29.02.2016

Hummer H3 LPG od AUTO-GAZ M.A.K.

Dawno nie było u nas auta tej marki... Hummer zrobił na przełomie XX i XXI w. błyskotliwą, ale krótką karierę – nim motoryzacją na dobre zawładnęła ekologia, zdemobilizowany model H1 był ulubieńcem Arnolda Schwarzeneggera. Dziś na tapecie „baby Hummer”.
REKLAMA
Hummer H3 LPGfot. AUTO-GAZ M.A.K."Mały" Hummer nie jest tak naprawdę mały - on po prostu nie jest tak wielki, jak jego starsi bracia

W porównaniu z mastodontami, jakimi były „pełnowymiarowe” Hummery – H1 i H2 – ostatni wypuszczony na rynek przed likwidacją marki model, H3, wydaje się co najwyżej dużym resorakiem. Przy swoim znacznym prześwicie i dużych kątach natarcia, zejścia i rampowym jest poważnym narzędziem do atakowania bezdroży (pod warunkiem obucia kół w odpowiednie ogumienie), a przy tym jego gabaryty i parametry mieszczą się w granicach rozsądku. Przy prawie 4,8 m długości nie jest mały, ale z podstawowym silnikiem o pojemności 3,5 l – jak w prezentowanym egzemplarzu – nie przyprawia o siwiznę przy każdym płaceniu za paliwo.

Nietypowo jak na amerykański samochód, H3 nie ma pod maską jednostki typu V8 ani V6 (pojemność skokowa wskazywałaby raczej na ten drugi układ i liczbę cylindrów), ale... rzędową „piątkę” (!) typu L52 z rodziny GM Atlas. Typowo dla auta z USA silnik jest za to niewysilony, bo generuje „zaledwie” 218 KM, ale za to oddaje do dyspozycji kierowcy moment obrotowy o przyzwoitej wartości 305 Nm. Wysoka masa własna (2100-2200 kg) i aerodynamika masywu górskiego sprawiały, że wersja 3,5-litrowa pali niewiele mniej niż 5,3-litrowa V-ósemka (13 l/100 km w trasie i 17 w mieście), więc instalacja gazowa jest jak znalazł!

Hummer H3 LPG - wlewy paliwfot. AUTO-GAZ M.A.K.Zawór tankowania LPG pod klapką nie dziwi, chociaż Hummer ma zderzak na takiej wysokości, że nie trzeba się do niego bardzo schylać

Warsztat AUTO-GAZ M.A.K. z Luzina, należący do sieci Autoryzowanych Serwisów STAG, konwertował „H-trójkę” za pomocą sterownika STAG-300-6 QMAX PLUS, któremu partnerują reduktor AC R01 w wersji z czerwoną pokrywą (do 250 KM) i wtryskiwacze AC W03. Odparowywanie i wtłaczanie do komór spalania nawet do 20 l LPG na każde 100 km jazdy przychodzi im sprawnie, natomiast za należyty zasięg dba zbiornik o pojemności geometrycznej 65 l, do którego w praktyce wchodzą 52 l tańszego paliwa, co wystarcza pewnie na jakieś 250 km jazdy między tankowaniami. Nieszczególnie dużo, ale taki kompromis to naprawdę niewielkie wyrzeczenie w imię możliwości jazdy na paliwie kosztującym 1,60 zł/l. Hummerowi na gaz życzymy szerokiej drogi, ale niekoniecznie równej – H3 wertepów się nie boi!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: AUTO-GAZ M.A.K.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.