W 2019 r. największymi rynkami autogazu, podobnie jak w 2018 r., pozostały następujące państwa:
W Turcji skonsumowano 3,4 mln t autogazu (2,2% wzrost w latach 2018-2019, r/r), natomiast w Rosji 3,3 mln t (3,2% wzrost w latach 2018-2019, r/r). Co ciekawe, w Korei Południowej, w której na bazie zmian legislacyjnych dopuszczono prywatnych kierowców do użytkowania samochodów na autogaz, konsumpcja LPG w tym sektorze nie uległa dynamicznemu wzrostowi, a wręcz nieznacznie spadła (spadek o 1,5% w latach 2018-2019). Sytuacja ta jedynie potwierdziła strukturalne kurczenie się rynku autogazu w Korei Południowej, który nie zareagował wzrostem konsumpcji nawet w obliczu tak znaczącej zmiany w prawodawstwie krajowym. W Polsce zużycie LPG do celów transportowych wzrosło o prawie 5% do poziomu 1,9 mln t.
W państwach o ugruntowanych od lat rynkach autogazu, takich jak Tajlandia, Australia, Japonia w 2019 r. zaobserwowano spadki konsumpcji rzędu 9-13% w porównaniu z rokiem 2018, co stanowiło kontynuację trendów z lat poprzednich. W przypadku tych krajów w kolejnych latach rynki autogazu będą się tam kurczyć w tempie około 10% rocznie.
Dynamiczny rozwój rynku autogazu po raz kolejny zaobserwowano na Ukrainie, gdzie skonsumowano o ponad 160 tys. t produktu więcej niż w 2018 r. (9,9% wzrost r/r, 1,8 mln t w 2019 r.). Intensywnie, aczkolwiek nieco wolniej niż w 2018 r. rozwijały się rynki, na których autogaz nie był powszechnie wykorzystywanym źródłem napędu - w Algierii rynek urósł o 16% r/r (754 tys. t w 2018 r.), w Bangladeszu o 25,6% (19 tys. t w 2019 r.), w Hiszpanii aż o 38,9% (86 tys. t w 2019 r.). W Algierii sytuacja ta wynikała z jednej strony z dużej krajowej produkcji LPG, z drugiej z dużego wzrostu zainteresowania tym paliwem. W państwie tym rząd podjął wspólne działania z lokalną siecią dystrybucyjną państwowego giganta Sonatrach mające na celu świadome zwiększenie zużycia LPG wewnątrz kraju, by uzupełnić znaczne wolumeny eksportowe Algierii. Co ciekawe, dynamicznie rozwija się również amerykański rynek autogazu, w którym w 2019 r. skonsumowano o 36 tys. ton autogazu więcej niż w 2018 r. (219 tys. ton w 2019 r., wzrost o 19,7%).
Udział sektora transportowego na świecie w całości konsumpcji LPG stanowiło 8% (27,2 mln t). Jest to wielkość o 22% niższa niż udział wykorzystania autogazu w Europie i Eurazji (16,2 mln t, 30% konsumpcji). Region ten w największym stopniu korzystał z LPG do napędzania pojazdów. Prognozuje się, że w najbliższych latach wzrośnie udział Azji i Pacyfiku w globalnej konsumpcji LPG do celów transportowych, pomimo znaczących spadków na dojrzałych rynkach autogazowych w tej części świata. Sektor autogazu w obszarze Azji i Pacyfiku stanowi 5% całości rynku LPG w tej części świata.
Globalna konsumpcja w sektorze autogazu w 2019 r. była wyższa o 274 tys. t niż w 2018 r. Do największych konsumentów autogazu na świecie zalicza się państwa przedstawione na wykresie 41.
Polska jest jednym z największych konsumentów gazu LPG w sektorze transportowym w Europie i Eurazji. Z konsumpcją na poziomie 1,9 mln t zajmuje trzecie miejsce, jedynie za Turcją i Rosją. Polska konsumpcja stanowi 11,9% zużycia LPG w regionie, natomiast na świecie jest to 7%.
W 2018 r. na świecie funkcjonowało 80 730 stacji autogazu. W 2019 r. liczba ta wzrosła o 744 stacji, co dało łącznie 81 474 punkty sprzedaży. Zdecydowanie najwięcej nowych stacji w 2019 r. powstało w Turcji - wzrost o 451 stacji z LPG. Dynamicznie w tym zakresie rozwija się także rynek w Kazachstanie (350 stacji więcej), na Ukrainie (200 nowych stacji) oraz w Polsce (126 nowych punktów sprzedaży LPG).
Kolejny rok kurczą się rynki Australii (-100 stacji) oraz państw Azji Południowo-Wschodniej oraz Wschodniej, które jeszcze kilka lat temu nadawały ton rozwojowi rynku autogazu w tamtym rejonie świata. Mowa tu Tajlandii, Korei Południowej oraz Japonii.
W Korei Południowej w 2019 r. jedna stacja sprzedała 1 566 t gazu płynnego, obsługiwała 1 038 samochodów, a jeden pojazd zużył 1 509 kg LPG.
W Turcji, liderującej w stawce światowej pod względem konsumpcji LPG w 2019 r., liczby pojazdów na LPG oraz liczby stacji autogazu, jedna statystyczna stacja sprzedała 309 t gazu, tankowało na niej 430 samochodów, a każdy z nich zużył 719 kg autogazu.
W Polsce w 2019 r. statystyczna stacja autogazu sprzedała średnio 255 t LPG, obsłużyła 434 samochody, z których każdy zużył 587 kg gazu płynnego.
W regionie Europy i Eurazji w 2019 r. jedna stacja sprzedała średnio 273 t LPG i obsługiwała 335 samochodów, a statystyczny samochód zużył 813 kg gazu płynnego.
Największą sprzedaż LPG na jednej stacji w ujęciu globalnym zaobserwowano w następujących państwach:
Wraz z globalnym wzrostem konsumpcji LPG w sektorze transportowym i większą liczbą stacji autogazu, wzrosła również liczba aut zasilanych autogazem. W 2019 r. liczba samochodów na LPG na świecie zwiększyła się o 651 238 w porównaniu do 2018 r., i osiągnęła poziom 27,7 mln (w samej Europie i Eurazji jeździło 19,9 mln takich aut, w 2019 r. przybyło ich ponad 600 tys.). Globalnie największe wzrosty zanotowano w następujących krajach:
Na wykresie 43 wyszczególniono 10 państw o największej liczbie samochodów napędzanych autogazem. Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej w tej kategorii oraz drugim krajem na świecie. W 2019 r. po polskich drogach jeździło 3,3 mln samochodów z tym napędem.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl