REKLAMA
26.02.2015

Ciąg dalszy walki z dieslem w Paryżu

Po zapowiedziach burmistrza Paryża, pani Anne Hidalgo, o uwolnieniu miasta od pojazdów zasilanych silnikami Diesla do 2020 r. przyszedł czas na pierwsze działania.
REKLAMA

Od 1 lipca 2015 r. w Paryżu będzie obowiązywał zakaz użytkowania najbardziej zanieczyszczających atmosferę samochodów dostawczych i autobusów wyposażonych w silniki Diesla.

Jesteśmy zdeterminowani, aby działać szybko. Cząstki stałe ze spalin silników Diesla, emitowane głównie przez autobusy i autokary, są odpowiedzialne w skali roku za około 42 tys. zgonów we Francji i stanowią poważny problem zdrowotny.

Prawdą jest, że starsze pojazdy z silnikiem Diesla są bardziej szkodliwe dla środowiska niż te nowoczesne, lecz filtry w nawet najnowszych modelach samochodów nie są w stanie wyeliminować najbardziej niebezpiecznych, czyli najdrobniejszych cząstek stałych.

Anne Hidalgo, burmistrz Paryża

Planowany od lipca 2015 r. zakaz  będzie obejmował cały obszar Paryża znajdujący się w obrębie obwodnic wokół stolicy Francji. Oczywiście będą możliwe poranne wjazdy do centrum związane z dostawami do sklepów. Władze będą jednak oferować znaczące zachęty finansowe dla firm chcących inwestować w pojazdy niskoemisyjne.

Będą to dopłaty w wysokości do 50% ceny pojazdu i nisko oprocentowany kredyt na sfinansowanie pozostałej części kwoty zakupu. Jesteśmy już po rozmowach z bankami i sklepami oraz firmami transportowymi.

Anne Hidalgo, burmistrz Paryża

Innymi zachętami mającymi pomóc paryżanom i przedsiębiorstwom miejskim w zaprzestaniu używania pojazdów o wysokiej emisji będzie zmniejszenie miesięcznych kosztów transportu publicznego, czyli dopłaty do kart miejskich umożliwiających korzystanie z komunikacji zbiorowej, dopłaty dla chętnych do użytkowania rowerów miejskich czy wręcz dopłaty do zakupu rowerów. Przewiduje się także subwencje na korzystanie z programu miejskich samochodów elektrycznych.

Turyści w centrum Paryża przy autobusie napędzanym silnikiem Dieslafot. France 24Turyści do centrum Paryża dojeżdżają autobusami napędzanymi silnikami Diesla

Dodatkowo miasto będzie zachęcać zarządców nieruchomości do inwestowania w punkty ładowania samochodów elektrycznych i bezpieczne miejsca do przechowywania rowerów.

Paryż zamierza stworzyć ogromną sieć punktów ładowania samochodów w atrakcyjnych cenach, aby zachęcić do korzystania z samochodów elektrycznych. W perspektywie długoterminowej planowane jest bezpłatne parkowanie dla samochodów elektrycznych lub hybrydowych wjeżdżających do miasta, jak również uruchomienie bezpłatnego nocnego ładowania.

Paryż jest bardzo podatnym na zjawisko smogu miastem, ponieważ jest tutaj bardzo dużo samochodów z silnikami Diesla, co z kolei wynika z dotowania oleju napędowego we Francji.

Już w 2014 r., po zanotowaniu w marcu, największego zanieczyszczenia powietrza, wprowadzono zakaz poruszania się pojazdów z silnikami Diesla, obowiązujący cyklicznie co 2 dni, dla nieparzystych i parzystych końcówek liczb w numerach rejestracyjnych.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: 20 Minutes France, France 24



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.