REKLAMA
LPG
18.02.2013

Uniwersalne sondy lambda Bosch


REKLAMA
ojazdem. Może to spowodować przedostanie się do układu wydechowego niespalonego paliwa i uszkodzenie sondy oraz katalizatora spalin. Do uruchamiania silnika zawsze powinno używać się rozrusznika, wykorzystując „pożyczany” z innego pojazdu prąd i kable rozruchowe.
 

Należy utrzymywać odpowiedni stan oleju silnikowego, unikając przekraczania maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Może to powodować przedostawanie się oleju do komór spalania, a później układu wydechowego, co może skutkować uszkodzeniem sondy i katalizatora spalin.

Diagnostyka i montaż sondy lambdafot. BoschPrzy montażu sondy lambda należy zachować ostrożność, aby nie doszło do uszkodzenia stosowanych w niej elementów ceramicznych

Praca sondy lambda wymaga stałego dostępu powietrza atmosferycznego. Jest ono pobierane przez złącze elektryczne. Nie należy zatem doprowadzać do zanieczyszczenia złącza, stosować w nim smarów oraz preparatów poprawiających przewodzenie, ponieważ mogą one ograniczyć lub uniemożliwić dopływ powietrza do elementu pomiarowego sondy.

Należy dbać o stan przewodów przyłączeniowych sondy lambda. Nie mogą być one zaginane, naprężane i narażane na przetarcia izolacji. Muszą być także chronione przed bezpośrednim kontaktem z układem wydechowym.

Uniwersalna sonda lambda Boschfot. BoschWszystkie uniwersalne sondy lambda Bosch są wyposażone w specjalne złącze ułatwiające podłączenie przewodów i w odpowiedni sposób je zabezpieczające

W przypadku konieczności mycia silnika należy zabezpieczyć złącze elektryczne sondy oraz jej obudowę przed działaniem wody pod wysokim ciśnieniem.

Zalecenia montażowe

Przed montażem sondy lambda jej gwint należy nasmarować odpowiednią pastą montażową, zwracając uwagę, aby nie miała ona kontaktu z osłoną elementu pomiarowego sondy. Dostarczane przez firmę Bosch sondy mają już nasmarowany gwint, zabezpieczony wraz z częścią pomiarową specjalną osłoną.

Montując sondę lambda w układzie wydechowym należy użyć odpowiedniego momentu dokręcania: 40-60 Nm. Silniejsze dokręcenie sondy grozi uszkodzeniem delikatnych elementów ceramicznych, które są używane w jej budowie.

Należy także zwrócić uwagę na przewody przyłączeniowe, aby przy montażu nie skręciły się i nie nastąpiło ich wyrwanie z obudowy.

Złącze uniwersalnych sond lambda Boschfot. BoschPrzewody w złączu uniwersalnych sond lambda Bosch są łaczone specjalnymi, skręcanymi elementami, na które wsuwana jest później wykonana z tworzywa sztucznego "kostka" zabezpieczająca

Przy układaniu przewodów nie należy ich naprężać. To samo dotyczy także złącza. W przypadku zbyt długiego przewodu można z powodzeniem spiąć go w pętlę z wykorzystaniem opasek.

Montaż sondy Bosch odbywa się poprzez dopasowanie kolorów przewodów wcześniej stosowanego czujnika tlenu. Samo podłączenie sondy z instalacją samochodu jest maksymalnie uproszczone, czego zasługą jest zastosowanie uniwersalnej, opatentowanej wtyczki połączeniowej. Zapewnia ona pewne połączenie uniwersalnej sondy z instalacją elektryczną pojazdu, jest odporna na drgania, wysokie temperatury oraz oddziaływanie wilgoci.

Z uwagi na swą konstrukcję złącze, w którym przewody są łączone za pomocą specjalnych skręcanych ze sobą elementów daje możliwość wielokrotnego rozpięcia bez uszkodzenia, co jest istotne w przypadku pomyłki w łączeniu kabli.

Podsumowanie

Obecnie wszystkie silniki o zapłonie iskrowym wyposażone są w dwie sondy, które współpracując ze sobą nadzorują pracę katalizatora, a tym samym zapewniają minimalną emisję spalin. Sonda lambda jest zatem jednym z najważniejszych czujników w silniku (także w tych zasilanych LPG) nie tylko w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu emisji, lecz także w zakresie ekonomiki eksploatacji samochodu. Firma Bosch ocenia, że silnik ze zużytą sondą lambda zużywa około 15 % więcej paliwa (10,4 l/100 km), co przy przebiegu rocznym rzędu 14 tys. km i obecnie obowiązujących cenach benzyny może oznaczać zwiększenie wydatków na paliwo o ponad 1000 zł. Choćby z tego powodu powinniśmy kontrolować zużycie sondy lambda i w razie potrzeby wymieniać ją na nową.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.