Powstanie Mitsubishi Colt na bazie Renault Clio jest wynikiem działań Aliansu Renault – Nissan – Mitsubishi, które pozwoliły na wykorzystanie modeli Renault Captur i Renault Clio do opracowania dwóch modeli nowej generacji – ASX i nowego Colta na platformie CMF‑B (Common Module Family).
Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – wprowadza na polski rynek nową wersję silnikową modelu Colt, napędzaną zarówno benzyną, jak i gazem LPG. Pojazd wzbogaci ofertę popularnego modelu, który od premiery w 2023 roku zdobył zaufanie klientów i wiele prestiżowych nagród. Dzięki nowej wersji w gamie Colta pojawi się ekonomiczna i ekologiczna opcja, trafiająca w przyzwyczajenia polskich kierowców, którzy od lat chętnie kupują samochody napędzane gazem płynnym.
Z danych GUS wynika, że około 14% zarejestrowanych w Polsce pojazdów zasilanych jest gazem LPG. Cenione są zwłaszcza modele z fabryczną instalacją gazową, dającą właścicielowi pewność bezawaryjnej eksploatacji i ochrony serwisowej przez lata (oferta Mitsubishi zakłada 5-letnią ochronę gwarancyjną zarówno na samochód, jak i instalację gazową).
Polacy chętnie korzystają z bardziej ekonomicznej opcji, kupując samochody, które z racji podwójnego systemu zasilania zapewniają zarówno znaczne oszczędności, jak i większy zasięg.
Cena LPG jest nadal wyraźnie niższa, niż 95-oktanowej benzyny, co sprawia, że przejechanie 100 km może kosztować właściciela modelu z instalacją gazową nawet o 40% mniej, niż kierowcę, który tankuje tylko benzynę.
Koszt przejechania 100 km Mitsubishi Coltem na benzynie wynosi 34 zł, natomiast średni koszt przejechania 100 km na LPG to tylko 23 zł.
Nie bez znaczenia jest również wygoda korzystania z samochodów dwupaliwowych. Przy bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze stacji tankowania gazu, możemy w jednym punkcie uzupełnić dwa zbiorniki, a przełączanie pomiędzy źródłami paliwa następuje samoczynnie, w sposób niezauważalny dla kierowcy. Po uruchomieniu zapłonu samochód korzysta z benzyny, następnie przełącza się na zasilanie LPG i pozostaje w tym trybie aż do wyczerpania gazu.
W przypadku Mitsubishi Colt LPG kierowca ma do dyspozycji dwa zbiorniki: 32-litrowy zbiornik gazu oraz 39-litrowy – benzyny. Przy założeniu, że obydwa zbiorniki są zatankowane do pełna, jadąc w dobrych warunkach zasięg wnosi do 450 km z włączoną instalacją gazową (spalanie 6,9 l LPG na 100 km) i do 750 km na benzynie (spalanie 5,2 l benzyny na 100 km), czyli łączny zasięg na obu paliwach wynosi do 1200 km.
Mitsubishi Colt, podobnie jak Renault Clio wykorzystuje turbodoładowany silnik zbudowany w trzycylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym, który ma pojemność skokową 999 cm³. W głowicy pracują po cztery zawory w każdym z cylindrów. Ich pracą steruje pojedynczy wałek rozrządu zamontowany na głowicy.
Sześć zaworów dolotowych steruje dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej do każdej z 3 komór spalania w silniku, pozostałe sześć otwiera się by opróżnić je ze spalin. Zawory oraz ich gniazda w głowicy są utwardzane w wyniku odpowiednio dobranych procesów obróbki cieplno-chemicznej.
Silnik jest zasilany benzyną przez sekwencyjnie uruchamiane wtryskiwacze zamontowane w kanałach dolotowych poszczególnych cylindrów. Dodatkowy, gazowy układ zasilania ma wtryskiwacze dawkujące LPG w fazie lotnej także do kanałów dolotowych.
Jednostka napędowa osiąga moc maksymalną 100 KM (74 kW) dostępną w zakresie od 4 600 do 5 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm dostępny już od 2 000 i utrzymujący swoją wartość do 3 500 obr./min.
Silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią sterowaną ręcznie.
Emisja dwutlenku węgla (CO2) silnika wg cyklu WLTP wynosi:
Emisja CO2 przy zasilaniu gazem jest o 13% mniejsza.
