Z informacji SAMAR wynika, że styczniu 2025 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 69 119 używanych pojazdów osobowych, które sprowadzono z zagranicy. Jest to liczba o 4,7% większa niż rok wcześniej (w 2024 r.). Sprowadzono także 7 874 używane samochody użytkowe, co stanowi blisko 17-procentowy wzrost rok do roku. Jest to najlepszy wynik od 2000 r. Najlepszy ale chyba jednak nie świadczący dobrze o kondycji polskich małych i średnich firm, które zamiast kupować auta nowe skłaniają się do zakupów na rynku wtórnym.
Średni wiek sprowadzanych samochodów używanych jest nadal wysoki i wynosi blisko 12 lat (11,96 roku – o pół roku mniej niż w 2024 r.). To akurat cieszy, ponieważ jest to około 3 lata mniej od średniego wieku samochodów w Polsce, który wynosi blisko 15 lat.
Jak podaje SAMAR największy wpływ na średni wiek aut używanych sprowadzonych w styczniu 2025 r. miały samochody benzynowe, które zdominowały rynek aut używanych. Ich udział przekroczył 60% a średni wiek sprowadzanych aut benzynowych to 12,05 roku.
Wzrost liczby importowanych używanych aut elektrycznych w styczniu 2025 r. był wyższy o 39,9% w stosunku do tej liczby w styczniu 2024 r. Trudno sobie jednak wyobrazić sprowadzony 12-letni samochód elektryczny, bo tyle mniej więcej wynosi okres ich użytkowania. Ich średni wiek jest znacznie niższy.
Polacy najchętniej kupują spalinowe Ople Astry i Volkswageny Golfy. Są to dwa najpopularniejsze modele wśród sprowadzanych zza granicy używanych aut osobowych. Wśród aut użytkowych króluje Renault Master.
Najpopularniejszym krajem, z którego sprowadzane są auta używane nadal są Niemcy, skąd w styczniu 2025 r. pochodziło 39 814 pojazdów (wzrost z stosunku do 2024 r. o 5,8%). Na drugim miejscu znalazła się Francja, z której w styczniu 2025 r. sprowadzono 7 838 samochodów (mniej o 2,2% w stosunku do 2024 r.).
Trzecim pod względem liczby sprowadzonych samochodów krajem okazały się Stany Zjednoczone, z których pochodziło 6 095 aut, czyli o 37,8% więcej niż w styczniu 2024 r. Podobny wzrost (37,5%) nastąpił w liczbie aut sprowadzanych z Kanady (645 samochodów – 11 pozycja w rankingu najbardziej popularnych kierunków importu aut używanych).
Dużo więcej samochodów używanych pochodziło także z Włoch (2 857 sztuk – wzrost o 27,8% w stosunku do stycznia 2024 r.).
Trwający od dłuższego czasu wzrost liczby samochodów używanych importowanych do Polski wynika z powrotu do normalności rynków zagranicznych pod latach pandemicznych, kiedy podaż pojazdów używanych była znacznie mniejsza. Wpływ na jej zwiększenie z pewnością ma także pogłębiający się proces elektryfikacji aut na rynkach zagranicznych, co zwiększa liczbę oferowanych na rynku wtórnym aut spalinowych.
Z drugiej strony, niski kurs euro sprzyja wzrostowi opłacalności sprowadzania aut używanych z zagranicy a wysokie ceny nowych samochodów zwiększają na nie popyt. Nie bez znaczenia dla zachowań konsumentów pozostają doniesienia medialne dotyczące kar nakładanych na producentów samochodów ze względu na przekroczenie emisji dwutlenku węgla, które mogą się przełożyć na ceny aut.
Paradoksalnie zatem przeszacowane wymagania ekologiczne, które są bezwzględnie egzekwowane przez władze Unii Europejskiej (UE) w stosunku do producentów pojazdów przyczyniają się do zwiększania popytu na spalinowe auta używane. Spełnienie wzrastających wymagań ekologicznych przez producentów pojazdów odbywa się niemałym wysiłkiem (wysokie nakłady na rozwój i mniejsze marże na autach elektrycznych niż na spalinowych). Przekłada się to na ceny samochodów elektrycznych, których kupno (bez dopłat) jest praktycznie nieopłacalne. Dlatego kierowcy sięgają po auta używane z rynku wtórnego.
Czyli ambitne cele środowiskowe odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego, przynajmniej w pewnym wymiarze.
Dominujący udział samochodów wyposażonych w benzynowe jednostki napędowe (ponad 41 000 takich aut sprowadzonych w styczniu 2025 r.) wskazuje, że duża ich część trafi do warsztatów montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych.
Podawany przez SAMAR średni wiek sprowadzanych do Polski aut benzynowych, czyli ponad 12 lat, wskazuje, że importerzy dostosowują się do potrzeb rynku aut używanych sprowadzając do Polski samochody dostępne cenowo dla potencjalnych użytkowników. Są to często auta wyposażone w jednostki z pośrednim wtryskiem benzyny, które w powszechnym odbiorze są łatwiejsze i tańsze w konwersji na zasilanie LPG. Zatem z pewnością zwiększający się import aut używanych zwiększy obłożenie pracą sektora związanego z samochodowymi instalacjami gazowymi.
Po raz kolejny potwierdza się teza, że ekologia nie może być droga (nieopłacalna), niewygodna i niedostępna. A takie niestety są samochody elektryczne.
Są drogie, uzyskiwane przez producentów marże niższe, a żywotność przynajmniej dwukrotnie mniejsza niż samochodów spalinowych. Ponadto elektryki są niewygodne w użytkowaniu poprzez niedostępność infrastruktury do ładowania i cały czas niedoskonałą technologię magazynowania energii elektrycznej.
To, że ekologia nie może być droga już dawno zauważyli przedstawiciele branży autogazu zrzeszeni w organizacji Liquid Gas Europe, którzy oferują ekologiczne technologie napędowe oparte na LPG (dostępne wygodne i opłacalne). Już niedługo, po upowszechnieniu się bioLPG lub syntetycznego LPG (paliw tożsamych z LPG, niewymagających żadnych zmian w układach zasilania ani na żadnym etapie dystrybucji), technologie te mogą stać się wręcz bardziej zeroemisyjne niż obecne samochody elektryczne przy obecnym polskim miksie energetycznym i sposobie kalkulowania emisji przez UE.
Klienci, konsumenci i operatorzy transportu przyjmą opcje niskiej i zerowej emisji tylko wtedy, gdy technologia będzie dostępna, wygodna i opłacalna.
Liquid Gas Europe - The European LPG Association
Skoro można prościej i łatwiej to dlaczego próbujemy iść "pod prąd", a właściwie "z prądem" (mając na uwadze auta elektryczne), ale to też "pod prąd" a przynajmniej bardzo "pod górkę".
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl