REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 10
fot. Auto Gaz Śląsk / Przykłady adaptacji na zasilanie LPG z wykorzystaniem systemów Tartarini - Fiat 500L Trekking z silnikiem 1.4 T-Jet poprzednie następne
16.06.2014

20-lecie Auto Gaz Śląsk – wywiad z Teresą Flekiewicz

20-lecie Auto Gaz Śląsk – wywiad z Teresą Flekiewicz fot. gazeo.pl

W tym roku mija 20 lat działalności Auto Gaz Śląsk, jednej z ważniejszych firm w rozwoju sektora LPG w Polsce. Firma i osoba Pani prezes, Teresy Flekiewicz, są przykładami tego jak łączyć biznes z działaniami na rzecz branży.
REKLAMA

gazeo.pl: Kiedy powstała firma Auto Gaz Śląsk?
Teresa Flekiewicz: Auto Gaz Śląsk rozpoczął działalność w roku 1994, a jej założycielami byli pasjonaci o znacznym doświadczeniu w projektowaniu systemów zasilania paliwami gazowymi i ich wykorzystaniu do napędu pojazdów. Decyzja o rozpoczęciu działalności była odpowiedzią na wzrastające na naszym rynku zapotrzebowanie na instalacje LPG.

Tartarini TEC 99 w komorze silnikowej Polonezafot. gazeo.plInstalacja II generacji Tartarini TEC 99 w komorze silnikowej Poloneza z jednopunktowym wtryskiem Abimex

Równolegle w Warszawie działała firma Tartarini Polonia. Może Pani powiedzieć coś na jej temat?
Firma OMT Tartarini była producentem urządzeń przeznaczonych dla gazownictwa, przede wszystkim stacji redukcyjnych, zaworów i oprogramowania. Produkcja systemów zasilania LPG i CNG wynosiła niespełna 2% wytwarzanych urządzeń i była kontynuacją produkcji rozpoczętej przez jej założyciela w roku 1941. W Polsce firma OMT Tartarini była reprezentowana przez Auto Gaz Śląsk, a w 1999 r. podjęto decyzję o otwarciu Przedstawicielstwa w Warszawie – firmy Tartarini Polonia. Decyzją właścicieli uruchomiono w jej strukturze dział samochodowy. Prowadził on działalność do połowy roku 2001. W tym roku amerykańska firma Emmerson przejęła w całości markę i produkcję urządzeń przemysłowych. Wytwarzanie systemów zasilania LPG i CNG kontynuowała we Włoszech firma Tartarini Auto, reprezentowana w Polsce przez Auto Gaz Śląsk.

Jaki pierwszy system Tartarini trafił na polski rynek i kiedy to było?
Pierwsze systemy zasilania do samochodów pojawiły się w Polsce już w latach osiemdziesiątych i były wykorzystywane w pojazdach zasilanych CNG. Natomiast pierwsze systemy zasilania LPG pojawiły się w roku 1994, zarówno w wersjach przeznaczonych dla silników gaźnikowych jak i z wtryskiem paliwa. Pierwszy system regulacji przepływu paliwa gazowego dla samochodów z katalizatorami, pod nazwą Comel wprowadziliśmy na rynek już rok później, w 1995 r.

Dużym wydarzeniem na rynku gazowych układów zasilania było pojawienie się systemu eTaGas. Proszę przypomnieć kiedy to było?

Schemat systemu zasilania gazowego Tartarini eTaGasfot. Tartarini AutoInstalacja gazowa III generacji Tartarini eTaGas była pierwszym tego typu rozwiązaniem na rynku, które okazało się przełomowym dla dalszego rozwoju branży LPG

Znaczne problemy związane ze zjawiskiem „cofającego się płomienia” rozwiązał wprowadzony przez nas w 1999 r. system Tartarini eTaGas. Indywidualne zasilanie każdego cylindra, oparte na idei benzynowego układu wtryskowego KE-Jetronic rozwiązało wiele uciążliwych problemów i związanych z tym znacznych wydatków ze strony użytkowników na naprawy uszkodzonych elementów układu dolotowego.

