Powodem całego zamieszania związanego z rejestracją aut z USA był wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 4 grudnia 2024 r., który dotyczył rejestracji ciągników rolniczych marki Belarus, które zostały zarejestrowane niezgodnie z prawem, bez posiadania wymaganych dokumentów w tym deklaracji zgodności WE (dokument stwierdzający zgodność wyrobu z wymaganiami zasadniczymi właściwych dyrektyw Unii Europejskiej).
W niektórych miastach, wskutek nadinterpretacji tej decyzji sądu przez urzędników Wydziałów Komunikacji, pojawiły się przypadki odmowy rejestracji pojazdów pochodzących z USA.
Były to pojedyncze przypadki ale nabrały rozgłosu i właściciele oraz potencjalni właściciele aut amerykańskich zaczęli obawiać się o ich rejestrację i późniejszą możliwość odsprzedaży.
Kolejnym czynnikiem, który pogłębił falę niepokoju była opublikowana 31 grudnia 2024 r. nowelizacja Rozporządzenia w Sprawie Szczegółowych Czynności Organów w Sprawach Związanych z Dopuszczeniem Pojazdu do Ruchu. Wprowadziła ona zmiany dotyczące rubryki "K" w dowodzie rejestracyjnym, związanej z numerem świadectwa homologacji pojazdu.
Nabywcy i właściciele aut z Ameryki zaczęli obawiać się, że nowelizacja ta wiąże się z koniecznością posiadania europejskiej homologacji. Auta z rynku amerykańskiego jej oczywiście nie mają. Co więcej, potwierdzenie tych obaw spowodowałoby brak możliwości importu pojazdów z krajów nie należących do Unii Europejskiej.
23 stycznia 2025 r. Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury wydał oficjalne stanowisko, które łagodzi emocje związane z pogłoskami o braku możliwości rejestracji aut z USA.
Ministerstwo tłumaczy, że NSA w swoim wyroku odnosił się wyłącznie do konkretnej sprawy rejestracji ciągnika rolniczego, która nie może stanowić odniesienia do rejestracji wszystkich pojazdów bez europejskiej homologacji.
Natomiast w odniesieniu do zmian w rubryce "K" w dowodach rejestracyjnych Ministerstwo mówi, że dotyczą one jedynie doprecyzowania procedur administracyjnych i nie stanowią o wprowadzeniu obowiązku wpisywania numeru świadectwa homologacji dla pojazdów spoza UE.
Proces rejestracji samochodów importowanych z USA pozostaje zatem bez zmian.
Ze względu na duże pojemności jednostek napędowych stosowanych w amerykańskich autach, ich użytkownicy często decydują się na montaż instalacji LPG, co pozwala znacząco obniżyć koszty użytkowania związane z paliwem. Są warsztaty, które wręcz specjalizują się w konwersji na zasilanie LPG samochodów pochodzących z rynku amerykańskiego (np. firma Salachna Auto z Nysy, o której pisaliśmy m. in. w artykule "Salachna Auto – amerykańskie auta na LPG").
Wbrew początkowym obawom, import i rejestracja samochodów z USA w Polsce pozostają w 2025 roku w pełni legalne. Zmiany w przepisach dotyczą jedynie doprecyzowania procedur administracyjnych, a nie wprowadzania nowych wymogów. Właściciele amerykańskich aut mogą więc spać spokojnie i cieszyć się jazdą swoimi wyjątkowymi pojazdami po polskich drogach.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl