Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. gazeo.pl / Terminowa wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) w układzie zasilania LPG niweluje wpływ zanieczyszczeń, które mogą pojawić się w paliwie gazowym, na pracę poszczególnych elementów instalacji, szczególnie wtryskiwaczy poprzednie następne
10.12.2012

Zima z instalacją LPG

Zima z instalacją LPG fot. gazeo.pl


REKLAMA
o tego, że w okresie letnim układ zapłonowy działał poprawnie. Są one przyczyną wypadania zapłonów, co w nowoczesnych jednostkach napędowych wyposażonych w systemy EOBD jest niedopuszczalne  i powoduje zapisanie błędu w sterowniku układu benzynowego.
 
Uszkodzona w wyniku powrotu płomienia obudowa filtra powietrzafot. gazeo.plSkutek zaniedbań w układzie zapłonowym - zjawisko powrotu płomienia spowodowało uszkodzenie obudowy filtra powietrza

Objawy te nasilają się jeszcze bardziej w silnikach wyposażonych w instalacje gazowe, w których może wystąpić zjawisko powrotu płomienia (niekontrolowany zapłon mieszanki gazowo-powietrznej w układzie dolotowym). Zjawisko to było szczególnie dotkliwe w silnikach zasilanych systemami LPG I generacji oraz instalacjami II generacji, w których mogło dojść do uszkodzeń elementów układu dolotowego. Są to już jednak rozwiązania stosowane bardzo rzadko, a montowane sekwencyjne systemy zasilania gazowego praktycznie wyeliminowały takie objawy. Nie oznacza to jednak, że o układem zapłonowym w silnikach zasilanych instalacjami IV generacji (sekwencyjny wtrysk gazu) nie trzeba się interesować.

Benzynowy układ zasilania

Poziom paliwa w zbiornikach samochodów zasilanych LPG, szczególnie przy obecnie obowiązujących cenach benzyny z reguły nie jest zbyt wysoki, lecz powinien zapewniać smarowanie i chłodzenie pompy oraz umożliwić rozruchu zimnego silnika. To bardzo ważne, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania gazowego odbywa się on wyłącznie z wykorzystaniem benzyny.

Warto wiedzieć

Gdy na zewnątrz jest zimno, zużywamy więcej paliwa niż latem, ponieważ silnik dłużej musi pracować na dawce rozruchowej (tzw. ssaniu) i wolniej nagrzewa się do temperatury przy której może nastąpić przełączenie na LPG.

Ponadto utrzymywanie niskiego poziomu benzyny w okresie zimowym sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Spływająca do benzyny woda może powodować kłopoty w rozruchu silnika oraz nieprawidłowości w pracy na biegu jałowym i przy niewielkich obciążeniach. Zjawisko to występuje częściej w samochodach starszych generacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których wykorzystanie benzyny przy rozruchu jest uzależnione od kierowcy. Wyższe generacje wymuszają już pracę na benzynie w początkowym okresie po rozruchu. Przesadna oszczędność niektórych użytkowników silników zasilanych instalacjami I i II generacji (np. uruchamianie silnika na gazie w okresie letnim i bardzo rzadkie uzupełnianie poziomu benzyny) powoduje, że zwiększa się ilość wody (pochodzącej z kondensacji na ściankach zbiornika) w benzynie (ponieważ nie jest ona sukcesywnie zużywana). Zimą, kiedy warunki zmuszają już do używania benzyny do rozruchu może okazać się, że to co znajduje się w zbiorniku nie nadaje się to do zasilania silnika.

Listwa wtryskiwaczy MEDfot. gazeo.plNajbardziej wrażliwymi na zanieczyszczenia elementami gazowych systemów zasilania są wtryskiwacze. Regularna wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) zapobiega zanieczyszczaniu listwy wtryskowej

Gazowy układ zasilania

Niskie temperatury otoczenia wpływają również na instalację gazową. Gromadzące się w nim zanieczyszczenia w postaci oleistych frakcji wydzielających się w trakcie odparowania LPG odkładają się w poszczególnych zespołach, przez które przepływa odparowany gaz. Najbardziej dotkliwe jest nagromadzenie ich w listwie wtryskowej LPG (IV generacja) i reduktorze-parowniku LPG (generacje I - IV). W ekstremalnych sytuacjach, warunki zewnętrzne (niska temperatura) mogą powodować, że zanieczyszczenia te zmieniają stan skupienia (tężeją), „klejąc” wszystkie elementy mające z nimi styk. Efektem tego może być ograniczenie w prawidłowej pracy zespołów, co bywa przyczyną nieprawidłowości w ich działaniu (zwiększone opory ruchu membran w reduktorach oraz elementów ruchomych we wtryskiwaczach).

. Układ chłodzenia. Najważniejszy w układzie chłodzenia jest poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym czy chłodnicy. Od niego zależy to czy silnik będzie poprawnie chłodzony. Zbyt niski poziom cieczy może być przyczyną braku chłodzenia wyżej położnych elementów silnika, np. głowicy. W samochodach zasilanych LPG, poziom cieczy chłodzącej ma wpływ na jakość odparowania paliwa gazowego w reduktorze-parowniku. Zbyt niski powoduje, że mogą w…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.