Bez wątpienia przekroczenie psychologicznej bariery cenowej wynoszącej 3 zł za litr autogazu nie było korzystne dla branży. Choć jak uczy doświadczenie z lat poprzednich cena LPG po sezonie grzewczym z pewnością ulegnie znacznemu obniżeniu.
Taka sama bariera psychologiczna została przekroczona także przez klasyczne paliwa silnikowe (benzynę i diesla). W ich przypadku jest ona 2-krotnie wyższa i wynosi 6 zł za litr.
Na wzrost cen wszystkich paliw silnikowych (nie tylko LPG) nałożyły się także nieprawdziwe informacje, które zapowiadały zakaz poruszania się samochodami LPG w 2022 r. Oczywiście okazało się to kolejną nieprawdą powielaną przez różne media, a nawet przez grupę posłów na Sejm, którzy złożyli interpelację w tej sprawie.
Wszystkie te wydarzenia faktycznie zrobiły mętlik w głowach kierowców. Wielu z nich odwołało już umówione montaże instalacji LPG lub przełożyło je na okres po Nowym Roku. Niestety decyzje te przyczyniły się do tego, że ich samochody przez kolejne miesiące jeździły na 2-krotnie droższej benzynie, zamiast cieszyć się tanią i ekologiczną eksploatacją na LPG.
Wszystkie te informacje okazały się jednak nieprawdziwe. Relacja pomiędzy cenami benzyny i LPG cały czas utrzymuje się na dobrym poziomie, uzasadniającym montaż instalacji gazowej w samochodzie, a plotki o rzekomym zakazie poruszania się aut LPG od początku 2022 r., pozostały plotkami, co było do przewidzenia dla uważnych obserwatorów rynku.
Niestety wpłynęły one na rynek autogazu i jego postrzeganie przez kierowców. Ten niekorzystny obraz utrwalany przez różnej maści media stał się ostatnio bardziej kolorowy za sprawą twardych danych na temat samochodów LPG opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i opracowanych przez specjalistów wyszukiwarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. Są to dane bardzo obiecujące.
Pomimo wzrostu ceny LPG, szacowanego przez GUS w ciągu ostatnich 12 miesięcy na 58%, ten sam Urząd (GUS) informuje, że w Polsce mamy 3,4 mln aut napędzanych autogazem. W 2020 r. liczba ta wyniosła dokładnie 3 388 888, co stanowiło około 14-procentowy wzrost w ciągu ostatnich 5 lat.
Większość samochodów dostosowanych do zasilania LPG, dokładnie 95%, stanowiły auta osobowe. Pozostałe 5% to inne pojazdy (ciężarowe, autobusy i ciągniki siodłowe).
Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że niektóre regiony Polski (powiaty) mają wielokrotnie wyższy wzrost liczby samochodów zasilanych LPG na swoim terenie niż wspomniana średnia dla całego kraju, która wyniosła 14% w ciągu ostatnich 5 lat. Największe wzrosty liczby samochodów zasilanych LPG zanotowano w:
Powyższe wskaźniki wzrostu pokazują, że w ciągu ostatnich lat popularność LPG jako paliwa silnikowego wzrosła wyraźnie, co ciekawe, także w uznawanych za bardziej zamożne regionach Polski, m.in. na terenie Poznania i w jego najbliższej okolicy oraz np. w aglomeracji warszawskiej i krakowskiej.
Popularność autogazu jest także poparta inną statystyką. Powszechnie wiadomo, że samochody używane w ostatnim czasie drożeją, co wynika z długiego okresu oczekiwania na pojazdy nowe i związanej z tym zmniejszonej podaży pojazdów używanych.
Kto płaci Auto Casco na przełomie roku z pewnością sam tego doświadczył.
Wzrost cen samochodów wyposażonych w instalację gazową wyniósł w zeszłym roku 20%, podczas gdy samochody elektryczne zdrożały zaledwie o 9%, a hybrydy o 5%. Samochody napędzane paliwami klasycznymi (benzyna i diesel) zdrożały średnio o około 9-10%.
Pomimo wzrostu cen paliw, w tym także LPG, samochodowa instalacja gazowa nadal pozostaje dobrą inwestycją, która pozwala na użytkowanie samochodu blisko 2-krotnie taniej niż na benzynie. Cena LPG na pewno nie będzie znacząco niższa ale można spodziewać się pewnej korekty na wiosnę, kiedy paliwo to przestanie być używane jako grzewcze. Poprawi to relację autogazu w stosunku do benzyny, która już teraz (z tygodnia na tydzień) robi się coraz bardziej korzystna.
Nie zmienia to jednak faktu, że po raz kolejny stracili kierowcy, którzy uwierzyli w informacje od razu wyglądające na nierealne. Tym razem będzie to jednak strata podwójna. Z jednej strony cały czas eksploatują samochody na dwa razy droższym paliwie. Z drugiej strony odłożona inwestycja w instalację gazową, w tym roku będzie wymagała przeznaczenia na nią znacznie większych środków z uwagi na wzrost cen usług montażu, czy wzrost cen komponentów samochodowych instalacji gazowych. Fala podwyżek dopiero wystartowała i z pewnością nie ominie także montażu instalacji gazowych w samochodach.
Na szczęście inwestycja, nawet w droższą instalację LPG zwróci się szybko i z całą pewnością jest bardzo dobrą lokatą pozwalającą na wypracowanie znacznie większych zysków (w postaci kwot niewydanych na 2-krotnie droższe paliwo) niż na depozycie bankowym, nawet po uwzględnieniu wysokiej inflacji.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w Nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl