Jak wiadomo zastosowanie w samochodach alternatywnych źródeł zasilania wiąże się z koniecznością zamontowania w nich dodatkowych urządzeń i elementów, także gromadzących paliwo lub energię elektryczną, które niestety zwiększają masę pojazdu, a tym samym ograniczają jego ładowność.
Jest to szczególnie odczuwalne w samochodach elektrycznych (duża masa baterii trakcyjnych) i napędzanych gazem ziemnym (duża masa zbiorników CNG). Właśnie z myślą o takich pojazdach, głównie o elektrycznych samochodach dostawczych, w których duża masa baterii trakcyjnych bardzo ogranicza ich ładowność, Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i niektórych innych ustaw wprowadziła zmianę w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 i 1997), która w art. 6 w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
4) kategorii B uprawnia do kierowania:
b) pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3 500 kg oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3 500 kg wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym, pod warunkiem że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 2 lat.
Wprowadzone przez omawianą ustawę o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i niektórych innych ustaw zapisy, które znalazły się na samym początku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, bardzo precyzyjnie określają te paliwa.
W myśl tych zapisów są nimi: energia elektryczna lub...
(...) paliwa stanowiące substytut dla paliw pochodzących z ropy naftowej lub otrzymywanych w procesach jej przetwórstwa, w szczególności wodór, biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, sprężony gaz ziemny (CNG), w tym pochodzący z biometanu, skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzący z biometanu, lub gaz płynny (LPG).
Zatem w myśl tych zapisów LPG jest pełnoprawnym paliwem alternatywnym, takim samym jak energia elektryczna czy gaz ziemny. W związku z tym możliwość prowadzenia samochodu o DMC 4 250 kg przez kierowcę posiadającego uprawnienia prawa jazdy kategorii B od 2 lat obowiązuje także w przypadku zastosowania napędu LPG.
Nasuwają się jednak dwa pytania. Dotyczą one samochodów elektrycznych i nie bez powodu od nich zaczynamy rozważania, chociaż zajmujemy się autogazem.
To naszym zdaniem kluczowe wątpliwości w tej materii. Dlatego przekazaliśmy te pytania także Rzecznikowi prasowemu Ministerstwa Klimatu i Środowiska i Rzecznikowi prasowemu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Czekamy na odpowiedzi. Jak tylko je otrzymamy podzielimy się z Wami ich treścią.
Kolejna kwestia dotyczy zespołu pojazdów. Z obowiązujących przepisów wynika, że kierowca posiadający uprawnienia kategorii B może poruszać się zespołem pojazdów składającym się z samochodu o DMC do 3 500 kg ciągnącego przyczepę lekką (o DMC do 750 kg) lub inną niż lekka jeżeli DMC takiego zespołu pojazdów nie przekracza 4 250 kg.
To pytanie także przesłaliśmy Rzecznikowi prasowemu Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Rzecznikowi prasowemu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, przekażemy ją w artykule na ten temat.
Wydaje się, że wprowadzone przepisy są bardziej korzystne dla aut z LPG niż dla pojazdów elektrycznych z uwagi na wielokrotnie mniejszą masę instalacji gazowej w stosunku do elektrycznych baterii trakcyjnych. Mogłoby to otworzyć nowe możliwości w zakresie montażu instalacji LPG do silników Diesla w samochodach dostawczych. Kluczowym jednak pozostaje fakt, czy samochód dostawczy o DMC 3 500 kg po montażu instalacji LPG zwiększa swoją ładowność o 750 kg i uzyskuje DMC 4 250 kg? Aby rozwiać wszystkie te wątpliwości musimy poczekać na odpowiedzi z Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl