REKLAMA
LPG
10.11.2010

Jak przeżyć zimę?

Wysoka wilgotność, niskie temperatury otoczenia oraz wszechobecna na drogach sól, występujące zimą stwarzają niekorzystne warunki dla eksploatacji naszych samochodów.
REKLAMA

Dotyczy to w równym stopniu poszczególnych mechanizmów, układów i systemów pracujących w samochodzie oraz nadwozia, elementów gumowych, plastykowych, itp. Dlatego dobre przygotowanie samochodu do zimy jest bardzo istotne, ponieważ minimalizuje wpływ warunków atmosferycznych na działanie naszych samochodów.

Akumulator rozruchowyfot. gazeo.plSprawność samochodu w okresie zimowym jest w bardzo dużym stopniu związana ze stanem akumulatora

Prawie wszyscy przed okresem zimowym wymieniamy opony, staje się to już nawykiem, o czym świadczą kolejki w warsztatach zajmujących się wymianą ogumienia. Opony zimowe zapewniają nam odpowiednie prowadzenie samochodu w warunkach zimowych, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Niewiele osób przywiązuje wagę przygotowaniu do tego okresu innych ważnych z punktu widzenia eksploatacji samochodu układów, a przecież gwarancja sprawności pojazdu w każdych warunkach to także nasze bezpieczeństwo.

Poniżej postaramy się przedstawić podstawowe czynności, których wykonanie spowoduje, że najważniejsze z punktu widzenia zasilania gazowego układy silnika będą sprawne bez względu na panujące warunki atmosferyczne.

Układ elektryczny

Instalacja elektryczna w okresie zimowym podlega znacznie większym obciążeniom. Używamy większej liczby odbiorników dużej mocy (np. ogrzewanie tylnej szyby), co generuje w instalacji wysokie natężenia prądu. Z drugiej strony wszelkie złącza, w szczególności te niehermetyczne są narażone na wpływ wilgoci, solanki, co może powodować pogorszenie styku i dalszy niepożądany wzrost obciążenia instalacji. Z tych powodów sprawność instalacji elektrycznej ma kluczowe znaczenie w okresie zimowym.

Sprawdzenie układu elektrycznego warto rozpocząć od testu akumulatora pod obciążeniem, szczególnie jeśli bateria w naszym samochodzie pracuje już kilka lat lub jeśli podejrzewamy, że wykonywane niskie dzienne przebiegi nie pozwalają na jej skuteczne doładowanie. Wykonuje się go za pomocą specjalnego miernika, pozwalającego na ocenę stanu akumulatora. Jeśli test wykaże konieczność jego wymiany nie zwlekajmy, ponieważ parametry elektryczne akumulatora zmniejszają się wraz ze spadkiem temperatury i może okazać, że pewnego dnia rozruch silnika okaże się niemożliwy.

Sami także możemy zadbać o układ elektryczny, utrzymując w odpowiednim stanie zaciski akumulatora. Wyczyszczone powierzchnie styku, prawidłowo dokręcone i przesmarowane wazeliną techniczną zapewniają bardzo dobry przepływ prądu, którego wartości w momencie rozruchu znacznie przekraczają 100 A. Bardzo ważne jest aby zaciski zostały przesmarowane po dokręceniu, tzn. aby wazelina nie znajdowała się pomiędzy stykami akumulatora zaciskami przewodów, ponieważ osiągniemy efekt odwrotny od zakładanego.

Przewody zapłonowefot. gazeo.plCzęsto zapominamy o terminowej wymianie przewodów zapłonowych, których sprawność ma zasadnicze znaczenie dla poprawnego działania silnika w porze zimowej w szczególności zaś jeśli jest on wyposażony w alternatywny system zasilania gazowego

