REKLAMA
LPG
24.11.2014

Sprawdź przed zimą płyn chłodzący

Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego to jedna z najbardziej prozaicznych, a jednocześnie najważniejszych czynności obsługowych, polegająca na wzrokowej kontroli jego obecności w zbiorniku wyrównawczym lub chłodnicy układu chłodzenia silnika.
REKLAMA
Zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia silnikafot. gazeo.plSprawdzenie poziomu płynu w układzie chłodzenia to bardzo prosta czynność, która z reguły sprowadza się do wzrokowej jego oceny w zbiorniku wyrównawczym

Ta bardzo prosta czynność pozwala uniknąć wielu przedwczesnych awarii silników, których przyczyną jest właśnie zaniedbanie obsługi układu chłodzenia (niewłaściwy poziom płynu, zbyt długie jego użytkowanie, stosowanie wody wodociągowej lub nieodpowiednie proporcje składników płynu – koncentratu i wody destylowanej).

Trochę teorii

Układ chłodzenia zapewnia właściwą temperaturę pracy silnika, która gwarantuje odpowiednią jego wydajność, a tym samym niskie zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin.

Temperatura płynu chłodzącego we współczesnych silnikach waha się w granicach 108-117ºC.

Aby utrzymać ją w tych granicach niezbędne jest m.in. zastosowanie odpowiedniego płynu chłodzącego oraz zwiększenie ciśnienia w układzie chłodzenia. Jest ono zróżnicowane w poszczególnych jego częściach, co zapewnia cyrkulację płynu niezbędną dla przenoszenia do niego ciepła z płaszcza wodnego silnika, szczególnie po wyłączeniu silnika (kiedy nie pracuje pompa wymuszająca obieg płynu w układzie chłodzenia).

Warto wiedzieć

Kawitacja jest wynikiem drgań silnika, które przenosząc się na płyn chłodzący powodują powstawanie gwałtownie zapadających się (implodujących) pęcherzyków gazu. Powstająca fala uderzeniowa, powoduje mikrouszkodzenia powierzchni wewnętrznych płaszcza wodnego silnika.

Płyn chłodzący spełnia w silniku 4 podstawowe funkcje:

  • odprowadza ciepło z komór spalania silnika (około 30% ciepła ze spalania paliwa),
  • zmniejsza możliwość występowania kawitacji, która doprowadza do niszczenia elementów układu chłodzenia silnika (wżery na wirniku pompy i tulejach cylindrowych),
  • zabezpiecza przed korozją elementy silnika i układu chłodzenia, które są wykonane z różnych materiałów,
  • zabezpiecza układ chłodzenia silnika przed zamarznięciem i związaną z tym możliwością poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

Aby spełnić te zadania płyny chłodzące są mieszaniną wody i glikolu etylenowego lub propylenowego, obniżającego temperaturę zamarzania oraz 5-10% dodatków, które zawierają:

  • inhibitory korozji – środki chemiczne hamujące korozję, których działanie polega na tworzeniu na metalowych częściach układu chłodzenia warstwy ochronnej (z uwagi na stosowanie różnych metali stosuje kilka rodzajów inhibitorów korozji),
  • stabilizatory rezerwy alkalicznej, które zapewniają odporność płynu na zakwaszenie,
  • czynniki maskujące jony, które neutralizują twardą wodę, zapobiegając odkładaniu się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia,
  • dodatki antypienne, które zapobiegają pienieniu się płynu.

Dodatki do płynu chłodzącego zużywają się w czasie jego eksploatacji. Z tego powodu musi on być wymieniany, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub silnika.

W starszych samochodach co 60-80 tys. km lub przynajmniej raz na 2 lata, w nowszych okres ten jest czasami wydłużany do 120 tys. km i 5 lat, dzięki stosowaniu płynów typu longlife.

Zużycie dodatków zawartych w płynie chłodzącym powoduje, że wszystkie wymienione wcześniej zjawiska zaczynają negatywnie oddziaływać na silnik, a powstające przy tej okazji osady mogą być przyczyną ograniczenia przepływu płynu przez układ chłodzenia, doprowadzając w konsekwencji do przegrzania i uszkodzenia silnika.

Z punktu widzenia instalacji LPG. Wymiana płynu chłodzącego jest jedną z koniecznych (podobnie jak wymiana oleju) czynności obsługowych silnika, a konsekwencje zbyt długiego jego użytkowania odnoszą się także do włączonego w układ chłodzenia silnika reduktora instalacji gazowej.. Odpowiedni poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym lub chłodnicy daje gwarancję, że cały układ chłodzenia jest wypełniony cieczą. Jest to warunek skutecznego odbi…
 

Na następnej stronie znajdziesz zalecenia eksploatacyjne
związane z układem chłodzenia silnika oraz wyjaśnienie dlaczego w silniku zasilanym LPG poziom płynu chłodzącego jest tak bardzo istotny

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Castrol, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.