Warto wiedzieć
Około 75% sprzedawanego w Polsce LPG jest wykorzystywane jako autogaz czyli jako paliwo silnikowe.
12 pakiet sankcji
Zakaz importu LPG z Rosji wynika z Rozporządzenia Rady (UE) 2023/2878 z dnia 18 grudnia 2023 r., które wprowadziło 12 pakiet sankcji przeciwko Rosji. Obejmuje on m. in. zakaz importu rosyjskich diamentów oraz gazu płynnego LPG i jego składników czyli propanu i butanu.
Blisko 50% LPG pochodziło z Rosji
Jeszcze w 2023 r. rosyjskie LPG stanowiło prawie połowę gazu płynnego importowanego do Polski (dokładnie 45,8% ogółu dostaw na polski rynek). W sierpniu 2024 r. import LPG z Rosji stanowił już tylko 35% gazu płynnego sprowadzanego do Polski, a w listopadzie 2024 r. odsetek tego paliwa pochodzącego z Rosji wynosił na polskim rynku już tylko 20%.
LPG nie zabraknie
Biorąc pod uwagę sukcesywne, trwające od roku, przygotowania firm importujących LPG do zmiany kierunku dostaw gazu płynnego, można stwierdzić, że LPG na polskim rynku nie powinno zabraknąć. Pisaliśmy o tym w kilku artykułach:
ORLEN Paliwa
Spółka Orlen Paliwa, która zaopatruje polski rynek LPG w około 30 procentach nie importuje gazu płynnego z Rosji od 2022 r. Większość jej sprzedaży stanowi gaz płynny produkowany we własnych rafineriach. Podaż jest uzupełniana o import pochodzący z krajów Europy Zachodniej i z północy kontynentu. W celu zwiększenia możliwości importowych ORLEN rozbudowuje także moce przeładunkowe terminali morskich.
- w Szczecinie o 50% do około 400 tys. ton rocznie,
- w 2023 r. ORLEN rozbudował możliwości magazynowe i w zakresie dystrybucji LPG w Gdańsku, gdzie funkcjonuje 5 zbiorników mieszczących 3 500 t LPG.
GASPOL
GASPOL zrezygnował z importu rosyjskiego LPG w 2022 r. o czym informowaliśmy w artykule "GASPOL rezygnuje z rosyjskiego LPG". Firma dysponuje własnym terminalem LPG w Gdańsku, którego zdolności przeładunkowe wynoszą 500 000 t rocznie. Dysponuje on 16 zbiornikami, które mieszczą 13 200 ton LPG.
UNIMOT
UNIMOT także sukcesywnie przygotowywał się do zmiany kierunku dostaw LPG do Polski. Od Października 2024 r. UNIMOT wynajmuje moce magazynowe i przeładunkowe w terminalu HES Wilhelmshaven Tank Terminal o czym informowaliśmy w artykule "Unimot wynajął terminal LPG w Niemczech". W listopadzie 2024 r. pojawiła się informacja, że UNIMOT wyczarterował gazowiec LPG ("Grupa UNIMOT wyczarterowała gazowiec LPG").
Dodatkowo Grupa UNIMOT zwiększyła liczbę kolejowych cystern LPG, których jest obecnie około 200 oraz planuje w najbliższym czasie rozbudowę infrastruktury magazynowej LPG w terminalu w Piotrkowie Trybunalskim.
Ministerstwo Przemysłu
Obecnie nie ma zagrożenia związanego z wystąpieniem niedoborów LPG na rynku w związku ze zbliżającym się terminem wejścia w życie 12 pakietu sankcji – wynika z analizy raportów z poszczególnych województw oraz spotkań przedstawicieli Ministerstwa Przemysłu w ramach Grupy Roboczej z przedstawicielami branży. Od 20 grudnia 2024 r. zostaną wstrzymane wszelkie dostawy gazu płynnego LPG z Federacji Rosyjskiej do Polski.
Obecni na spotkaniu przedstawiciele spółek LPG i organizacji zrzeszających stwierdzili, że sytuacja na rynku LPG jest stabilna. Udział objętego sankcjami paliwa rosyjskiego w rynku polskim, systematycznie maleje i co bardzo istotne przy nieznacznym wzroście cen na stacjach. Podkreślono, że przygotowania do wejścia sankcji we wszystkich sektorach rynku LPG przebiegły dobrze i obecnie nie ma zagrożenia związanego z wystąpieniem niedoborów tego paliwa na rynku.
Ministerstwo Przemysłu, Departament Ropy, Gazu i Gospodarki Wodorowej
Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)
Spodziewamy się, że docelowo poziom legalnego, nieobjętego sankcjami, importu rosyjskiego ustabilizuje się na poziomie kilkunastu procent. Resztę pokryją zdywersyfikowane dostawy, m.in. ze Szwecji, Norwegii, Niemiec, USA czy Wielkiej Brytanii. Nie spodziewamy się deficytu LPG na rynku.
Według prognoz, w 2025 r. ceny autogazu mogą się ustabilizować na poziomie około 3,30 zł za litr. Polska pozostaje przygotowana na zmiany, a rynek dostosowuje się do nowych realiów.
Bartek Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego
Jak widać z powyższych informacji i wypowiedzi, branża LPG jest przygotowana na zmianę kierunku dostaw. Należy liczyć się z niewielkim wzrostem cen tego paliwa ponieważ będzie ono kupowane w innych cenach, wyższy będzie także koszt jego transportu.
Warto wiedzieć
W drugiej połowie marca i na początku kwietnia 2022 r. cena LPG wynosiła blisko 3,80 zł za litr przy cenie benzyny na poziomie 6,79 zł za litr. Różnica w cenach obu paliw wynosiła wtedy 3 zł, czyli o 16 groszy więcej niż obecnie.
Na razie wszystkie scenariusze dotyczące zmiany cen autogazu na stacjach okazały się nietrafione i mocno przeszacowane (w górę). Pomimo zapowiedzi, że cena LPG wzrośnie do poziomu około 3,30 zł za litr nic takiego się do tej pory nie stało. Wręcz przeciwnie, mamy do czynienia z niewielką obniżką cen.
Na przełomie listopada i grudnia 2024 r. średnia cena LPG wg e-petrol wynosiła już 3,19 zł za litr i wydawało się, że zmierzała do prognozowanych 3,30 zł za litr.
Obecnie, wg notowania e-petrol z 18 grudnia 2024 r. średnia cena litra autogazu wynosi w Polsce 3,15 zł i jest niższa od średniej ceny benzyny o 2,84 zł (litr benzyny kosztuje 5,99 zł) co cały czas zapewnia dużą opłacalność jazdy na LPG. Montaż samochodowych instalacji gazowych jest także bardzo opłacalny. Jego koszt zwraca się bardzo szybko.