W Europie nikt przy zdrowych zmysłach nie wpadłby na pomysł, by montować 6,2-litrowy, benzynowy silnik V8 do czegokolwiek innego niż BMW z witaminą M, Mercedes przyprawiony przez AMG albo Audi z wiele mówiącym skrótem RS w nazwie. Co innego za Atlantykiem, gdzie Ford F-150 jest najchętniej kupowanym samochodem osobowym. A skoro tak, pojawia się przestrzeń do eksperymentów, nierzadko dość szalonych. Dość wspomnieć innego pick-upa, Dodge'a Rama SRT-10, z 8,3-litrowym silnikiem V10 z Vipera... W porównaniu z nim 416-konny Raptor wydaje się potulny jak baranek.
Łatwiej ubierać niż karmić...
Silnik o pojemności 6,2 l to jednak nie kaktus i swoje wypić musi. Żeby rachunki wystawiane przez barmana były niższe, naturalnym rozwiązaniem wydaje się montaż instalacji gazowej, w tym przypadku oczywiście na tyle wydajnej, by zaspokoić niemal nieograniczony apetyt potężnej i paliwożernej jednostki napędowej. Wybór warsztatu Auto Mix ze Skrzyszowa padł na sprawdzony system STAG-300-8 PREMIUM z katalogu białostockiego producenta AC S.A.
Co Raptor ma pod maską?
Polecenia wydawane przez sterownik wykonywane są przez dwie listwy wtryskowe AC W01 oraz dwa reduktory Magic Jet Power, łącznie zdolne obsłużyć silnik o mocy nawet 700 KM, a więc dysponujące pokaźnym zapasem wydajności. Zbiornik LPG zamontowano w miejscu koła zapasowego, czyli pod podwoziem, na tylnym zwisie. Pojemność geometryczna tej butli to aż 103 l, co oznacza, że w praktyce mieści się do niej 82,4 l gazu. Wydawałoby się, że to dużo, ale pojazdowi pokroju Raptora taka ilość wystarcza na maksymalnie 400 km. To i tak niezły wynik, chociaż większość samochodów, jakie znamy z ulic, tyle paliwa zużywa do pokonania raczej 800-1000 km. No cóż, coś za coś – V-ósemki potrzebującej 5 l paliwa na 100 km jazdy jeszcze nie wymyślono. Na szczęście jest LPG, które w pewnym sensie zmniejsza poziom spalania o połowę – poprzez obniżenie o taką właśnie proporcję kosztów tankowania.
Komu taki samochód?
O ile tego typu auto świetnie sprawdziłoby się w rajdach terenowych (i to bez większych modyfikacji), jego użyteczność na co dzień pozostaje ograniczona. Oczywiście, nadal ma pojemną przestrzeń ładunkową, a dzięki przedłużonej kabinie może przewieźć kogoś więcej niż tylko kierowcę i jednego pasażera, ale w naszych warunkach nadwozie typu pick-up bardziej kojarzy się z wołem roboczym niż samochodem do jazdy na co dzień. Każdemu jednak według potrzeb i gustu – jeżeli czyimś wymarzonym narzędziem do przemieszczania się z punktu A do punktu B jest akurat Ford F-150 SVT Raptor, pozostaje nam jedynie uszanować ten wybór. A przychodzi nam to tym łatwiej, że na pokładzie jest instalacja gazowa. Dzięki temu można uznać, że zdrowemu rozsądkowi stało się zadość.
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl