Projekt ustawy UC80 o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, który pojawił się 3 sierpnia 2021 r. reguluje sprawy wszystkich homologacji, obowiązków ich właścicieli oraz proponuje regulacje dotyczące nadzoru jaki ma sprawować TDT. Zakłada on między innymi stworzenie nowej, dodatkowej możliwości montażu instalacji LPG w oparciu o Regulamin 115 EKG ONZ, co wynika z konieczności dostosowania prawa krajowego do wymogów międzynarodowych.
Wiele zapisów projektu wzbudziło poważne obawy firm branży LPG oraz posłów, którzy złożyli interpelację przewidującą ogromne problemy dla sektora autogazu, a nawet utratę ważności dotychczasowych, już wydanych homologacji, na podstawie których obecnie po polskich drogach porusza się około 3 milionów samochodów.
Po pojawieniu się interpelacji w sieci opublikowano pierwsze alarmujące artykuły. Nie trudno domyślić się jaki był efekt takich informacji. Telefony do warsztatów od zdezinformowanych użytkowników samochodów na gaz (obecnych i potencjalnych), odwoływane montaże instalacji lub odkładanie w czasie decyzji o montażu LPG. Branża po raz kolejny musiała zmierzyć się z sytuację kryzysową, a jej reperkusje są odczuwalne do tej pory.
W oczekiwaniu na oficjalną odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską zwróciliśmy się do jego Rzecznika z pytaniami nurtującymi kierowców aut zasilanych LPG. Pan Szymon Huptyś, Rzecznik Ministerstwa w odpowiedzi na nasze pytania przekazał nam najważniejsze informacje uspokajające nastroje wśród obecnych i potencjalnych użytkowników samochodów zasilanych autogazem.
Z pełną treścią wypowiedzi Rzecznika Ministerstwa Infrastruktury, Szymona Huptysia można zapoznać się w artykule "Ministerstwo broni LPG".
Na stronach Sejmu pojawiła się oficjalna odpowiedź na interpelację poselską w której czytamy:
"Przepisy zawarte w projekcie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia UC80, w odniesieniu do procedur homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, po pierwsze zachowują aktualny krajowy system homologacji w tym zakresie, a jednocześnie wprowadzają w odniesieniu do zainteresowanych podmiotów dodatkową - opcjonalną krajową ścieżkę uzyskania homologacji poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie krajowe ścieżki (obecna oraz nowoprojektowana) będą funkcjonować równolegle. Ich wybór należy do podmiotów chcących dokonywać takich instalacji w pojazdach, wobec czego podnoszone zarzuty dotyczące negatywnych skutków wprowadzenia zapisów ustawy na przedsiębiorców są niezasadne, i nie znajdują odzwierciedlenia w zapisach przedmiotowego projektu. Zarzuty te są nieprawdziwe i wprowadzają dezorientację, a także podważają intencję projektodawcy, którą jest m.in. wyjście naprzeciw postępowi technologicznemu i rynkowi gazu w Polsce. Obie krajowe ścieżki (obecna oraz nowoprojektowana) będą funkcjonować równolegle. Ich wybór należy do podmiotów chcących dokonywać takich instalacji w pojazdach, wobec czego pozbawianie uczestników ruchu drogowego możliwości wyjazdu na drogi, w ogóle nie ma i nie będzie mieć miejsca.
Należy podkreślić, że ścieżka uzyskania homologacji w projekcie ustawy UC80 pozostaje niezmieniona i nie ma tu mowy o narzucaniu jakichkolwiek nowych obowiązków, które są przecież spełniane od lat przez podmioty posiadające już świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem.
W związku z tym podniesiony argument o stratach finansowych, na jakie narażone byłyby krajowe podmioty wykonujące działalność w zakresie doposażania pojazdów w instalacje gazowe jest nieprawdziwy i bezpodstawny.
Przepisy przejściowe w odniesieniu do wydanych dokumentów homologacyjnych, w tym również ważności wydanych świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem przewidują zachowanie ważności tych dokumentów.
W związku z tym, dotychczasowe nabyte prawa wynikające z posiadania świadectwa homologacji zostaną zachowane przez każdy podmiot, który takie świadectwo homologacji posiada."
Dobrze, że sprawa została definitywnie wyjaśniona. Potwierdziły się nasze wnioski z analizy projektu ustawy o czym pisaliśmy w artykule "Po nowym roku pojedziemy na LPG!". Interpelacja i pojawiające się artykuły w mediach wywołały niemałe zamieszanie zarówno w branży jak i wśród kierowców jeżdżących na gazie. Co najgorsze niepotrzebnie przestraszyły także część tych kierowców, którzy przymierzali się do montażu instalacji LPG. Ci którzy się wstrzymali jeździli nadal na coraz droższej benzynie, tracąc możliwość oszczędzania. Na szczęście teraz wszystko jest już definitywnie wyjaśnione. To dobra wiadomość szczególnie w czasach gdy montaż instalacji gazowej w samochodzie to właściwie jedyny sposób na wysokie ceny paliw i rozpędzającą się inflację.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl