sób kontrolowany upuszcza nadmiar gazu do atmosfery,
(6) wskaźnik napełnienia zbiornika, pokazujący ilość gazu w zbiorniku. W przypadku opisywanych zbiorników, maksymalny stopień napełnienia wynosi 85% pojemności geometrycznej (w zbiornikach samochodowych 80%).
fot. AUREXSchemat technologiczny stacji LPG: 1- zawór fazy ciekłej, 2-zawór bezpieczeństwa, 3-podzawór, 4-zawór bezpieczeństwa, 5-zawór napełniania zbiornika, 6-poziomowskaz procentowy, 7-zespolony zawór fazy gazowej, 8-zawór kulowy poboru fazy ciekłej, 9-zawór nadmiernego wypływu, 10-zawór hydrostatyczny, 11-filtr odstojnikowy, 12-manometr, 13-zespół pompy, 14-zawór przelewowy, 15-zawór hydrostatyczny, 16-zawór zwrotny, 17-zawór kulowy, 18,19-złącze zrywalne, 22-zawór odcinający, 23-dystrybutor fot. gazeo.plPompa gazu wraz z osprzętem często chroniona jest przed wpływami atmosferycznymi w przewiewnej obudowie fot. gazeo.plPodstawowe elementy stacji LPG fot. gazeo.plZbiornik podziemny wraz z armaturą jest często ogrodzony. Widocze są odpowietrzniki zaworów bezpieczeństwa oraz skrzynka armatury zbiornika Pompy gazowe i rurociągi z zaworami
Do wykonania połączeń rurowych wykorzystuje się rury stalowe (bezszwowe, czarne, o różnej średnicy, zabezpieczane antykorozyjnie z zewnątrz). W instalacjach podziemnych dopuszczalne jest także zastosowanie specjalnych rur z tworzyw sztucznych.
Poprzez układ rur, gaz przepływa przez:
- (29) rurociąg fazy ciekłej podlegającemu dozorowi technicznemu,
- (10) zawór hydrostatyczny, zabezpieczający układ przed niebezpiecznym wzrostem ciśnienia,
- (11) filtr odstojnikowy, oczyszczający gaz z większych zabrudzeń, chroniąc pompę przed uszkodzeniem,
- (12) manometr, pokazujący ciśnienie gazu doprowadzanego do pompy,
- pompę tłoczącą gaz
(obecnie stosuje się trzy rodzaje pomp LPG:
- zanurzeniowe - stosowane głównie w zbiornikach podziemnych; drogie, wrażliwe na niedokładny montaż i niski poziom gazu, którym są chłodzone; trudne w demontażu, obecnie w zaniku,
- turbinowe, coraz bardziej popularne, łatwe w naprawie o kompaktowych rozmiarach,
- wirowe, wielostopniowe; zwykle ośmiostopniowe, najpopularniejsze ze względu na prostą budowę, krajowego producenta i niską cenę),
- (12) manometr za pompą, wskazujący ciśnienie gazu podawanego do odmierzacza,
- (14) zawór przelewowy, którego zadaniem jest skierowanie nadwyżki pompowanego gazu z powrotem do zbiornika wcześniej opisanym bypassem,
- (16) zawór zwrotny, zabezpieczający pracę pompy i nie dopuszczający do sytuacji, w której płynny gaz „cofnie” się z odmierzacza (i pompy w instalacji podziemnej); skraca on także czas podania gazu do zbiornika samochodu,
kolejny zawór bezpieczeństwa, zapobiegający niebezpiecznemu wzrostowi ciśnienia gazu w układzie zasilania odmierzacza, - (18,19) złącza zrywalne odmierzacza, montowane na wysokości gruntu; mimo że ich nie widać, pełnią bardzo istotna rolę, zabezpieczając instalację przed nadmiernym wypływem gazu w przypadku najechania i zniszczenia odmierzacza gazu; podobne urządzenia montowane są na przewodach do tankowania pomiędzy odmierzaczem a pistoletem (26); w tym miejscu zabezpieczają odmierzacz przed wyrwaniem w sytuacji, gdy kierowca ruszy zanim pracownik stacji odepnie pistolet od gniazda tankowania.
Odmierzacze gazu
Dystrybutory gazu służą do obliczenia ilości wydanego (zatankowanego) gazu (23). Klasyczny odmierzacz składa się z przepływomierza gazu (mechanicznego lub wchodzącego na rynek przepływomierza masowego - mierzącego masę gazu, charakteryzującego się brakiem jakichkolwiek ruchomych elementów mechanicznych), separatora, filtra gazu, manometrów, zaworu różnicowego, głowicy elektronicznej przeliczającej dane oraz wyświetlacza ilości i ceny.
Wyposażenie odmierzacza uzupełnia wąż elastyczny ze złączem zrywalnym i zamocowanym na końcu pistoletem do tankowania.
Liczba zastosowanych na stacjach LPG zabezpieczeń wymaganych przez prawo jest wystarczająca, aby, przy zachowaniu wymaganych czynności konserwacyjnych i przeglądowych, gwarantować pełne bezpieczeństwo stacji i otoczenia.