W artykule "Przywilej dla samochodowych instalacji LPG?" zaryzykowaliśmy stwierdzenie, że zmiana w ustawie o kierujących pojazdami spowoduje, że mając prawo jazdy kategorii B od minimum 2 lat, będzie można prowadzić samochód o DMC 4,25 t jeśli jest to pojazd zasilany LPG.
Udzielona przez Wydział komunikacji medialnej, Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska odpowiedź właściwie nie rozwiała naszych wątpliwości. Dowiedzieliśmy się, że wprowadzone w prawie zmiany mają na celu jedynie rozszerzenie uprawnień do prowadzenia pojazdów zasilanych alternatywnymi nośnikami energii na kierowców mających prawo jazdy kategorii B, co w założeniu ma spowodować wzrost popularności samochodów dostawczych zasilanych takimi paliwami.
Wprowadzona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiana w art. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, dotyczy zwiększenia zakresu uprawnień dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B dłużej niż 2 lata. Ma ona na celu umożliwienie szerokiej kategorii kierowców, legitymujących się prawem jazdy kat. B, prowadzenie lekkich zeroemisyjnych pojazdów dostawczych - odpowiedników lekkich pojazdów spalinowych o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej 3 500 kg oraz nieprzekraczającej 4 250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania napędu na paliwo alternatywne.
Wydział komunikacji medialnej, Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska
W dalszej części wypowiedzi przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska wyjaśnili przyczyny wprowadzenia takich zmian, które jak mówią oni sami mają na celu zwiększenie popularności dostawczych samochodów elektrycznych.
Napęd dostawczego pojazdu elektrycznego (akumulator) lub gazowego (zbiorniki gazu) jest bowiem cięższy niż w przypadku jego spalinowego odpowiednika. Wprowadzenie postulowanych przepisów pozwoli zatem na eliminację jednej z istotnych barier stojących na przeszkodzie upowszechnieniu pojazdów elektrycznych w segmencie dostawczym.
Wydział komunikacji medialnej, Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Na koniec Ministerstwo Klimatu i Środowiska przywołuje dokumenty unijne, które są podstawą do wprowadzenia omawianych zmian w uprawnianiach kierowców mających prawo jazdy kategorii B.
Proponowane przepisy są zgodne z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/645 z dnia 18 kwietnia 2018 r. zmieniającą dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywę 2006/126/WE w sprawie praw jazdy, która wprowadza możliwość zwiększenia ciężkości pojazdów przeznaczonych do transportu rzeczy, do których prowadzenia upoważnia kat. B, do 4250 kg, o ile dodatkowa masa wynika z zastosowania napędów alternatywnych. Możliwość tę uzależniono jednocześnie od wymogu posiadania prawa jazdy od minimum 2 lat.
Wydział komunikacji medialnej, Departamentu Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Pomimo logicznego połączenia zapisów ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i niektórych innych ustaw, która wprowadziła zmianę w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 i 1997), czyli wspominaną możliwość kierowania pojazdami o DMC do 4,25 t przez kierowców mających od 2 lat prawo jazdy kategorii B z definicją paliw alternatywnych, przytoczoną na samym początku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która traktuje LPG jako takie właśnie paliwo, nasze rozumowanie okazało się trafne ale niestety tylko częściowo o czym przekonała nas...
Możliwość zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu przy zastosowaniu technologii paliw alternatywnych jest możliwa pod warunkiem, że taka kompletacja pojazdu (typ, wariant, wersja) jest zawarta w świadectwie homologacji typu UE.
Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury
W odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury czytamy także.
Pojazdy objęte krajową procedurą sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem nie są objęte tą regulacją.
Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury rozwiewa wątpliwości i nasze nadzieje, ponieważ samochody dostosowane do zasilania LPG na rynku wtórnym, czyli już po zarejestrowaniu samochodu, nie wypełniają wymagań zawartych we wprowadzonych przepisach.
Montaż samochodowej instalacji gazowej nie zmienia homologacji typu, pojazd zyskuje dodatkowy dokument homologacyjny w postaci wyciągu ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, co w myśl obowiązującego prawa uniemożliwia zwiększenie DMC pojazdu o masę zastosowanych w gazowym układzie zasilania elementów.
DMC pojazdu po zamontowaniu instalacji LPG pozostaje bez zmian, zatem nie znajduje tutaj zastosowania zmiana w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 i 1997), która w art. 6 w ust. 3 pkt 4 mówi:
4) kategorii B uprawnia do kierowania:
b) pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3 500 kg oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3 500 kg wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym, pod warunkiem że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 2 lat.Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 i 1997)
We wspominanym artykule "Przywilej dla samochodowych instalacji LPG?" postawiliśmy jeszcze konkretne pytania dotyczące pojazdów zasilanych alternatywnymi nośnikami energii.
Oto te, na które uzyskaliśmy bezpośrednie odpowiedzi.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
Wpisu DMC pojazdu w dowodzie rejestracyjnym dokonuje właściwy organ rejestrujący na podstawie wystawionych przez producenta dokumentów, określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W załączonych do rejestracji nowego pojazdu dokumentach producent jednoznacznie powinien określić dopuszczalną DMC, która będzie następnie wpisana przez organ rejestrujący w rubryce dowodu rejestracyjnego.
Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury
Kolejna nasza wątpliwość dotyczyła pojazdu napędzanego alternatywnie poruszającego się z przyczepą, ponieważ obecnie kierowca posiadający uprawnienia kategorii B może kierować zespołem pojazdów składającym się z samochodu o DMC do 3 500 kg ciągnącego przyczepę lekką (o DMC do 750 kg) lub inną niż lekka jeżeli DMC takiego zespołu pojazdów nie przekracza 4 250 kg.
Pytanie zatem brzmiało.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
Przyczepę lekką można ciągnąć wyłącznie pojazdem o DMC do 3500 kg. W przypadku kiedy kierowca kieruje pojazdem w zakresie prawa jazdy kategorii B, ale jeśli DMC pojazdu ciągnącego przekracza 3500 kg, nie może on łączyć tego pojazdu z przyczepą lekką. Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B+E może kierować pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, łącznie z przyczepą, przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie będzie mogła przekraczać 3500 kg.
Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury
Nasze tezy postawione w artykule "Przywilej dla samochodowych instalacji LPG?", pomimo, że wydawały się logiczne okazały się tylko częściowo trafne.
Niestety przywilej dla kierowców z prawem jazdy kategorii B nie działa dla instalacji LPG montowanych na rynku wtórnym, a właśnie ten segment rynku motoryzacyjnego jest nim bardzo zainteresowany (zarówno kierowcy jak i firmy). W naszych rozważaniach wzięliśmy pod uwagę, że LPG jest paliwem alternatywnym (zgodnie z zapisami w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych), a nie rozważyliśmy, że instalacje LPG w samochodach na rynku wtórnym są dopuszczane na podstawie homologacji sposobu montażu, a to nie to samo co homologacja typu.
Ale jeśli samochód dostawczy byłby homologowany na LPG (np. jako dwupaliwowy jak robi to Dacia w swych modelach z LPG), a jego DMC byłaby większa niż 3,5 t przez fakt zastosowania fabrycznej instalacji gazowej, to cytowany zapis o możliwości kierowania takim pojazdem przez kierowcę posiadającym od 2 lat prawo jazdy kategorii B miałby zastosowanie.
Sęk w tym, że takich aut nie ma i to nie dlatego, że nie można ich w ten sposób homologować, tylko dlatego, że żaden producent samochodów tego nie robi. Mowa oczywiście o autach zasilanych LPG.
Należy przypuszczać, że przywilej ten zostanie wykorzystany przez producentów 3,5-tonowych dostawczych samochodów elektrycznych i zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), w których mamy właśnie do czynienia z dużą masą własną i ograniczonym DMC, co powoduje, że ładowności tych pojazdów są symboliczne i mówiąc żartobliwie nadają się do przewozu pierza.
Zatem jest to bardzo ważna i pożyteczna zmiana ale niestety nie dotyczy kierowców samochodów poddanych konwersji na zasilanie LPG na rynku wtórnym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl