REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Klasyczny układ zapłonowy: 1- świeca zapłonowa, 2- sonda lamdba (czujnik tlenu), 3- rozdzielacz wysokiego napięcia, 4- cewka zapłonowa, 5- moduł zapłonowy, 6- wyłacznik zapłonu, 7- do akumulatora poprzednie następne
15.10.2012

Systemy zapłonowe i cewki w silnikach LPG

Systemy zapłonowe i cewki w silnikach LPG fot. Bosch


REKLAMA
ą gazowo-powietrzną szczelina pomiędzy elektrodami stawia znacznie wyższy opór elektryczny niż w przypadku gdy jest wypełniona mieszanką benzynowo-powietrzną. Stąd przy zasilaniu gazem cewka zapłonowa generuje wyższe napięcie niż w przypadku silnika zasilanego benzyną.
 
Wpływ odtsępu pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej na napięcie w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowejfot. Inter CarsZwiększenie szczeliny na świecy o 0,45 mm powoduje prawie dwukrotny wzrost napięcia w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej

Na wzrost napięcia generowanego w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej mają wpływ także zużyte w nadmiernym stopniu świece (zwiększona szczelina pomiędzy elektrodami) i przewody zapłonowe. Z tego powodu dbałość o okresowe, zgodne z wymaganiami producenta silnika, wymiany tych elementów w bezpośredni sposób wpływają na trwałość cewek zapłonowych.

W ostatnich latach obserwuje się naturalny, wynikający z rozwoju techniki silnikowej, wzrost napięcia generowanego w układach zapłonowych. Wynika to z systematycznego wzrostu wysilenia jednostek napędowych (wzrost stopnia sprężania) przy jednoczesnym ograniczaniu zużycia paliwa (zasilanie mieszankami ubogimi, które charakteryzuje wyższa rezystancja).

Rodzaje cewek zapłonowych

6-biegunowa cewka zapłonowa Bosch Motorsportfot. Bosch MotorsportCewki z 2 lub 4 wyprowadzeniami mogą występować w wielu konfiguracjach. Na zdjęciu cewka z 6 wyprowadzeniami składająca się z trzech cewek 2-biegunowych

Jednym z bardziej newralgicznych elementów klasycznego układu zapłonowego był rozdzielacz wysokiego napięcia. Stosowanie wielobiegunowych lub pojedynczych (oddzielnych na każdy cylinder) cewek zapłonowych wyeliminowało konieczność stosowania tego elementu.

Cewka 2-biegunowa (podwójna, z 2 wyprowadzeniami) ...

... podaje wysokie napięcie na 2 cylindry (pracujące współbieżnie) jednocześnie. Dzięki temu tylko w jednym jest inicjowany zapłon. W drugim znajdującym się w fazie wylotu spalin zapłon nie jest możliwy.

Cewka 4-biegunowa (z 4 wyprowadzeniami) …

… składa się z 2 uzwojeń pierwotnych i jednego wtórnego. Diody na każdym ze złącz wysokiego napięcia powodują, że iskra jest generowana tylko na dwóch cylindrach (współbieżnych). Zachowuje się ona jak dwie cewki podwójne.

Cewki pojedyncze ...

... są umieszczane zwykle bezpośrednio nad świecami zapłonowymi w głowicy silnika. W ten sposób z układu zapłonowego są eliminowane przewody zapłonowe.

Warto wiedzieć

Napięcie zapłonu silnika zasilanego LPG przy prawidłowo wyregulowanej przerwie pomiędzy elektrodami świec wynosi około 12 kV, co w porównaniu z zasilaniem benzyną stanowi wzrost około 1 do 2 kV. Zwiększenie odstępu pomiędzy elektrodami powoduje wzrost napięcia zapłonu. Jeśli dodatkowo, wskutek nieprawidłowości działania układu paliwowego, zdarzy się, że silnik jest zasilany mieszanką zubożoną napięcie zapłonu może wzrosnąć do ponad 25 kV, co może doprowadzić do uszkodzenia cewki zapłonowej.

Eksploatacja

Niesprawność cewki zapłonowej może być stosunkowo trudna do zdiagnozowania, szczególnie kiedy uszkodzenie nie jest widoczne z zewnątrz (przebicie wewnętrzne). Usterka taka może pojawiać się w ściśle określonych warunkach, np. po rozgrzaniu silnika, czy też tylko przy zasilaniu silnika paliwem gazowym i początkowo może występować sporadycznie, nasilając się, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zwiększa się wilgotność powietrza.

Podsumowanie

W wyniku wyższego napięcia indukowanego w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej w czasie pracy silnika zasilanego LPG wszelkie uszkodzenia, najczęściej przebicia izolacji w obrębie układu zapłonowego objawiają się znacznie szybciej podczas gdy na benzynie mogą być niezauważalne. Z tego powodu należy utrzymywać układ zapłonowy w sprawności, wykonując jego obsługę (wymiana świec, przewodów) zgodnie z wymianami producenta. Jest to gwarancja poprawności działania pozostałych elementów układu zapłonowego, a przypomnijmy, że „wypadnięcie” choćby jednego zapłonu w cyklu pracy silnika skutkuje podwyższeniem emisji i zaświeceniem kontrolki systemu EOBD (European On Board Diagnostic).





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.