Na rynku oferowane są testery innych firm od najtańszych interfejsów OBD dostępnych na popularnych portalach aukcyjnych już od kwoty kilkudziesięciu złotych do bardziej złożonych testerów wyposażonych we własny wyświetlacz. Są one samodzielnymi urządzeniami zasilanymi ze złącza OBD pojazdu. Czy są to urządzenia godne uwagi i czy warto inwestować w tańsze rozwiązania?
Z pewnością wszystko zależy od tego jakiego narzędzia potrzebujemy. Wiele z najtańszych testerów usterek nadaje się raczej do użytku domowego, tzn. dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy sami "majsterkują" przy swoich samochodach. Warsztat zajmujący się obsługą i naprawą samochodów z pewnością potrzebuje bardziej zaawansowanego urządzenia.
Od lat toczy się dyskusja na temat wyższości jednego z dwóch podstawowych typów testerów diagnostycznych. Chodzi o urządzenia samodzielne (z własnym wyświetlaczem) i moduły (interfejsy) diagnostyczne wymagające podłączenia do komputera. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady.
Używanie testera samodzielnego jest wygodniejsze. Są to urządzenia bardziej mobilne. Z drugiej jednak strony prezentacja wyników na prostym wyświetlaczu ma pewne ograniczenia w porównaniu z zastosowaniem komputera. Podobnie jest z archiwizacją wyników pomiarów, a kryterium niższej ceny modułów diagnostycznych traci już na znaczeniu ponieważ różnice w cenie w stosunku do samodzielnych testerów diagnostycznych zacierają się i często nie przekraczają kosztu zakupu komputera niezbędnego do współpracy z modułem.
Niewielkie wymiary i mobilność samodzielnych testerów wyposażonych we własny wyświetlacz cenią montażyści instalacji gazowych, którzy często muszą ich używać w czasie jazdy. Oprócz poręczności z punktu widzenia warsztatów LPG najważniejsza jest możliwość monitorowania parametrów układu OBD w czasie kalibracji gazowych systemów zasilania lub ich diagnostyki. Niezbędna jest także możliwość odczytu i kasowania błędów. Bardzo przydatne mogą być funkcje związane z testowaniem systemu, jego poszczególnych elementów, możliwość aktywacji elementów wykonawczych, czy kodowanie podzespołów. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników przydatne mogą być dodatkowe funkcje, które oferują niektóre testery (multimetr i oscyloskop).
Używanie w czasie jazdy (np. w czasie kalibracji układu LPG) modułu diagnostycznego połączonego z komputerem przenośnym czy tabletem jest także możliwe, lecz dużo wygodniejszym rozwiązaniem jest tester zintegrowany z wyświetlaczem. Nie zmienia to faktu, że wykonywana w czasie jazdy kalibracja samochodowej instalacji gazowej wymaga zaangażowania dwóch osób. Jedna z nich prowadzi samochód i wymusza odpowiednie warunki jego pracy (obciążenie i prędkość obrotową silnika), a druga zajmuje się modyfikowaniem mapy gazowej i monitorowaniem jej wpływu na korekty układu OBD. Do tego celu najbardziej przydatne są właśnie poręczne testery z wyświetlaczem, np. KTS 200 i KTS 340 z oferty firmy Bosch.
Oprócz wersji z wyświetlaczem w ofercie niemieckiego producenta znajdują się testery KTS w postaci modułów (interfejsów) diagnostycznych. Oba typy urządzeń znajdują zastosowanie w warsztatach, a kryterium przydatności stanowią potrzeby ich potencjalnych użytkowników.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl