REKLAMA
29.10.2014

Potencjał LPG w Niemczech rośnie

Dane dotyczące rejestracji samochodów w Niemczech potwierdzają rosnącą liczbę pojazdów zasilanych LPG, a prognozy firmy Shell zapowiadają ogromny potencjał tkwiący w paliwach gazowych w dłuższej perspektywie czasowej.
REKLAMA
Struktura parku samochodów osobowych w Niemczechfot. ShellSamochody osobowe w Niemczech (w mln sztuk) z podziałem na źródła napędu (w procentach podano ich udziały rynkowe)

Według danych udostępnianych przez Federalny Urząd Transportu Samochodowego (Kraftfahrt-Bundesamt – KBA) we wrześniu 2014 r. liczba nowo rejestrowanych samochodów zasilanych LPG w Niemczech wzrosła w stosunku do miesiąca poprzedniego o 40,9%. Podobny wzrost dotyczył samochodów elektrycznych, a liczba rejestracji pojazdów zasilanych gazem ziemnym zmniejszyła się o 16,1%.

Spośród blisko 43,9 mln pojazdów poruszających się po niemieckich drogach aż 68,3% (około 30 mln) stanowią samochody benzynowe, 30,1% to samochody z silnikami Diesla (13,2 mln), a 1,6% (680 tys.) stanowią samochody z alternatywnymi układami napędowymi. Największą grupę wśród nich stanowią samochody zasilane LPG (ponad 500 tys.) przed pojazdami hybrydowymi, których jest ponad 85,5 tys. i napędzanymi CNG (79 tys.).

Z liczbą ponad 500 tysięcy pojazdów, LPG nadal jest paliwem alternatywnym nr 1 na w Niemczech, przyjaznym dla środowiska i zmniejszającym koszty eksploatacji. Przyjęte w umowie koalicyjnej między CDU/CSU i SPD przedłużenie ulg podatkowych dla LPG muszą zostać jak najszybciej przegłosowane, aby zapewnić użytkownikom dostęp do taniego paliwa w przyszłości.

Rainer Scharr, prezes Niemieckiej Organizacji Gazu Płynnego (Deutscher Verband Flüssiggas e.V.)

Według scenariusza rozwoju rynku samochodów osobowych przedstawionego przez Shell liczba nowo rejestrowanych samochodów z gazowymi układami napędowymi będzie stale rosnąć. W 2040 r. 25% nowo rejestrowanych pojazdów będzie napędzanych paliwami gazowymi. 40% tych samochodów będzie napędzanych CNG, kolejne 40% będą stanowić pojazdy hybrydowe z silnikiem spalinowym zasilanym sprężonym gazem ziemnym, a pozostałe 20% będą to samochody LPG. W 2040 r. w Niemczech będzie 6,3 mln samochodów zasilanych gazem (LPG i CNG), co będzie stanowić 15% całego parku pojazdów osobowych.

Warto wiedzieć

Raport Shell PKW-Szenarien bis 2040 przedstawia różne scenariusze wykorzystania samochodów osobowych w Niemczech do 2040 r. Scenariusz gazowy obejmuje kwestie polityczne, zachowania konsumentów i stymulowany przez postęp techniczny zwiększający się udział rynkowy samochodów z napędem gazowym.

Wraz z liczbą samochodów będzie rosła także sprzedaż paliw gazowych. Obecnie paliwa gazowe stanowią tylko 2% wszystkich paliw zużywanych przez samochody osobowe w Niemczech. Jednak ich udział będzie rósł, kosztem zmniejszenia zużycia benzyn i oleju napędowego i wg scenariusza Shell osiągnie w 2040 r. poziom 20%.

Osiągniecie takiego udziału pojazdów gazowych w całej populacji samochodów w Niemczech zmniejszy także emisję dwutlenku węgla, ponieważ spalanie paliw gazowych powoduje niższą emisję CO2 w odniesieniu energetycznym. Oznacza to 2,5 mln t mniej CO2 w przypadku emisji bezpośrednio z układu wydechowego samochodu (tank-to-wheel) oraz 3 mln t jeśli weźmie się pod uwagę emisję od momentu wydobycia (well-to-wheel).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Shell PKW-Szenarien bis 2040



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.