy zapłonowej i gniazda cewki. Czasami trzeba do tego użyć dość dużej siły. Jeśli zostanie ona przyłożona do niewłaściwego elementu, np. do samego przewodu może dojść do jego mechanicznego uszkodzenia. Czasami demontaż przewodów zapłonowych bez ich uszkodzenia jest wręcz niemożliwy bez użycia specjalnych szczypiec. Z tego powodu wszelkie prace związane z układem zapłonowym najlepiej zlecić w warsztacie.

Największy wpływ na poprawność działania przewodów zapłonowych ma właściwa eksploatacja układu wysokiego napięcia, w tym przede wszystkim terminowa wymiana świec.


Objawy uszkodzenia przewodów zapłonowych

Uszkodzone przewody wysokiego napięcia mogą powodować nieprawidłową pracę silnika. Mogą występować problemy z rozruchem zimnego silnika, szczególnie w okresie zwiększonej wilgotności powietrza oraz utrzymaniem równomiernej prędkości obrotowej po rozruchu. Wypadanie zapłonów, będące przyczyną wymienionych problemów może być również przyczyną zjawiska powrotu płomienia, które może doprowadzić do uszkodzeń układu dolotowego lub elementów w nim zamontowanych (np. przepływomierz powietrza). Objawy te mogą mieć również inne podłoże, związane ze niesprawnością innych elementów układu zapłonowego.

Okres jesienno-zimowy stawia przed układem zapłonowym szczególnie trudne zadania. By uniknąć problemów należy:
- dokonać przeglądu układu zapłonowego (zwłaszcza w samochodach z instalacją LPG lub CNG);
- sprawdzić i ewentualnie wymienić świece zapłonowe - podczas wymiany świec unikać zabrudzenia izolatora (porcelany), ponieważ nawet z pozoru niewielkie zanieczyszczenie może powodować nieszczelność osłony przewodu zapłonowego i w rezultacie wypalenie ścieżki na izolatorze świecy i wewnątrz osłony.

Przekrój przewodu zapłonowego z rdzeniem ferromagnetycznym: 1- zewnętrzna izolacja silikonowa zapewnia odporność na działanie kwasów, olejów i smarów w zakresie temperatur -50 do +250 stopni C oraz odporność na przebicie 70 kV, 2- siatka z włókna szklanego zwiększa odporność przewodu na działanie czynników mechanicznych, 3- wewnętrzna izolacja silikonowa, 4- przewodnik elektryczny ze stali nierdzewnej o niskiej oporności 5,6 kohmJanmorPrzekrój przewodu zapłonowego z rdzeniem ferromagnetycznym: 1- zewnętrzna izolacja silikonowa zapewnia odporność na działanie kwasów, olejów i smarów w zakresie temperatur -50 do +250 stopni C oraz odporność na przebicie 70 kV, 2- siatka z włókna szklanego zwiększa odporność przewodu na działanie czynników mechanicznych, 3- wewnętrzna izolacja silikonowa, 4- przewodnik elektryczny ze stali nierdzewnej o niskiej oporności 5,6 kohm


Budowa przewodów zapłonowych

Przewód zapłonowy zbudowany jest podobnie jak przewody stosowane w instalacjach na niższe napięcia. Jednak wysokie napięcie jakie jest generowane w układzie zapłonowym wymaga zastosowania znacznie grubszej izolacji wykonanej ze specjalistycznych tworzyw oraz wykorzystania innych materiałów przewodzących, z których produkowane są rdzenie.

Najczęściej stosowane są przewody:

-z rdzeniem miedzianym,

Przewody tego typu mają rdzeń w postaci linki miedzianej. Główną ich zaletą jest niski opór elektryczny. Jako wadę podaje się brak zdolności tłumienia zakłóceń elektromagnetycznych, co wymaga stosowania oporników, które są zatopione w końcówkach.

-z rdzeniem węglowym,

Nie wymagają stosowania oporników, opór elektryczny (rozłożony równomiernie na całej długości) wynika z zastosowania rdzenia w postaci cząstek grafitu połączonych spoiwem z tworzywa sztucznego. Jako wadę wymienia się wysoki opór elektryczny, który w trakcie eksploatacji zwiększa się.

-z rdzeniem ferromagnetycznym (stalowym),

Rdzeń w takim przewodzie jest wykonany z cienkiego drutu stalowego w postaci gęsto nawiniętej spirali. Opór elektryczny w ten sposób wykonanego przewodu jest bardzo niski, a on sam zachowuje się jak transformator magazynując nieco energii, co wydłuża nieco impuls zapłonowy.

W przypadku wymiany przewodów zapłonowych (producenci najczęściej zalecają tę czynność co 30-60 tys. km) należy wziąć pod uwagę poniższe zalecenia:
- przewody wymieniamy zawsze w komplecie;
- wymianę przewodów najlepiej koordynować w czasie z wymianą świec zapłonowych, zużyte świece skracają żywotność przewodów zapłonowych;
- podczas montażu i demontażu przewodów zapłonowych, szczególnie w czasie demontażu może dojść do ich uszkodzenia, kiedy szarpniemy za sam przewód. Należy zatem zachować daleko idącą ostrożność przy wykonywaniu tych czynności.


Izolacja


Jednym z najlepszych materiałów izolacyjnych możliwych do zastosowania w przewodach zapłonowych jest silikon. Z niego wykonuje się izolację samego przewodu oraz osłony zacisków. Silikon oprócz właściwości izolacyjnych ma wysoką odporność na panujące w komorach silnikowych temperatury. Nie traci on własności izolacyjnych nawet w temperaturze rzędu 250oC (w jego strukturze wewnętrznej nie następują zmiany). Wysoka temperatura nie ma również wpływu na odkształcanie się powłoki silikonowej. Równie ważną cechą jest zachowanie elastyczności izolacji w bardzo niskich temperaturach otoczenia oraz w miarę skuteczne tłumienie fal elektromagnetycznych, co zmniejsza ryzyko zakłóceń.

Podsumowanie

Do samochodów zasilanych LPG zalecane jest stosowanie wysokiej jakości silikonowych przewodów zapłonowych, ponieważ warunki panujące w komorach spalania ich silników powodują indukowanie znacznie wyższych napięć zapłonu w stosunku do jednostek napędowych zasilanych wyłącznie benzyną. Równie istotna jest także ich regularna wymiana, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu oraz niedopuszczanie do zabrudzenia czy mechanicznego uszkodzenia izolacji. Pamiętajmy wszelkie prace związane z układem zapłonowym należy przeprowadzać przy niepracującym silniku.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Janmor, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.