Pomimo symbolicznej sprzedaży autobusów zasilanych gazem ziemnym w 2014 r. firma żyje kontraktem warszawskim, w ramach którego, w 2015 r., dostarczy 35 przegubowych Solbusów Solcity SM 18 LNG wraz z infrastrukturą do tankowania skroplonego gazu ziemnego do stołecznego MZA.
Rok wcześniej, w 2013 r., Solbus dostarczył 11 autobusów zasilanych LNG dla Olsztyna, co było przełomowym wydarzeniem dla rozwoju autobusów zasilanych LNG w Europie.
Konsekwencja z jaką Solbus promuje swoje rozwiązania oparte na LNG i pierwsze sukcesy jakie firma osiąga w tym zakresie skłoniły nas do zapytania Jakuba Śliżaka, prezesa zarządu Solbusa, o przyszłość rynku gazowych autobusów.
gazeo.pl: Jak Pan postrzega przyszłość autobusów gazowych w transporcie publicznym?
Jakub Śliżak: Przy obecnym poziomie podatku akcyzowego od oleju napędowego i paliw metanowych (LNG i CNG) oraz cenach w jakich polscy dostawcy dostarczają gaz, jego zastosowanie po prostu się nie opłaca.
My mamy jednak na to receptę. Jest nią współpraca z Gazpromem, który jest jak na razie jedyną firmą, która chce zmienić rynek gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w Polsce i Europie.
Pomimo napiętej sytuacji pomiędzy Ukrainą i Rosją, rozmawiając z Gazpromem nie widzimy żadnych zmian w podejściu do współpracy z nami. Rozmawiamy o konkretnych projektach i po prostu robimy to co do nas należy, natomiast nie mamy pojęcia jakie decyzje polityczne zapadną.
A nad czym teraz pracujecie?
Rozmawiamy o kilku konkretnych projektach związanych z autobusami gazowymi. Myślę, że w 2015 r. mamy szansę ulokować na polskim rynku nasze autobusy gazowe w ramach dwóch kolejnych projektów, poza oczywiście Olsztynem i Warszawą.
Jeśli chodzi o Europę obserwujemy także bardzo duże zainteresowanie naszymi autobusami na LNG. Pojawiają się zapytania o jazdy testowe. Właśnie w tym celu przygotowujemy zupełnie nowy autobus LNG, który będzie gotowy pod koniec 2014 r. i od razu zostanie skierowany na jazdy testowe do Estonii. Stamtąd pojedzie na Słowację, gdzie także jest zainteresowanie naszymi działaniami. Prowadzimy rozmowy z firmami w Austrii, Holandii na Litwie i na Węgrzech. Także wydaje mi się, że zainteresowanie w Europie jest spore.
Tegoroczna sprzedaż autobusów gazowych nie imponuje.
W 2014 r. sprzedaliśmy około 100 autobusów z czego tylko 3 napędzane CNG. To faktycznie niewiele. Wydaje mi się jednak, że zrobiliśmy w tym roku bardzo dużo na rzecz sprzedaży autobusów, głównie LNG. Wierzymy, że jest to jedyna realna alternatywa dla silników Diesla, przy obecnie obowiązujących normach emisji spalin, szczególnie dla komunikacji miejskiej.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl