Ustawa UC 80 jest dokumentem, który dostosuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w zakresie systemu homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Ustawa reguluje wszelkie kwestie związane z homologacją, także homologacją, a właściwie homologacjami samochodowych instalacji gazowych, ponieważ wprowadza ona dodatkową ścieżkę w tym zakresie. Jest nią możliwość montażu instalacji gazowych zgodnie z Regulaminem 115.
Wydane przed dniem wejścia w życie ustawy o systemach homologacji pojazdów i ich wyposażenia (projekt UC80) świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowują ważność.
Ustawa ustala także m. in. maksymalną stawkę za kontrolę, która ma wynosić do 8000 zł. Do niej będą doliczane jeszcze koszty związane z dojazdem inspektorów TDT na miejsce kontroli ("Do opłat, (...) dolicza się koszty związane z podróżą służbową").
Termin płatności za wykonane przez TDT czynności nie może być krótszy niż 14 dni. O kontroli i jej zakresie TDT informuje firmę nią objętą na 14 dni przed jej wykonaniem.
Wysokość stawek za wydanie świadectwa homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu i opłata za zmiany w takim świadectwie będą wynosić tyle co obecnie czyli odpowiednio 1 600 i 400 zł (maksymalnie).
Ustawa o systemach homologacji pojazdów i ich wyposażenia (UC80) przeszła już procedury sejmowe i została przekazana Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.
Ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2023 r.
W ślad za Ustawą, 10 marca 2023 r., do Rządowego Centrum Legislacji trafił projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu, które obejmuje rozwiązania legislacyjne obecnie objęte zakresem rozporządzenia z dnia 10 maja 2013 r. (homologacja sposobu montażu) oraz nową - równoległą ścieżkę uzyskania homologacji na zgodność z Regulaminem nr 115.
Oznacza to, że dotychczasowe uregulowania dotyczące homologacji sposobu montażu samochodowych instalacji gazowych pozostają bez zmian a wprowadzona zostaje możliwość montażu instalacji LPG homologowanych według Regulaminu 115. W pojazdach, dla których z ekonomicznego punktu widzenia nie będą oferowane zestawy R115 cały czas będzie możliwy montaż instalacji LPG według homologacji sposobu montażu.
Korzystanie z możliwości montażu instalacji LPG wg Regulaminu 115 będzie więc dobrowolne.
"Projekt utrzymuje i optymalizuje aktualny krajowy system homologacji dotyczący obecnie funkcjonujących przepisów z zakresu sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, a jednocześnie wprowadza dla zainteresowanych podmiotów dodatkową, opcjonalną możliwość uzyskania homologacji zgodnie z Regulaminem ONZ nr 115. Obie procedury będą funkcjonować równolegle, a wybór procedury należeć będzie do podmiotów chcących dokonywać montażu takich instalacji w pojazdach.
Dotychczas wydane świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowają ważność po wejściu w życie projektowanej regulacji, zatem możliwy będzie dalszy montaż instalacji w oparciu o te świadectwa, a co za tym idzie - właściciele takich świadectw nie będą obciążeni nowymi kosztami związanymi z uzyskaniem nowych dokumentów."
Jak w wielu Rozporządzeniach, także i w tym bardzo istotny jest załącznik, który określa:
Załącznik do projektu Rozporządzenia wprowadza także wzór tabliczek wymaganych Ustawą o systemach homologacji pojazdów i ich wyposażenia (projekt UC80), które będą musiały być umieszczane przez warsztat w sposób trwały i łatwo dostępny (w miejscu widocznym na ramie drzwi albo pod pokrywą komory silnika).
Tabliczka taka powinna być wykonana z materiału odpornego na czynniki zewnętrzne (warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne) i umożliwiającego odczytanie danych, które zawiera.
W ramach rządowego procesu legislacyjnego projekt Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem zostanie przekazany do konsultacji publicznych do wielu podmiotów. Są wśród nich także branżowe organizacje związane pośrednio lub bezpośrednio z branżą zajmującą się samochodowymi instalacjami gazowymi, np. Koalicja na Rzecz Autogazu - Związek Pracodawców czy Polska Organizacja Gazu Płynnego - Związek Pracodawców.
Termin na zgłaszanie uwag do projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu wynosi 30 dni.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl