Stopień skomplikowania współczesnych samochodów ciężarowych osiągnął taki poziom, że ich obsługa i naprawy bez zaawansowanych urządzeń elektronicznych nie są możliwe. Okazją do zapoznania się z takim właśnie urządzeniem diagnostycznym dedykowanym dla branży samochodów ciężarowych była ostatnia konferencja zorganizowana w siedzibie firmy Robert Bosch.
W czasie jej trwania skupiono się na na praktycznym pokazie możliwości urządzeń oferowanych przez Boscha. Zaprezentowano urządzenia do demontażu i montażu ogumienia w pojazdach ciężarowych oraz wyważania kół takich samochodów oraz stanowisko do diagnozowania produkowanych przez Boscha systemów Denoxtronic. Są to współpracujące z katalizatorami SCR systemy dozujące do układu wylotowego silników Diesla odpowiednią ilość adblue (32,5% wodny roztwór mocznika) w celu ograniczenia emisji szkodliwych związków azotu.
Szkodliwe składniki spalin silników Diesla, w tym przede wszystkim, uznanych przez Światową Organizację Zdrowia za rakotwórcze, cząstki stałe można eliminować także przez zastosowanie zasilania gazowego jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym. W dobie coraz wyższych cen oleju napędowego systemy jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napędowym i paliwami gazowymi zyskują na popularności wśród użytkowników samochodów ciężarowych.
Systemy zasilania gazowego do silników Diesla (tzw. gazodiesel) przyczyniają się do zmniejszenia kosztów eksploatacji silników o zapłonie samoczynnym dzięki zastąpieniu do 30% dawki paliwa 2-krotnie tańszym paliwem gazowym (LPG). Spotyka się także systemy tego typu, w których można zastąpić gazem (w tym przypadku ziemnym) nawet do 90% dawki paliwa, a pilotowa dawka oleju napędowego powoduje tylko samozapłon i inicjuje proces spalania w silniku.
System taki o handlowym oznaczeniu DG-Flex ma w swej ofercie na rynku południowoamerykańskim także firma Bosch.
Niektóre warsztaty montujące instalacje LPG wyspecjalizowały się w montażu instalacji gazowych do dużych silników Diesla stosowanych w pojazdach użytkowych. Dla nich posiadanie urządzenia diagnostycznego pozwalającego zdiagnozować przynajmniej układ sterowania silnika jest wręcz niezbędne.
Praktyczny pokaz możliwości testera usterek KTS 800 Truck poprowadził Grzegorz Dąbrowski z Działu Diagnostyki Samochodowej Robert Bosch. Podłączony do złącza diagnostycznego w pojeździe tester usterek KTS 800 Truck współpracował z dedykowanym tabletem DCU 130 (Diagnostic Control Unit) wyposażonym w oprogramowanie ESI[tronic] z wykorzystaniem komunikacji Bluetooth. Zasięg zintegrowanego w KTS 800 Trukck łącza Bluetooth wynosi nawet do 100 m.
Tablet DCU 130 jest specjalnie dostosowany do pracy w warsztacie. Ma solidną obudowę, zagłębione gniado USB, aby nie uszkodzić używanego klucza diagnostycznego oraz jest przystosowany do obsługi różnych systemów diagnostycznych Bosch. Obudowa DCU 130 jest wykonana w klasie ochrony IP 54, a front w klasie IP 65, co oznacza, że urządzenie jest odporne na wnikanie pyłu i oddziaływanie wody (możliwa praca na zewnątrz w czasie deszczu). Dodatkowo ma wbudowaną kamerę, dzięki której można wykonywać dokumentację fotograficzną np. potrzebnych części zamiennych.
Urządzenie oprócz samochodów ciężarowych może być także wykorzystywane w diagnostyce autobusów i samochodów dostawczych, agregatów prądotwórczych czy maszyn rolniczych, czyli wszędzie tam gdzie można stosować instalacje gazodiesla. Dodatkowo urządzenie można wykorzystywać do diagnozowania przyczep i naczep, co pozwala warsztatowi zajmującym się gazodieslem na zaoferowanie kompleksowej obsługi pojazdów ciężarowych.
Pierwszym etapem w diagnostyce jest identyfikacja pojazdu, którą można przeprowadzić dwojako: wybierając typ pojazdu, typ napędu (paliwo) markę, typoszereg inne szczegółowe dane lub wybierając go spośród 30 ostatnio obsługiwanych pojazdów. Po prawidłowej identyfikacji można przejść do zakładki diagnoza, w której znajdują się poszczególne układy sterowania w pojeździe, które można przeskanować w poszukiwaniu nieprawidłowości (sterowanie silnika, trakcji, hamulców, układów oświetlenia, komfortu, tachografu). Oprócz możliwości odczytu i skasowania błędów urządzenie pozwala także wykonywać testy elementów wykonawczych, które ułatwiają lokalizację miejsca uszkodzenia w konkretnym obwodzie.
Oprócz funkcji diagnostycznych oprogramowanie ESI[tronic] w KTS 800 Truck zawiera także dokumentację techniczną w postaci licznych schematów poszczególnych układów sterowania wraz z opisem ich elementów. Schematy mają ten walor, że po najechaniu kursorem na konkretny element i kliknięciu pojawia się rysunek z jego umiejscowieniem danego elementu, co ułatwia jego znalezienie w pojeździe. Dodatkowo z dokumentacji odczytać informacje serwisowe, np. gotowe listy czynności przeglądowych, momenty dokręcania poszczególnych połączeń.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl