17.01.2017

Wszystko przez gaz - falowanie obrotów

REKLAMA

Prawidłowo dobrana, zamontowana i wyregulowana instalacja gazowa, która jest regularnie serwisowana, a co za tym idzie działająca poprawnie nie może być przyczyną zmian prędkości obrotowej na biegu jałowym, czyli falowania obrotów.
REKLAMA

Najczęstszą przyczyną występowania zjawiska falowania obrotów jest niesprawność układu zasilania benzyną, a dokładnie jego części odpowiedzialnej za stabilizację prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Są to układy, które sterują ilością powietrza doprowadzanego do silnika na biegu jałowym.

W przypadku starszych jednostek napędowych jest to silnik krokowy biegu jałowego. W nowszych konstrukcjach często nie ma już silników krokowych, a do sterowania ilością powietrza na biegu jałowym wykorzystuje się elektrycznie sterowane przepustnice.

Diagnostyka silnika zasilanego LPGfot. gazeo.plBez względu na przyczynę falowanie obrotów wymaga wizyty w specjalistycznym warsztacie w celu zdiagnozowania przyczyny, co wymaga użycia specjalistycznego sprzętu

Zabrudzenie tych elementów, które na benzynie nie daje widocznych objawów falowania obrotów, na gazie może objawiać się zmienną prędkością obrotową biegu jałowego. Wynika to z różnic pomiędzy LPG, a benzyną oraz wynikającej z tego powodu odmiennej charakterystyki pracy obu układów zasilania (gazowego i benzynowego).

Czyszczenie tych elementów należy wykonywać w wyspecjalizowanych warsztatach ponieważ są one dość precyzyjne. Często wymagają także po zamontowaniu skalibrowania z wykorzystaniem odpowiednich urządzeń.

Za zjawisko falowania obrotów może być odpowiedzialny także układ zapłonowy. W ten sposób może np. objawiać się wypadanie zapłonów. Między innymi z tego powodu bardzo ważna jest zgodna z zaleceniami producenta obsługa układu zapłonowego (wymiana świec i przewodów zapłonowych).

Falowanie obrotów może być także efektem nieszczelności w układzie dolotowym. Doprowadzane do silnika „fałszywe powietrze” może być przyczyną zaburzeń w pracy silnika na biegu jałowym. W tym przypadku także konieczna jest diagnostyka silnika w wyspecjalizowanym warsztacie z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi.

Często za falowanie obrotów odpowiadają także zbyt małe luzy zaworowe. Bardzo ważne jest zatem ich okresowe kontrolowanie i korygowanie ich wartości, oczywiście w silnikach wyposażonych w ręczną regulację luzów zaworowych. Czynność tę należy wykonywać w warsztatach dysponujących odpowiednimi umiejętnościami i wyposażeniem.

A co na ten temat ma do powiedzenia przedstawiciel AC S.A. - producenta instalacji gazowych marki STAG?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AC. S.A., informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.