Układ zapłonowy

W samochodach wyposażonych w gazowy system zasilania zaleca się nieco częstszą obsługę układu zapłonowego niż wynika to z zaleceń producenta pojazdu (przy eksploatacji wyłącznie na benzynie). Terminowa wymiana poszczególnych elementów pozwala na jego bezawaryjną eksploatację. Przebieg pomiędzy wymianami w przypadku świec zapłonowych wynosi 15 - 20 tys. km, natomiast w stosunku do przewodów zapłonowych nie ma specjalnych wymagań dla silników zasilanych gazem i wymienia się je w przypadku wystąpienia zauważalnych symptomów uszkodzenia. Jest to dość istotne z ekonomicznego punktu widzenia, szczególnie w przypadku nowoczesnych silników, ponieważ przewody są często zintegrowane z cewkami i ich wymiana jest po prostu kosztowna. W starszych samochodach, w których wymienia się same przewody producenci często podają okresy wymiany, które wynoszą około 60 - 80 tys. km.

Przestrzeganie okresów wymian elementów układu zapłonowego eliminuje możliwość ich uszkodzenia w trakcie eksploatacji. Jest to niezwykle istotne w przypadku silników zasilanych LPG, ponieważ wszelkie (nawet niewielkie) niedomagania układu wysokiego napięcia w takich silnikach mogą być przyczyną znacznie poważniejszych uszkodzeń (przepływomierza, obudowy filtra powietrza) związanych z możliwością wystąpienia zjawiska powrotu płomienia (szczególnie w instalacjach I generacjiII generacji).

Benzynowy układ zasilania

Od jego sprawności zależy poprawne działanie silnika, również przy zasilaniu gazem, ponieważ wtryskiwacze we współczesnych instalacjach LPG korzystają z sygnałów pracujących wtryskiwaczy benzynowych. Sterownik układu benzynowego i wszystkie jego funkcje dodatkowe muszą działać poprawnie, wszelkie anomalie w działaniu układu benzynowego mogą przekładać się na kłopoty w zasilaniu silnika gazem.

Występująca w niskich temperaturach otoczenia skłonność do kondensacji pary wodnej na ściankach zbiornika powoduje, że może ona przedostawać się do układu paliwowego. Chroni przed tym filtr benzyny umieszczony w układzie, dlatego należy pamiętać o jego terminowej wymianie. Jest to bardzo istotne ponieważ samochód wyposażony w instalację gazową zawsze jest (lub powinien być) uruchamiany na benzynie, zatem układ paliwowy powinien działać prawidłowo, aby nie występowały kłopoty w zasilaniu silnika w fazie rozgrzewania.

Zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia silnikafot. gazeo.plOdpowiedni poziom cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym gwarantuje właściwą pracę jednostki napędowej oraz prawidłowe odparowanie LPG w reduktorze-parowniku

Układ chłodzenia

Obsługa układu chłodzenia polega na kontrolowaniu poziomu cieczy chłodzącej i jej okresowej wymianie (co 30 - 40 tys. km). Gwarantuje to sprawność działania układu chłodzenia i właściwe odparowanie paliwa gazowego w reduktorze-parowniku. Zmniejszający się poziom cieczy może świadczyć o występowaniu wycieków z układu chłodzenia i należy sprawdzić jego szczelność. Sprawdza się wszelkie połączenia węży i uszczelnienia, dokręca z większą siłą opaski, wymienia uszkodzone węże czy uszczelki. Dużo groźniejsze są ubytki cieczy chłodzącej, które nie powodują wycieków. Może to świadczyć o uszkodzeniu uszczelnień wewnątrz silnika (np. uszczelki pod głowicą). Wiąże się to najczęściej również z innymi objawami (duża ilość pary wodnej w spalinach, obecność cieczy chłodzącej w układzie smarowania - emulsja, czy przedostawanie się gazów spalinowych do układu chłodzenia). Tego typu uszkodzenia kwalifikują silnik do poważnej naprawy w specjalistycznym warsztacie.

Podsumowanie

Odpowiednie przygotowanie samochodu pozwoli nam uniknąć wielu kłopotów związanych z jego eksploatacją w okresie zimowym. Najważniejsza jest sprawność instalacji i układów samochodu, w szczególności elektrycznego i zapłonowego, ponieważ od nich zależy prawidłowy i pewny rozruch silnika. Jeśli nie uruchomimy silnika to nawet najlepiej przygotowana instalacja gazowa okaże się nieprzydatna.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.