Powodem całego zamieszania jest przedstawiony 3 sierpnia 2021 r. projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (nr w wykazie prac - UC80), który dotyczy także montażu samochodowych instalacji gazowych.
Projektowana ustawa reguluje kwestie związane z homologacjami, które dotychczas były zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 r. Nowe przepisy mają kompleksowo regulować sprawy homologacji i być dostosowane do przepisów Unii Europejskiej.
W projekcie, w części dotyczącej samochodowych instalacji gazowych, poza regulacjami znanymi z dotychczas obowiązujących przepisów Prawa o ruchu drogowym znalazły się zapisy umożliwiające montaż instalacji gazowych wg regulaminu 115 EKG ONZ. To regulamin, który został wprowadzony w 2003 roku ale do tej pory w Polsce nie mógł być wykorzystywany przez brak odpowiednich krajowych regulacji prawnych.
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie systemu montażu instalacji gazowych wg regulaminu 115 jako równoległy do obecnie obowiązującego. Czyli będzie można montować instalacje na dotychczasowych zasadach lub wg regulaminu 115. Tym samym otworzy to dodatkowe możliwości montażu instalacji wg zasad regulaminu 115 oraz da możliwość uczestniczenia w polskim rynku firmom zagranicznym, które nie mają obecnie obowiązującej w Polsce homologacji sposobu montażu.
Wiele kontrowersji wzbudził także artykuł 73 projektu opisywanej ustawy, który w dziewięciu punktach zawiera zapisy dotyczące ważności wszystkich typów homologacji i decyzji w sprawie dopuszczenia do ruchu drogowego, wydanych przed planowanym wejściem w życie projektowanej ustawy.
W pkt 5 art. 73 czytamy:
Wydane przed dniem wejścia w życie ustawy:
(...)
2) świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowują ważność do czasu wygaśnięcia przepisów stanowiących podstawę ich wydania.Projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia
Z zapisów tych nie wynika, że jakiekolwiek homologacje stracą ważność z początkiem 2022 roku, czyli wraz wprowadzeniem w życie omawianej ustawy. Nie wynika również, że homologacje będzie trzeba wykonać ponownie tylko wg regulaminu 115. Są natomiast zapisy mówiące o dodatkowej i równoległej ścieżce stosowania homologacji R115 oraz o tym, że obecnie obowiązujące homologacje zarówno na samochody jak i ich wyposażenie, w tym instalacje gazowe, zachowują ważność do czasu wygaśnięcia przepisów na podstawie, których zostały one wydane. W przypadku wszystkich homologacji podstawą ich wydania jest obecnie Prawo o ruchu drogowym, które cały czas obowiązuje i jest co jakiś czas nowelizowane, by nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością.
W ocenie skutków regulacji projektu ustawy o systemach homologacji pojazdów
i ich wyposażenia czytamy:
Projektowane przepisy nie wpłyną na właścicieli pojazdów już wyposażonych w instalację przystosowującą dany typ pojazdu do zasilania gazem. Przepisy projektowane w niniejszej ustawie odnoszą się do nowo wykonywanych instalacji w pojazdach, które już znajdują się w eksploatacji, niezależnie od tego czy będą realizowane na podstawie regulaminu ONZ nr 115, czy też nie. Wybór sposobu montażu pozostaje w ręku właściciela pojazdu, czy będzie chciał skorzystać z dotychczasowego trybu montażu, czy tez z rozwiązania zgodnego z R115 regulowanego na poziomie międzynarodowym przez wskazany regulamin ONZ.
Ministerstwo Infrastruktury
W trosce o miliony kierowców jeżdżących na gazie oraz przedsiębiorców z branży LPG troje posłów napisało 1 października interpelację, w której zwrócili uwagę na niejasne zapisy i ewentualny bardzo szkodliwy wpływ na cały rynek autogazu. Wśród wielu argumentów i przewidywanych konsekwencji pojawiła się obawa, że dotychczasowe homologacje stracą ważność, a to oznacza, że z dniem 1 stycznia 2022 r. trzy miliony polskich kierowców nie będzie mogło wyjechać na drogi. Takie zinterpretowanie zapisów projektu ustawy bardzo szybko stało się podstawą do pojawienia się pierwszego artykułu o uziemieniu 2,6 mln samochodów z dniem 1 stycznia, który ukazał się 7 października 2021 r na jednym z portali internetowych.
Niestety kolejne portale powieliły te informacje nie analizując dokładnie zapisów tego projektu oraz nie zdając sobie sprawy, że takie publikacje szkodzą rynkowi autogazu, a przede wszystkim wprowadzają w błąd zwykłych kierowców, którzy chcąc uciec od wysokich cen benzyny postanowili poczekać aż sprawa się wyjaśni, tracąc na każdym kilometrze jazdy na benzynie po 6zł.
Swoją drogą gdyby tak interpretować zapisy art. 73 jak uczynili to autorzy interpelacji to 1 stycznia 2022 r. z dróg powinny zniknąć wszystkie pojazdy, ponieważ ustawodawca przyjął taką samą zasadę ważności obecnych homologacji dla wszystkich jej typów. Na szczęście obowiązuje zasada praw nabytych a prawo nie działa wstecz.
Celem projektu ustawy jest według projektodawcy dalsze uporządkowanie obszaru dotyczącego homologacji i wprowadzenie do polskich przepisów rozwiązań europejskich, do których Polska przystąpiła dużo wcześniej. W przypadku gazu LPG projekt tworzy dualizm spowodowany dodaniem do obecnie istniejącej homologacji sposobu montażu instalacji gazowej, także możliwości uzyskania homologacji na instalację gazową na podstawie regulaminu UN ECE nr 115. Jak wspomniałem jest to wprowadzenie dualizmu i projekt nie zawiera przepisów, które by promowały któreś z rozwiązań, wybór którejkolwiek z możliwości ma leżeć w gestii podmiotu pozyskującego homologację. Zatem wydaje się, że jest to szansa ponieważ poszerza możliwości homologacji instalacji gazowej a nie zamyka istniejących możliwości.
Michał Wekiera, Dyrektor Wykonawczy, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Ustawa zawiera wiele niejasności, zapisów znacząco zwiększających kompetencje TDT oraz szereg nowych obowiązków dla producentów i instalatorów. Obecnie trwają nad nią prace. W ramach konsultacji, różne organizacje, zgłosiły uwagi - w tym także KNRA (Koalicja na Rzecz Autogazu) - organizacja zrzeszająca największych producentów i importerów samochodowych instalacji gazowych w Polsce.
Obecnie mamy do czynienia jedynie projektem ustawy i oczekujemy na ustosunkowanie się ustawodawcy do opinii zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych. Nie stanowi zagrożenia, jeżeli utrzymane zostaną jej podstawowe założenia, tj. utrzymanie dotychczasowych homologacji sposobu montażu i wprowadzenie równolegle homologacji na zgodność z regulaminem 115.
Marek Kuklis, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Autogazu
Chcąc uzyskać informacje od autora projektu, którym jest Ministerstwo Infrastruktury, kilka dni temu zwróciliśmy się do jego Rzecznika o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczącego omawianej ustawy. Czekamy na odpowiedź.
Projekt nowej ustawy nie zawiera zapisów, które spowodują brak możliwości poruszania się samochodami z instalacją gazową od 1 stycznia przyszłego roku. Żadne homologacje nie utracą ważności a montaż instalacji gazowych odbywał się będzie tak jak dotychczas. Pojawi się natomiast dodatkowa możliwość montażu instalacji wg zasad regulaminu R115. Tak jak przez ostatnie 30 lat w nowym roku także pojedziemy legalnie i jak zawsze połowę taniej na LPG!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl