Ponad rok funkcjonowania na rynku przepisów dotyczących montażu samochodowych instalacji gazowych w nowej ustawie skłonił nas do wizyty w siedzibie Transportowego Dozoru Technicznego (TDT), który na jej mocy (Ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia) został instytucją odpowiedzialną na terenie Polski za prowadzenie procedur homologacji, także w zakresie homologacji samochodowych instalacji gazowych.
Projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia wywołał liczne protesty i był powodem wielu komentarzy niektórych uczestników rynku samochodowych instalacji gazowych, którzy obawiali się np. wygaśnięcia dotychczasowych homologacji sposobu montażu i wynikających z tego faktu konsekwencji w postaci wyłączenia z ruchu samochodów LPG (braku prawnej możliwości poruszania się ich po drogach). Nic takiego się jednak nie zdarzyło. Branża samochodowych instalacji gazowych działa cały czas praktycznie na takich samych zasadach jak dotychczas.
Ustawa miała z pewnością wpływ na uporządkowanie rynku. Firmy będące właścicielami świadectw homologacji zaczęły bardzo dokładnie sprawdzać swoje sieci warsztatów (sieci dealerskie). Nadzór nad procesem montażu samochodowych instalacji gazowych w sieci warsztatów to podstawowy obowiązek instalatora, czyli właściciela świadectwa homologacji, który podlega kontroli Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) jeśli wystąpią jakieś nieprawidłowości i zostaną do TDT zgłoszone. W wyniku tych działań instalatorów (właścicieli świadectw homologacji) wiele warsztatów zostało usuniętych z list, co z pewnością będzie miało przełożenie na jakość świadczonych usług w sieciach poszczególnych firm.
Homologacja sposobu montażu instalacji LPG nie dotyczy konkretnych elementów (choć określa jakie elementy instalacji LPG lub CNG właściciel konkretnego świadectwa homologacji (instalator) może montować), tylko procesu montażu instalacji LPG lub CNG w pojeździe, który musi być wykonany zgodnie z odpowiednimi zasadami gwarantującymi prawidłowe i bezpieczne działanie gazowego układu zasilania w samochodzie, nad którymi właściciel homologacji (instalator) sprawuje odpowiedni nadzór w ramach prowadzonego w firmie systemu zapewnienia jakości, szczególnie jeśli montaż w ramach świadectwa homologacji instalatora jest prowadzony w sieci dealerskiej składającej się z wybranych i zgłoszonych przez instalatora zakładach montujących.
Jedną z nowych obowiązków jakie wprowadziła ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia w kontekście homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem jest obowiązująca od 17 maja 2024 r. konieczność umieszczania w samochodach naklejek (w sposób trwały i łatwo dostępny, w miejscu widocznym na ramie drzwi albo pod pokrywą komory silnika), które muszą zawierać informacje pozwalające na identyfikację warsztatu, który dokonał konwersji auta na zasilanie LPG oraz instalatora, w którego sieci dany warsztat funkcjonuje.
Jak przekonują przedstawiciele TDT naklejki są m. in. "na wypadek gdyby był wypadek", który miałby związek z działaniem instalacji LPG. Umieszczone na niej dane pozwalają na ustalenie podstawowych danych o montażyście i właścicielu homologacji. Ułatwiają one także odtworzenie dokumentacji samochodowej instalacji LPG w razie zaistnienia takiej potrzeby (np. po jej zagubieniu).
Co istotne brak naklejki nie jest traktowany podczas badania technicznego (corocznego przeglądu rejestracyjnego) jako przyczyna negatywnego jego wyniku.
Zgodnie z wymaganiami Ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, każde świadectwo homologacji (nie tylko homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem) podlega kontroli zgodności, która jest wykonywana nie rzadziej niż raz na 3 lata.
W przypadku homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem kontrole zgodności w ostatnim roku ograniczały się właściwie do nowych podmiotów, które wnioskowały o wydanie takiej homologacji.
W stosunku do rynku gazowego ograniczyliśmy się tylko do tych, którzy wnioskują o wydanie nowego świadectwa homologacji, czyli tam, gdzie takiej kontroli nigdy nie było. Ale rynek LPG także będzie musiał zacząć być kontrolowany. W związku z
tym przynajmniej raz na trzy lata powinna być wykonana kontrola zgodności produkcji. W przypadku "gazówek" będzie to kontrola zgodności sposobu montażu (usługi). Wymaganie to wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2018/858 i jest przeniesione do ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Na tej podstawie te kontrole będą przeprowadzane, oczywiście w miarę naszych mocy przerobowych.Artur Marciniszyn, Kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów w Transportowym Dozorze Technicznym (TDT)
Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli TDT takie kontrole będą przeprowadzane u właścicieli homologacji. Ich istotą będzie sprawdzanie systemu jakości, który pozwala instalatorowi na sprawowanie kontroli nad procesem montażu samochodowych instalacji gazowych w swojej sieci warsztatów, które współpracują z instalatorem montując instalacje na podstawie jego świadectwa homologacji. Kontrola nie będzie dotyczyła montowanych podzespołów tylko procesu ich montażu i zgodności tego montażu z wymaganiami oraz czy dany podzespół instalacji może być montowany na podstawie kontrolowanego świadectwa homologacji.
Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, która weszła w życie 1 lipca 2023 r. oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2023 r. w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu wprowadziły możliwość uzyskania świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji gazowych dla pojazdów kategorii C i T (ciągników rolniczych gąsienicowych i kołowych).
Było to "światełko w tunelu" dla firm zainteresowanych tematem montażu instalacji LPG w pojazdach stosowanych w rolnictwie. Niestety cały czas nie są opracowane procedury badawcze dla tego rodzaju pojazdów dostosowanych do zasilania LPG.
Na montaż instalacji LPG w pojazdach kategorii C i T nie ma wymagań unijnych, muszą one być opracowane na podstawie wymagań krajowych. W związku z tym do załącznika nr 9 zaimplementowano wymagania regulaminów 67 i 110 ale one odnoszą się tylko do kategorii M i N. Nie ma tam kategorii C i T. Czyli jeżeli gdzieś w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojawi się kategoria C i T to będzie podstawa do tego żeby oprzeć na tym procedurę homologacji sposobu montażu instalacji gazowej dla ciągników a z drugiej strony będą wytyczne dla diagnosty, który będzie wiedział na zgodność z czym ma badać taki pojazd.
Artur Marciniszyn, Kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów w Transportowym Dozorze Technicznym (TDT)
Okazuje się, że skuteczne rozwiązanie tego problemu, czyli zasilania gazowego ciągników rolniczych zaproponowano na rynku czeskim.
Jest jeszcze homologacja typu UE wydawana zgodnie z rozporządzeniem parlamentu europejskiego i rady nr 167/2013, które określa system homologacji dla ciągników rolniczych, leśnych i przyczep do tych pojazdów. Czesi wydali taką homologację na ciągnik rolniczy zasilany CNG. Może to będzie jakiś przełom w dopuszczeniu zasilania gazowego w ciągnikach.
Artur Marciniszyn, Kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów w Transportowym Dozorze Technicznym (TDT)
Nowa ustawa homologacyjna, która obejmuje także przepisy homologacji sposobu montażu instalacji gazowych wprowadziła także możliwość uzyskania świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji wg regulaminu 115 EKG ONZ.
W ciągu ponad roku obowiązywania nowych przepisów nikt nie wystąpił z wnioskiem o uzyskanie takiej homologacji. A przeciwnicy ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia twierdzili, że jej wprowadzenie to tylko przykrywka do uregulowania całego runku samochodowych instalacji gazowych na podstawie homologacji sposobu montażu instalacji wg regulaminu 115 EKG ONZ. Nic takiego się nie wydarzyło.
Przepisy dotyczące sposobu montażu samochodowych instalacji gazowych nie uległy właściwie zmianie. Zgodnie z prawodawstwem unijnym wprowadzono tylko nową ustawę, która te przepisy z ustawy Prawo o ruchu drogowym przejęła. Nie mogło to wywołać skutków, które niektórzy uczestnicy rynku (producenci samochodowych instalacji gazowych) przewidywali w swych scenariuszach. Instalacje gazowe są montowane zgodnie z właściwie takim samymi przepisami, tylko zawartymi w innej ustawie i nic niedobrego na rynku się nie dzieje.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl