W czwartym kwartale 2024 r., po raz kolejny, najniższy koszt przejechania 100 km wśród samochodów tankowanych i ładowanych (w przypadku samochodów elektrycznych) na stacjach komercyjnych oferowały samochody zasilane autogazem.
Pokonanie 100 km samochodem zasilanym LPG kosztowało w czwartym kwartale 2024 r. 24,18 zł (pod uwagę wzięto najbardziej popularne modele pojazdów zasilanych LPG o mocy silnika 100-150 KM zarejestrowane jako nowe w 2024 r.).
Z kolei koszty pokonania 100 km samochodem wodorowym (średnim SUVem i croosoverem) były w czwartym kwartale 2024 r. najwyższe i wynosiły 65,55 zł (ponad 2,7 raza niż na LPG).
42,54 zł trzeba zapłacić za przejechanie 100 km samochodem segmentu C (autem kompaktowym o średniej wielkości zapewniającym miejsce dla 5 dorosłych osób z umiarkowaną przestrzenią na bagaż) zasilanym sprężonym gazem ziemnym (CNG).
W przypadku samochodów elektrycznych, ładowanych na stacjach komercyjnych, koszt przejechania 100 km wynosił w 4 kwartale 2024 r. od 40,55 zł (dla samochodów segmentu C) do 43,35 zł (dla średnich SUVów i crossoverów).
Po raz pierwszy Ministerstwo Przemysłu podało metodologię obliczeń kosztów przejechania 100 km poszczególnymi samochodami (segment C i średnie SUV-y i crossovery) publikując założone w obliczeniach poziomy zużycia paliwa pojazdów oraz jednostkowe koszty poszczególnych nośników energii.
Również po raz pierwszy Ministerstwo Przemysłu podało koszty ładowania samochodów energią elektryczną w gospodarstwach domowych z przysłowiowego "gniazdka", chyba chcąc podbudować ich "reputację" pod względem kosztów użytkowania.
Koszt przejechania 100 km samochodem ładowanym z "gniazdka" w domu wynosi od 18,13 zł (dla samochodów segmentu C) do 19,38 zł (dla średnich SUVów i crossoverów), czyli nieco taniej niż na LPG.
LPG cały czas (od ponad 30 lat) potwierdza, że jest najtańszym z powszechnie dostępnych (na stacjach tankowania) paliw silnikowych i nawet nieco niższe koszty użytkowania aut elektrycznych, ładowanych w domu, nie są w stanie zagrozić dojrzałej technologii jaką oferuje autogaz. Auta LPG mają nieporównywalnie większy zasięg niż elektryki, mają do dyspozycji znakomicie rozwiniętą infrastrukturę do tankowania a koszt samochodów zasilanych autogazem nie odbiega od klasycznych samochodów benzynowych i jest bez porównania niższy niż samochodów elektrycznych. Dodatkowo każdy samochód benzynowy można niewielkim kosztem poddać konwersji na zasilanie LPG, praktycznie dwukrotnie ograniczając koszty użytkowania związane z paliwem.
Poza tym samochody spalinowe zasilane LPG można użytkować bez większego wysiłku nawet ponad 20 lat. W przypadku aut elektrycznych i spadku wydajności baterii trakcyjnej wraz z liczbą cykli ładowania ich żywotność nie przekracza 10 lat (koszty nowej baterii są absurdalnie wysokie i jej wymiana jest całkowicie nieopłacalna).
I to jest ekologia proponowana dla europejskiej motoryzacji po roku 2035...
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl