REKLAMA
07.11.2016

LPG obniża emisję - twardy dowód

Wszyscy wiemy, że autogaz pozwala ograniczyć ilość szkodliwych związków wydostających się z rur wydechowych samochodów zasilanych tym paliwem, ale o ile dokładnie? Dzięki badaniom amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska mamy odpowiedź. Jest dobrze!
REKLAMA
Ford Transit LPGfot. FordChoć przedstawione wyniki pochodzą z testu Forda Transita, można je odnieść do każdego pojazdu napędzanego LPG

Gazowy Transit nie został wybrany jako samochód szczególnie dobrze nadający się do celów dowiedzenia, że LPG zapewnia znaczne obniżenie toksyczności spalin w porównaniu z benzyną. Fordowski van przechodził po prostu standardową procedurę testową, jakiej EPA poddaje wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym (i konwencjonalnym zresztą też) przed ich wejściem na rynek. Pomiary poziomu emisji to nieodzowna część takiego testu, a wyniki po prostu „mimochodem” pokazują, jak wiele można zyskać w kontekście ekologicznym po zmianie paliwa klasycznego na czystsze. Procedura symuluje zużycie samochodu na dystansie 120 tys. mil (ponad 190 tys. km), co jeszcze uwiarygadnia uzyskane rezultaty.

W trakcie testu amerykańska wersja dostawczego Transita (w Europie model ten nie jest dostępny z silnikiem benzynowym, co czyni konwersję mniej opłacalną, choć nadal możliwą – za pomocą systemu gazowo-dieslowskiego) okazała się znacznie bardziej przyjazna środowisku po konwersji na napęd LPG niż przed nią. Emisja toksycznego tlenku węgla spadła o zdumiewające 79,45%, tlenków azotu o 42,31%, niespalonych węglowodorów o 53,97%, a powodującego efekt cieplarniany dwutlenku węgla o 22,39%. Niestety, nie podano stopnia redukcji emisji cząstek stałych, choć spodziewamy się, że wyniósł on ponad 90%.

O ile autogaz nie jest w USA aż tak wyraźnie tańszy od benzyny jak po naszej stronie Atlantyku, floty korzystające z tego paliwa zyskują na konwersji innymi sposobami, np. poprzez obniżki podatków czy dopłaty do kosztów montażu instalacji gazowych. To dlatego, że za oceanem LPG ma status paliwa ekologicznego, co jest należycie doceniane. Testowany przez EPA Transit dostarcza zwolennikom autogazu niezbitych dowodów na to, że dzięki temu paliwu ilości gazów cieplarnianych i szkodliwych związków w spalinach wyraźnie się zmniejszają. Zamiast miliona elektrycznych samochodów „na węgiel” lepiej zrobiłby nam kolejny milion aut na LPG!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.