19.10.2015

Zmniejsz zużycie LPG stosując wariator zapłonu

Objętościowe zużycie gazu w silniku spalinowym jest około 15-20% wyższe w stosunku do zużycia benzyny, co bezpośrednio wynika z własności LPG jako paliwa silnikowego.
REKLAMA

Warto wiedzieć

Wariator kąta wyprzedzenia zapłonu jest włączany w obwód czujnika położenia wału korbowego oraz dodatkowo (opcjonalnie) w obwód czujnika (czujników) położenia wałków rozrządu. Urządzenie generuje sygnał do sterownika benzynowego wyprzedzony od kilku do kilkunastu stopni względem sygnału z czujnika, co powoduje zwiększenie kąta wyprzedzenia zapłonu.

Ponadto silniki są optymalizowane pod kątem zasilania benzyną, a gaz jest praktycznie zawsze paliwem dodatkowym (alternatywnym).

Z tego powodu nie jest w nich możliwe wykorzystanie pełni możliwości paliw gazowych, co jest szczególnie odczuwalne w silnikach przystosowanych do spalania gazu ziemnego.

Aby to niekorzystne zjawisko w jak największym stopniu wyeliminować bardzo często stosuje się w nich wariatory kąta wyprzedzenia zapłonu. Są to urządzenia, które kompensują niższą prędkość spalania paliw gazowych w stosunku do benzyny.

Kąt wyprzedzenia zapłonu w silniku jest dobierany do zasilania benzynowego. Oznacza to, że przy zasilaniu paliwem bazowym maksymalne ciśnienie spalania w cylindrze występuje tuż po górnym martwym położeniu tłoka (GMP). Wtedy energia zawarta w paliwie jest najlepiej wykorzystana, a silnik może osiągać maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego.

Komora spalania silnika o zapłonie iskrowymfot. BoschKomora spalania silnika o zapłonie iskrowym

Jeśli benzyna zostanie zastąpiona gazem, który spala się dużo wolniej, maksymalne ciśnienie spalania, przy tym samym kącie wyprzedzenia zapłonu jak przy zasilaniu benzyną, będzie wypadać daleko za GMP. Aby maksymalne ciśnienie spalania także na gazie wypadało tuż po GMP (jak na benzynie) należy zwiększyć kąt wyprzedzenia zapłonu (przyspieszyć zapłon) w stosunku do wartości jaka jest używana w czasie zasilania benzyną. Właśnie tym zajmuje się wariator kąta wyprzedzenia zapłonu.

Stosowanie wariatorów kąta wyprzedzenia zapłonu w samochodach zasilanych LPG nie było dotychczas bardzo popularne. Jednak biorąc pod uwagę możliwości tych urządzeń i mając na uwadze parametry fizyczne paliw gazowych ich stosowanie powinno dawać pozytywne rezultaty w postaci lepszych osiągów (zwiększenie mocy i momentu obrotowego). Skutkuje to zwiększeniem elastyczności jednostki napędowej i zmniejszeniem zużycia paliwa. Jak podają producenci nawet do 10%. Dzieje się tak z uwagi na zwiększenie sprawności silnika uzyskiwane przez zoptymalizowanie kąta wyprzedzenia zapłonu dla paliwa gazowego.

Zwiększenie elastyczności związane ze wzrostem mocy i momentu obrotowego po zastosowaniu wariatorów kąta wyprzedzenia zapłonu jest szczególnie odczuwalne w silnikach turbodoładowanych, choć w niektórych wolnossących jednostkach napędowych także można osiągnąć bardzo dobre wyniki.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.