W bardzo wielu pojazdach, przystosowanych do zasilania LPG i CNG w latach 2000-2004, jest on eksploatowany do dziś.

System ten był wielokrotnie nagradzany, zarówno w Polsce jak i w wielu krajach świata. Należy wspomnieć o tym, że żadna z firm konkurencyjnych nie zdołała wytworzyć podobnie działającego systemu, którego eksploatacja nie sprawiała żadnego problemu.

Kiedy wprowadziliście pierwszy sekwencyjny układ zasilania gazowego i pod jaką nazwą on funkcjonował?
Pierwszy system zasilania wtryskowego, sekwencyjnego, fazowanego wprowadzono w roku 2002. Nie miał on skróconej marketingowej nazwy, gdyż pełna nazwa określała realizowane funkcje. System był wyposażony w układ samodiagnozy i spełniał wymagania OBD. Stała aktualizacja oprogramowania oraz wprowadzanie nowych funkcji zapewniały prawidłową współpracę z większością systemów sterowania paliwem benzynowym. System ten wykorzystano w pierwszej w naszym kraju homologacji wg regulaminu 115, którą uzyskaliśmy w 2006 r.

Z tego co pamiętam byliście chyba pierwszą firmą, która wprowadziła system do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Kiedy to było?
Sekwencyjny system wtrysku przeznaczony dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa wprowadziliśmy w roku 2007. System ten umocnił naszą pozycję na rynku i zyskał dobrą opinię wśród użytkowników, w szczególności właścicieli samochodów Mazda CX7.

Od kiedy trwa Wasza współpraca z firmą Fiat?

System Metatron w komorze silnikowej Pandy Natural Powerfot. gazeo.plKomora silnikowa Fiata Pandy drugiej generacji (2003-2012) w wersji Natural Power z systemem zasilania gazowego Metatron

Współpraca firmy Tartarini z Fiatem prowadzona jest od wielu lat. Ta najbardziej zaawansowana technicznie od końca lat 80. została zapoczątkowana wprowadzeniem systemu Metatron w samochodach Fiat Brava, Bravo zasilanych zarówno CNG jak i ciekłym LPG. Nasza współpraca z firmą Fiat Auto Poland rozpoczęła się w roku 2000, szkoleniami prowadzonymi dla sieci serwisowej oraz wzorcowymi adaptacjami samochodów Siena i Palio z silnikami o różnych pojemnościach skokowych. Był to dla nas okres bardzo wytężonej pracy związanej z przystosowaniem procedur montażowych do wymagań producenta pojazdu oraz koniecznością przeprowadzenia wielu badań emisyjnych i trakcyjnych. Współpracę tą kontynuujemy do dziś, a w konsekwencji stałych zmian w konstrukcjach pojazdów, wprowadzania nowych modeli i nowych silników, stawiamy czoła coraz większym wyzwaniom. Współpracę tą uważamy za bardzo cenną, doskonalącą zarówno nas jak i współpracującą z nami bezpośrednio sieć serwisową. Efektem tej współpracy jest pierwszy w naszej branży certyfikat potwierdzający wdrożenie systemu jakości obejmującego projektowanie, montaż, naprawy i obsługę systemów zasilania paliwami gazowymi.

Ważnym etapem w rozwoju firmy Tartarini był także system Metafuel zasilający silnik paliwem LPG w fazie ciekłej. Wiązaliście chyba z tym systemem duże nadzieje?. Tak, z systemem tym wiązaliśmy nadzieje na promocję LPG, tym bardziej, że powstał on w roku 1998. O systemie Metatron wspominałam już, nawiązując do współpracy z Fiatem. Doświadczenia dotyczące wtrysku ciekłego LPG nie zachęcają do wykorzystania tego sposobu zasilani…
 

Na następnej stronie
dalsza część wywiadu z Teresą Flekiewicz,
prezesem Auto Gaz Śląsk.

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Teresa Flekiewicz, Tartarini Auto



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.