Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2022 r. dominującym segmentem i sektorem był autogaz, czyli gaz sprzedawany do napędu pojazdów samochodowych. Wszelkie stacje paliw, w tym punkty oferujące tylko ten produkt do napędu pojazdów, stanowią jedyny kanał dystrybucji.
Dostawy gazu w butlach oraz gazu luzem do zbiorników dotyczą sektora komunalnego, jak również rolniczego i przemysłowego. Segmentowa struktura sprzedaży nie zmieniła się znacząco w 2022 r. w porównaniu do 2021 r.
Podobnie jak w latach poprzednich główny udział w całkowitej sprzedaży gazu miał nadal autogaz – 75,4 %, następnie gaz w zbiornikach (poza autogazem) – 14,6% oraz gaz w butlach – 10%.
W 2022 r. sprzedaż gazu płynnego LPG do napędu pojazdów wyniosła 1 880 tys. ton, co oznacza wzrost o 3,6% w stosunku do roku 2021 (wykres 10). Na wyniki w tym segmencie miała wpływ sytuacja gospodarcza w kraju, w tym wysokie ceny paliw tradycyjnych, jak również większa mobilność społeczeństwa po pandemii Covid-19, różnice cenowe wobec benzyny oraz polityka finansowa państwa.
Podstawowym czynnikiem określającym utrzymujące się zainteresowanie autogazem jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny. Według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. łączna liczba punktów napełniania wyniosła 7 486 szt., co oznacza wzrost o 45 szt. w stosunku do roku 2021 (wykres 11).
Należy nadmienić, że w 811 lokalizacjach można było kupić wyłącznie autogaz, co oznaczało spadek o 74 szt. r/r w odniesieniu do tej kategorii stacji. Samodzielne moduły gazowe to tylko 10,8% wszystkich punktów sprzedaży tego produktu, a pozostałe 89,2% zlokalizowane było na stacjach paliw.
Według ostatnich dostępnych danych GUS na początku 2022 r. ogólna liczba pojazdów samochodowych zasilanych gazem skroplonym LPG wyniosła 3 415 tys. szt., co oznaczało ewidencyjny wzrost netto o 27 tys. szt. r/r (wykres 12).
Według szacunków specjalistów zajmujących się analizą rynku montaży instalacji gazowych w ciągu 2022 r. zamontowano około 65 tys. szt. nowych instalacji gazowych.
Kwestia aktualnej liczby zarejestrowanych samochodów w Polsce, w tym posiadających ważne badania techniczne, była tematem wystąpienia (interpelacji) jednego z posłów w polskim parlamencie w listopadzie 2022 r. Zgodnie z przedstawionymi danymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (stan na 31 października 2022 r.) pojazdy o statusie zarejestrowanym – archiwalnym, czyli niewyrejestrowanym i nieanulowanym inny niż zabytkowy, dla których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji i w okresie ostatnich 6 lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący stanowiły ponad 25% wszystkich pojazdów.
Funkcjonujący system ewidencji pojazdów tak w zakresie zbiorczych danych, jak również w odniesieniu do pojazdów samochodowych według wybranych rodzajów stosowanego paliwa, wymaga szeregu prac i poprawek. Brak dokładnej ewidencji złomowanych lub wycofanych z eksploatacji pojazdów w podziale na stosowane paliwo, powtórny montaż niektórych typów zbiorników LPG, a przede wszystkim utrzymywanie ewidencyjne tzw. "martwych dusz", czyli pojazdów samochodowych bez jakichkolwiek działań w ciągu np. 10 lat, to podstawowe problemy tak dla branży LPG, jak i całego sektora przemysłu motoryzacyjnego.
Według analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na koniec grudnia 2022 r. w Polsce było 2 624 185 szt. pojazdów samochodowych z instalacją LPG, z czego 2 525 036 szt. to samochody osobowe (tabela IV).
European Automobile Manufacturers Association (ACEA) podaje, że na łączną liczbę 257,5 tys. szt. zarejestrowanych nowych pojazdów z napędem alternatywnym (w większości LPG) w 2022 r., tylko 12 247 szt. dotyczyło rynku polskiego.
Zestawienie ACEA nie obejmuje wszystkich nowych samochodów z instalacjami LPG kupowanych w Polsce, ponieważ nie wszystkie one są fabrycznie homologowane na tym paliwie. W 2022 r. zarejestrowano także 107 szt. pojazdów dostawczych o ładowności do 3,5 t z instalacją LPG.
W 2022 r. nie odnotowano rejestracji żadnego samochodu osobowego z instalacją LNG, ale za to przybyło w kraju 437 szt. nowych pojazdów powyżej 3,5 t oraz 32 szt. autobusów dostosowanych do napędu z wykorzystaniem LNG.
Firmy produkujące pojazdy oferują samochody z instalacją LPG jako jedną z opcji rynkowych w porozumieniu z producentami instalacji gazowych (tzw. formuła 0 km). Oferta rynkowa w tym zakresie jest dość szeroka i obejmuje takie marki jak m.in. Skoda, Kia, Seat, Toyota, Hyundai oraz Fiat. Samochody nabywane w tej formule objęte są gwarancjami producentów.
Polski rynek samochodów z LPG charakteryzuje się montażem instalacji gazowych w samochodach już używanych (tzw. retrofitting), a w związku z dużym importem tego typu aut z zagranicy oraz konkurencyjnością cenową LPG wobec benzyny i oleju napędowego, wciąż istnieje stosunkowo duży potencjał rozwoju rynku autogazu.
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) w 2022 r. zezłomowano ponad 420 tys. szt. pojazdów. Prawdopodobnie spora ich ilość dotyczyła także pojazdów z instalacją LPG. Ministerstwo Cyfryzacji wyodrębniając kategorię pojazdu zarejestrowanego - archiwalnego, czyli pojazdu niewyrejestrowanego i nieanulowanego nie publikuje szczegółowych danych o rodzaju paliwa w tych pojazdach.
Niektóre instytucje wskazują jednak na nowe możliwości dla LPG w związku z importem aut używanych (772 tys. szt. w 2002 r.). W opracowaniu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar2 podkreślono, że najpopularniejszym samochodem osobowym z importu został Opel Astra, którego proste silniki z wtryskiem wielopunktowym (produkcja do 2015 r., 4 generacja) mogą być łatwo przystosowane do instalacji LPG.
Na wykresach 13 i 15 przedstawiono strukturę parku samochodów osobowych w Polsce oraz w wybranych województwach według stosowanego paliwa.
Według danych GUS w 2022 r. udział samochodów osobowych z instalacją LPG wynosił 13,6% ogólnej liczby samochodów osobowych w Polsce i spadł o 0,3% r/r, podczas gdy udziały samochodów z silnikami wysokoprężnymi oraz benzynowymi wzrosły odpowiednio o 0,2 i 0,1% r/r.
Województwo łódzkie (19,2%), lubelskie (18,7%) oraz podkarpackie (16%) to liderzy jeśli chodzi o ogólny udział samochodów osobowych z instalacją LPG w łącznej ilości samochodów w danym województwie.
Województwa opolskie, wielkopolskie oraz zachodniopomorskie charakteryzowały się udziałem LPG poniżej 10%.
To wszystkie informacje na temat sektora autogazu przedstawione w Raporcie rocznym 2022 Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), który został zaprezentowany na Forum Paliw Gazowych 2023 przez Panią Ewę Gawryś-Osińską, Przewodniczącą Organizacji.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Poznaj ofertę Redukcji do tankowania LPG w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl