REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 40
fot. gazeo.pl / E-GIFT, dzień pierwszy (Warszawa) - prezes Grzegorz Jarzyński wita wszystkich przybyłych na konferencję poprzednie następne
23.09.2010

E-GIFT 2010

E-GIFT 2010 fot. e-gift

Jeden konwój. Dziesięć samochodów zasilanych LPG. Prawie tysiąc kilometrów do pokonania. Cztery konferencje na trasie podróży i… misja do spełnienia.
REKLAMA
fot. gazeo.pl
Ekspozycja pojazdów E-GIFTfot. gazeo.plEkspozycja pojazdów, które w ramach Zielonego Konwoju LPG przemierzą tegoroczną trasę wyznaczoną przez miasta, w których będą odbywać się konferencje E-GIFT.
Arnaud Duvielguerbigny, dyrektor ds. Rozwoju Rynku LPG w Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL)fot. gazeo.plJako pierwszy w konferencji tematycznej E-GIFT w Warszawie zaprezentował się Arnaud Duvielguerbigny, dyrektor ds. Rozwoju Rynku LPG w Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL).

Promocja LPG jako ekonomicznego i przyjaznego ekologicznie paliwa to najważniejsze zadanie uczestników i organizatorów projektu E-GIFT, czyli European Gas Independent Fuel Tour, którego nazwę można by przetłumaczyć jako jazdę przez Europę bez użycia kropli benzyny.

E-GIFT to działanie wielopłaszczyznowe polegające na połączeniu Zielonego Konwoju LPG oraz konferencji tematycznych prowadzonych przez ekspertów z kraju i zagranicy.

Dzień pierwszy: Warszawa - Lublin

Parking przed Centrum Konferencyjnym Instytutu Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej PAN w Warszawie wypełnił się samochodami biorącymi udział w tegorocznym Zielonym Konwoju LPG.

Przy tej okazji nie mogło zbraknąć także srebrnej redakcyjnej Skody Gazeo.pl, zasilanej oczywiście autogazem. Będąc patronem medialnym projektu E-GIFT, na bieżąco będziemy relacjonować przebieg tegorocznej imprezy.

Na dobry początek

Prelekcja Arnauda Duvielguerbigny’ego - dyrektora ds. Rozwoju Rynku LPG w Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego (AEGPL) o perspektywach rozwoju rynku LPG rozpoczęła konferencję drugiej edycji projektu E-GIFT.

W prezentacji zwrócono uwagę na duże rozbieżności prawodawstwa i deklaracji w zakresie ograniczania emisji CO2 oraz zużycia energii w stosunku do możliwości wykorzystywanych obecnie i możliwych do zastosowania w przyszłości technologii.

Największe wątpliwości budzi możliwość ograniczenia zużycia energii o 20% do 2020 r. oraz deklaracja, jaką podjęli prezydenci krajów UE, w tym także Polski, o ograniczeniu emisji CO2 o 80% do 2050 r. Z pewnością przepisy w tym zakresie będą nowelizowane.

Zmniejszanie emisji CO2 i zużycia energii z pewnością będzie jednym z podstawowych działań UE w najbliższych latach, zatem wykorzystanie nośników energii pozwalających na wyeliminowanie węgla z produkcji energii będzie bardzo istotne. W tym właśnie upatruje się m. in. przyszłości LPG jako paliwa możliwego do wykorzystania w różnych gałęziach gospodarki. Zastosowanie gazu płynnego zamiast klasycznych paliw kopalnych pozwala na znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

„Instalacja na 5-tkę”

Dedykowana, kompletna instalacja autogazu z gwarancją na 5 lat to idea nowej oferty handlowej trójmiejskiej firmy Elpigaz. Według badań Pentora, najważniejszym dla kierowcy chcącego zamontować instalację LPG jest to, aby autogaz nie przyczynił się do pogorszenia parametrów jazdy i nie skrócił okresu prawidłowej eksploatacji silnika.

Grzegorz Jarzyńskifot. gazeo.plGrzegorz Jarzyński w czasie swojego wystąpienia

Sprostanie takim oczekiwaniom wymaga oferowania przez producentów dokładnie sprawdzonych i przetestowanych w warunkach laboratoryjnych i drogowych, kompletnych zestawów montażowych, dedykowanych do konkretnego modelu danej marki. Ważne jest, aby zawartości zestawu nie zmieniali handlowcy, montażyści czy sami użytkownicy. Jest to bowiem jedyna gwarancja poprawności funkcjonowania instalacji gazowej i związanego z tym zadowolenia użytkownika. Według prezesa firmy Elpigaz, Grzegorza Jarzyńskiego, niebawem śladami jego firmy pójdą inni producenci. Takie są bowiem wymagania stawiane nowoczesnym rozwiązaniom stosowanym we współczesnych jednostkach napędowych, które nie tolerują przypadkowo dobranych komponentów.

Energetyka inaczej

W ramach konferencji poruszono także problem globalnego wzrostu zużycia energii i konieczności docelowego przestawienia gospodarki i energetyki na paliwa odnawialne. Prowadząca tę część konferencji Marta Śmigrowska, publicystka i komentatorka medialna zajmująca się sprawami ekologii, energetyki i ekonomii, przedstawiła dane, z których wynika, że gospodarka światowa wymaga energetycznej rewolucji. Rocznie, zapotrzebowanie na energię wzrasta o 10%, konieczne zatem muszą być zmiany w sposobach jej pozyskiwania i magazynowania. Według prelegentki zrównoważony rozwój energetyczny będzie zmierzać w kierunku wykorzystania paliw odnawialnych: energii słonecznej, wody i gazu pozyskiwanego z biomasy.

Paweł Szadkowskifot. gazeo.plPaweł Szadkowski, autor publikacji na temat autogazu, jest równocześnie praktykiem w tej dziedzinie, ponieważ prowadzi warsztat montujący instalacje gazowe. Jego wystąpienie miało na celu zaprezentowanie możliwości zainteresowania użytkowników samochodów zasilaniem gazowym. Przedstawione kalkulacje jednoznacznie wykazały opłacalność eksploatacji silnika zasilanego gazem płynnym w porównaniu z nowoczesnymi jednostkami napędowymi o zapłonie samoczynnym.

Jednak LPG

Po nieco pesymistycznej wizji energetycznej przyszłości, zmieniono temat na bardziej optymistyczny. Inż. Paweł Szadkowski przeanalizował koszty eksploatacji pojazdu w zależności od zastosowanego paliwa. Za przykład posłużyły różne wersje silnikowe Skody Octavii: 1,6 MPI, 1,6 MPI z alternatywnym systemem zasilania gazowego, 1,6 TSI, 1,9 TDI oraz 1,6 TDI zasilany za pomocą systemu Cammon Rail. Z wyliczeń opierających się na założeniu, iż intensywnie eksploatowany samochód w ciągu dwóch lat pokona 120 tys. km wynikało, że pojazd z instalacją LPG niezmiennie pozostaje najtańszym sposobem przemieszczania się.

Podsumowanie dnia

Wystawa samochodów Zielonego Konwoju LPGfot. gazeo.plWystawa samochodów Zielonego Konwoju LPG przed hotelem w Lublinie

Konferencje zakończyła odprawa kierowców samochodów biorących udział w Zielonym Konwoju LPG. Po krótkich przygotowaniach, zwarta kawalkada wyraźnie oznakowanych samochodów ruszyła w kierunku Lublina. Wyjazd ze stolicy, z uwagi na olbrzymie korki, okazał się nadzwyczaj trudny i czasochłonny, dlatego do stolicy Lubelszczyzny samochody dotarły po zmroku.

Dzień drugi: Lublin - Kraków

Stolica chmielowego zagłębia była kolejnym miejscem, w którym zorganizowano konferencję tematyczną promującą autogaz oraz wystawę samochodów biorących udział w Zielonym Konwoju LPG, będące częścią tegorocznego projektu E-GIFT.

Autogaz w Polsce i Europie

W swoim kolejnym wystąpieniu Paweł Szadkowski podzielił się ze zgromadzonymi na konferencji gośćmi ciekawymi spostrzeżeniami na temat europejskiego i krajowego rynku LPG.

Redakcyjna Skoda gazeo.plfot. gazeo.plRedakcyjna Skoda gazeo.pl, patrona medialnego E-GIFTu, podobnie jak samochody Zielonego Konwoju LPG jest zasilana gazem płynnym z wykorzystaniem systemu Omegas firmy Landi Renzo

Okazuje się, że Polska, zużywająca 75% krajowego zużycia LPG do celów transportowych (autogaz), znacznie odbiega od średniej europejskiej w tym zakresie, która wynosi tylko 19%. Oznacza to, że rynek europejski ma znaczny potencjał rozwoju sektora autogazu. Pokazuje to przykład Niemiec, które w ciągu 3 lat (do 2007 r.) podwoiły liczbę stacji autogazu do 3200 obiektów. A trzeba pamiętać, że rynek ten rozwinął się praktycznie od zera w ciągu ostatnich 10 lat. Jest to wynik działającego w Niemczech programu rozwoju paliw alternatywnych, który sprawdził się znakomicie. Jednak za rozwojem infrastruktury musi nadążać przyrost liczby nowych użytkowników samochodów zasilanych autogazem. Niestety to nie jest już takie proste. W ostatnim okresie rynek niemiecki został mocno wyhamowany. Jako przyczynę podaje się niezdrową konkurencję cenową, która znacznie obniżyła poziom jakościowy oferowanych tam instalacji. W przyszłości Niemcy z pewnością będą rozwijać flotę pojazdów zasilanych LPG i biorąc pod uwagę potencjał tego kraju (liczba mieszkańców) mają szansę na znaczny rozwój.

Infrastruktura na polskim rynku jest znacznie bardziej rozwinięta - mamy obecnie około 6000 stacji autogazu, co plasuje nas na drugim miejscu na świecie. Podobnie pod względem liczby samochodów zasilanych autogazem, która już w zeszłym roku przekroczyła 2 mln 100 tys., co plasuje nas na drugim miejscu w Europie, tuż za Turcją. Pod tym względem wyprzedziliśmy prekursorów europejskiego rynku LPG, czyli Włochy i Holandię, co czyni nasz kraj przykładem niezwykle dynamicznego rozwoju branży LPG.

W prezentacji podjęto również temat obłożenia LPG podatkiem akcyzowym. Co ciekawe, na drugim co do liczby pojazdów rynku autogazu w Europie, jakim jest Polska, mamy najwyższe w stosunku do klasycznych paliw silnikowych opodatkowanie LPG. Stawka akcyzy na LPG stanowi 38% wartości tego podatku stosowanego do oleju napędowego i 27% stawki akcyzy na benzynę oraz jest obiektywnie jedną z najwyższych na Starym Kontynencie, znacznie powyżej minimum rekomendowanego przez władze UE. Przykład ten pokazuje, jaki stosunek mają polskie władze do paliw alternatywnych.

Przyszłość autogazu to przede wszystkim samochody użytkowe, które były dotychczas kojarzone z układami zasilania wykorzystującymi gaz ziemny. Jednak obecnie dostępne technologie pozwalają na bezinwazyjne zasilanie gazem płynnym silników napędzanych olejem napędowym. Adaptacja nie ingeruje w układ sterowania silnika o ZS - są to systemy jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem płynnym. Dodatkowa porcja paliwa gazowego pozwala na zmniejszenie zużycia oleju napędowego nawet o 30%, co prowadzi do uzyskania wymiernych korzyści ekonomicznych.

Więcej gazu

Konferencję zakończył inicjator i pomysłodawca projektu E-GIFT, Grzegorz Jarzyński, który przedstawił wymagania wobec instalacji LPG, często wskazywane w badaniach preferencji użytkowników.

Na trasie Zielonego Konwoju LPGfot. gazeo.plNa trasie Zielonego Konwoju LPG

Obok oczekiwania, że instalacja gazowa nie spowoduje nieprawidłowości w działaniu jednostki napędowej, najważniejszym kryterium okazało się zachowanie zasięgu samochodu na poziomie niewiele odbiegającym od zasięgu na benzynie, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej objętości bagażnika.

Wśród czynników wpływających na zasięg samochodu wymienić można: wielkość zbiornika gazu, zmniejszenie zużycia paliwa poprzez ekonomiczną jazdę czy poprawne dobranie instalacji gazowej do konkretnego modelu i prawidłową jej kalibrację. Innym sposobem może być ograniczenie masy własnej pojazdu poprzez np. zastosowanie mniejszego zbiornika lub lżejszych komponentów instalacji LPG. Chcąc zachować jak największą pojemność bagażnika, należy rozważyć np. montaż zbiornika pod samochodem, w miejscu koła zapasowego czy nawet w samym bagażniku, jednak pod warunkiem dopasowania typu zbiornika (walcowego, toroidalnego montowanego we wnęce koła lub pionowego) do oczekiwań użytkownika.

W drogę

Po zakończeniu części merytorycznej, uczestnicy E-GIFT-u ruszyli w drogę do Krakowa. Konwój samochodów sprawnie pokonał lubelskie uliczki i ruszył w ponad 270-kilometrową trasę przez Kraśnik, Sandomierz i Połaniec do grodu Kraka. Słoneczny dzień sprzyjał podróży i mimo napotykanych na drodze remontów, konwój sprawnie, choć nie zawsze wzdłuż zaplanowanej drogi zmierzał do stolicy Małopolski.

Duży ruch utrudniał uczestnikom jazdę w grupie i utrzymanie zaplanowanej kolejności samochodów. Zgodnie z oczekiwaniami, Kraków powitał konwój korkami i remontowanymi ulicami. W efekcie, załoga litewska jadąca Lexusem nie dotarła do wyznaczonego miejsca tankowania LPG. W tym czasie pozostali uczestnicy skrupulatnie notowali ilości zatankowanego paliwa gazowego. Pozwoli to wyłonić spośród jadących samochodów zwycięzców konkursu w kategorii najtańszej mocy i najniższego kosztu przejazdu trasy. Stojące przed dystrybutorem samochody zwracały na siebie uwagę innych kierowców.

Pojazdy Zielonego Konwoju LPG. Do najciekawszych pojazdów tegorocznej edycji Zielonego Konwoju LPG z pewnością należy zaliczyć samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny, których adaptacja do zasilania gazem wymaga specyficznego działania układu LPG. W pewnych zakresach pracy silnika wymaga się dotrysku benzyny lub wręcz pracy wyłącznie na benzynie. Stąd samochody takie oprócz gazu zużywają również niewielkie ilości Pb 95. Reprez…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Zapraszam do dalszej lektury. Na następnej stronie znajdziesz opis pojazdów uczestniczących w tegorocznej edycji E-GIFTu oraz relację z kolejnych dni tej imprezy.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Piotr Złoty, Wojciech Mackiewicz
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.