Landi Renzo jest nadal większościowym dostawcą gazowych układów zasilania do samochodów Grupy Renault (Renault i Dacii), choć Grupa dopuściła jako dostawcę także włoską markę BRC należącą do światowego potentata Westport Fuel Systems. Przykładem może być Dacia Duster, którą ostatnio testowaliśmy w gazeo.pl (link pod artykułem). W wyniku działań Aliansu Renault – Nissan – Mitsubishi, instalacja BRC może być także stosowana w nowym Mitsubishi Colt.
Instalacja gazowa, której dostawcą jest włoski producent, firma Landi Renzo, jest montowana w warunkach fabrycznych a pojazd jest homologowany na obu paliwach (benzynie i LPG).
W gazowym układzie paliwowym wykorzystywany jest reduktor-parownik, który nie jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej. Dzięki temu dostęp do elektrozaworu jest łatwiejszy co upraszcza wymianę wkładu filtra fazy ciekłej.
W układzie ogrzewania reduktora stosowana jest dodatkowa pompa cieczy chłodzącej, która przyspiesza osiągniecie przez reduktor właściwej temperatury pracy i szybsze przełączenie silnika na zasilanie LPG.
Mitsubishi Colt LPG jest oferowane w wersji wyposażenia Invite, co oznacza, że pojazd ma stację multimedialną SDA (Smartphone Display Audio) z 7-calowym ekranem, oferującą bezprzewodowy interfejs Android Auto lub Apple CarPlay, a także użyteczne elektroniczne dodatki: system dostępu bezkluczykowego, system głośnomówiący Bluetooth do komunikacji i obsługi smartfona oraz ładowarkę indukcyjną.
Wszystkie istotne informacje przekazuje znajdujący się przed kierowcą cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 7‑cali, a o mniejsze zmęczenie i stres podczas jazdy dba pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, na który składają się: system rozpoznawania znaków drogowych (TSR – Traffic Sign Recognition), system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM – Forward Collision Mitigation), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDW – Lane Departure Warning), system wspomagania utrzymania na pasie ruchu (LKA – Lane Keep Assist) oraz system wspomagania ruszania na wzniesieniu, a także system powiadamiania ratunkowego eCall. Jak wszystkie modele Mitsubishi, Colt w każdej wersji wyposażony jest w komplet poduszek powietrznych.
Komfort prowadzenia podnoszą: tempomat, automatyczna klimatyzacja, kierownica obszyta skórą syntetyczną i elektrycznie składane lusterka.
O ochronę na miejskich parkingach dbają przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. Wersja Invite wyróżnia się przednimi reflektorami w technologii LED, klamkami w kolorze nadwozia oraz czarnymi, lakierowanymi osłonami lusterek zewnętrznych.
Cena samochodu Mitsubishi Colt 1.0 Invite (rok modelowy 2025) z silnikiem 1.0 l 100 KM z instalacją LPG i ręczną 6-biegową skrzynią przekładniową wynosi 89 450 zł.
Porównywalne Mitsubishi Colt 1.0 66 KM (rok modelowy 2025) w niższej wersji wyposażenia Inform (nie występuje jako Invite) kosztuje 72 990 zł
Wersja benzynowa Mitsubishi Colt Invite z silnikiem 1.0 91 KM (rok modelowy 2024) kosztująca katalogowo 86 790 zł jest obecnie oferowana z rabatem w cenie 73 790 zł.
Podobnie jak wszystkie pojazdy Mitsubishi sprzedawane w Europie, Colt LPG jest objęty zobowiązaniem serwisowym Mitsubishi, które zawiera:
Wprowadzenie wersji LPG w gamie modelowej Mitsubishi Colt pokazuje, że polscy kierowcy cały czas szukają samochodów tańszych w użytkowaniu w porównaniu z zasilanymi klasycznymi paliwami silnikowymi. I wcale nie są to niepraktyczne i niestety, przy komercyjnym ładowaniu, drogie w użytkowaniu elektryki, tylko samochody zasilane autogazem. Dla Mitsubishi, które w Polsce już oferowało modele z LPG lub przystosowane do zasilania gazem płynnym, wprowadzenie gazowego Colta z pewnością będzie oznaczać dopływ nowych klientów, a to pewnie przełoży się na wyniki sprzedaży marki w Polsce.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl