W 2020 r. odnotowano spadek konsumpcji gazu płynnego LPG w Polsce o 7,1% (wykres 1) w porównaniu do roku 2019. Łączna konsumpcja tego produktu wyniosła 2 340 tys. ton, co oznaczało spadek o 180 tys. ton r/r. Pomimo spadku, taki poziom konsumpcji uważa się za zadowalający dla firm działających w tej branży w związku z sytuacją wynikającą z COVID-19.
Według wstępnych prognoz z połowy 2020 r. spodziewano się spadku konsumpcji rocznej o 15-16% r/r, tym bardziej, że odnotowywano spadki sprzedaży autogazu zarówno w kwietniu, jak i w maju rzędu 50-60% r/r.
Struktura segmentowa polskiego rynku gazu płynnego LPG powoduje, że wszelkie zawirowania w segmencie autogazu mają zasadniczy wpływ na łączny poziom konsumpcji. Mniejsza mobilność społeczeństwa związana z wprowadzonymi ograniczeniami miała bezpośredni wpływ na zmniejszony popyt na paliwa transportowe, a w szczególności dotyczyło to samochodów osobowych. Szacuje się, że spadek konsumpcji w sektorze autogazu w Europie w 2020 r. kształtował się w poszczególnych krajach w granicach od 7 do 14%.
Na wykresach 10, 11 i 12 przedstawiono wielkość sprzedaży w sektorze autogazu, liczbę stacji autogazu w Polsce oraz liczbę samochodów osobowych zasilanych LPG w Polsce w latach 2017-2020.
W 2020 r. łącznie w segmencie autogazu sprzedano 1 735 tys. ton produktu, co stanowiło spadek o 9,9% w odniesieniu do 2019 r. Należy ponownie podkreślić, że było to spowodowane zmniejszonym zapotrzebowaniem na to paliwo w związku z COVID-19, a ostateczny poziom popytu uważany jest za dobre osiągnięcie, szczególnie mając na uwadze spadki rzędu 50-60% r/r w kwietniu czy maju 2020 r.
W zależności od modelu dystrybucji, tj. duża stacja paliw z bogatą ofertową produktową czy też moduł pojedynczy, roczny spadek wolumenu sprzedaży wahał się od 8 do ponad 12% r/r.
Według prognoz z połowy 2020 r. spadek sprzedaży autogazu miał wynosić od 15% do 20% w ujęciu rocznym. Zwiększona mobilność społeczna w miesiącach letnich oraz częściowe odblokowanie niektórych sektorów gospodarki w IV kwartale 2020 r. spowodowały wzrost zainteresowania paliwami napędowymi.
Według danych URE na koniec 2020 r. w Polsce funkcjonowało 7 409 punktów oferujących gaz płynny LPG i było to o 149 punktów mniej niż rok wcześniej. Według tejże instytucji na koniec 2020 r. funkcjonowało 941 indywidualnych modułów autogazowych, czyli punktów sprzedaży oferujących wyłącznie gaz płynny LPG.
Potwierdziła się tendencja spadkowa odnośnie liczby indywidualnych punktów sprzedaży (-175 r/r), co było spowodowane spadającą efektywnością ekonomiczną tego typu przedsięwzięć oraz konkurencją ze strony stacji paliw, które są w stanie przedstawić szerszą ofertę produktową i usługową. Indywidualne moduły autogazowe to 12,7% wszystkich punktów sprzedaży tego produktu, a stacje paliwowe to 87,3%.
W przypadku potrzymania tej tendencji w podziale na miejsce sprzedaży autogazu, przewiduje się, że indywidualne moduły stanowić będą około 10% wszystkich punktów sprzedaży tego produktu w Polsce.
Ogólna liczba pojazdów zasilanych gazem płynnym LPG na początku 2020 r. wyniosła 3 327 tys., co oznaczało wzrost o 45 tys., tj. 1,4% r/r.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w statystyce ujmuje się wszystkie pojazdy figurujące w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Faktyczna liczba pojazdów, niezależnie od rodzaju używanego paliwa, jest mniejsza od danych GUS z uwagi na tzw. "martwe dusze". Zatem faktyczna liczba pojazdów z LPG wynosi poniżej 3 mln.
Według danych Polskiego Związku Motoryzacyjnego (PZM) w 2020 r. w Polsce zarejestrowano 428,3 tys. nowych samochodów osobowych i 59,7 tys. aut dostawczych. Było to odpowiednio o 22,9% i 14,6% mniej r/r.
W ciągu roku zarejestrowano po raz pierwszy również 771,8 tys. używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy (spadek o 16,9% r/r). Nadal w imporcie używanych samochodów dominowały samochody starsze niż 10 lat (428,7 tys. - 55%), z napędem benzynowym (414,7 tys. - 53,7%), spełniające wymogi normy Euro 4 (37,7%), Euro 5 (29,0%) i Euro 6 (15,4%).
Według PZPM przywieziono i zarejestrowano 14,5 tys. szt. z LPG, co stanowiło spadek o 7,2 tys. szt. r/r (wg danych ze strony pzpm.org.pl).
Według danych GUS (auta nieaktualizowane) 53,9% wszystkich samochodów osobowych było z silnikami benzynowymi, 32,1% z ON, a 14,0% to auta z instalacją LPG. Struktura parku samochodów osobowych w zależności od rodzaju paliwa oraz pojemności silnika przedstawiała się następująco:
Udział samochodów z instalacją LPG spadł o 0,2% w kategorii samochodów o pojemności silnika do 1399 cm³, a w przypadku pojazdów o pojemności silnika 1400-1999 cm³ spadek ten wyniósł 0,4% r/r.
W województwie mazowieckim zarejestrowanych było najwięcej samochodów osobowych (15,8%), w tym 18,7% wszystkich samochodów z LPG w Polsce. W tym województwie o 0,4% spadł udział samochodów z instalacją LPG w ogólnej liczbie samochodów osobowych.
Najwięcej samochodów z instalacją LPG w stosunku do całkowitej liczby samochodów odnotowano w województwie łódzkim (20%), a następnie w województwie lubelskim (19,2%), w województwie mazowieckim i kujawsko-pomorskim po 16,6%. Stosunkowo wysoką popularnością cieszyło się LPG w województwach świętokrzyskim (15,6%), podlaskim (15,4%) oraz podkarpackim (16,3%).
W takich województwach jak wielkopolskie, zachodnio-pomorskie, pomorskie, lubuskie, dolnośląskie tylko co dziesiąty samochód wyposażony był w instalację LPG.
Według danych na koniec 2020 r. w Polsce było 18 875 elektrycznych samochodów osobowych, z czego 10 041 to samochody w pełni elektryczne (BEV - Battery Electric Vehicle), a 8 834 to hybrydy typu plug-in (PHEV). Po drogach jeździło też 839 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz 430 autobusów. Łączna liczba stacji ładowania wyniosła 1 364.
Gazu CNG i LNG używało 4 921 samochodów osobowych i dostawczych. W 2020 r. przybyło 9 879 takich aut.
Biorąc pod uwagę m.in. wsparcie rządu dla tych nośników napędu wydaje się, że taki trend rozwoju motoryzacji będzie dominował w najbliższym czasie.
Gaz płynny LPG pojawiał się i znikał w nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w kontekście możliwości wjazdu pojazdów napędzanych autogazem do stref czystego transportu. Mamy nadzieję, że LPG będąc paliwem alternatywnym zgodnie z przepisami europejskimi, znajdzie się wśród preferowanych źródeł napędu podobnie jak samochody elektryczne, wodorowe oraz zasilane CNG i LNG. Jest to o tyle istotne, że POGP coraz większą uwagę skupia wokół bio LPG, paliwa identycznego pod względem chemicznym do konwencjonalnego LPG, jednak posiadającego w 100% cechy paliwa zielonego i odnawialnego.
Sylwester Śmigiel, Przewodniczący Polskiej Organizacji Gazu Płynnego
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl